Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Polský Animator je z Poznaně

Polský Animator je z Poznaně

REPORTÁŽ: Animátor – PETR VLČEK – 

V červenci (7. – 12. 7.) se zrodil v polské Poznani nový ambiciózní filmový festival: Mezinárodní festival animovaných filmů Animator. Porod to byl bezbolestný a velkolepý.

Festival Animator nevznikl v Polsku kvůli absenci festivalů zaměřených na animovaný film. Z těch největších festivalů se animaci v Polsku věnuje krakovský festival Etiuda&Anima a lodžský festival ReAnimacja. Jenže v obou těchto městech jsou organizovány také jiné festivaly, které mají větší renomé (Krakovský filmový festival a Camerimage Lodž).

Animator vznikl z jiných důvodů. Tím nejprozaičtějším je velká podpora města Poznaň, jež se chce prezentovat jako město s vlastním mezinárodním filmovým festivalem a zvýšit tak svoji kulturní prestiž. Dalším důvodem jsou stále probíhající oslavy šedesátého výročí vzniku polské animace. Výročí, jehož oslava spadá hlavně do roku 20071, oslavují polští filmaři mnoha projekty a právě festival Animator byl kulminací těchto oslav. Posledním z důvodů je skutečnost, že žádný z polských festivalů nemá takové ambice jako právě Animator. O tom svědčí i motto festivalu, které hlásá: Poznaň, hlavní město animace. Musím ovšem prohlásit, že neskromný záměr se podařilo organizátorům naplnit. A to nejen výší finančních odměn (hlavní vítěz festivalu získal 350 000 Kč). Festival je schopen konkurovat ostatním světovým festivalům, jak programem, tak hvězdnými hosty. Letos jej navštívili například bratři Quayové, Zbig Rybczyński, Emily Hubley,Piotr Dumała a další.

Do soutěže prvního ročníku festivalu se přihlásilo necelých 70 animovaných snímků z 20 různých zemí (český zástupce bohužel letos v soutěži chyběl). Předsedou poroty byl nestor polské animace Witold Giersz, jehož retrospektivu mohli loni zhlédnout i návštěvníci PAFu. O výsledku soutěže společně s ním rozhodovali americký experimentátor a hudebník Tatsu Aoki či původem ukrajinský animátor Igor Kowalow. Půvabnější část poroty pak tvořily lucemburská animátorka Bady Minck a filmová historička Chiara Magri z Itálie. Porota v tomto složení ocenila celkem devět filmů.

Hlavní cenu festivalu Grand Prix Golden Pegasus získal kanadský snímek Madame Tutli-Putli režisérů Chrise Lavise a Macieka Szczerbowského. Zasvěceným není třeba tento loutkový film, nominovaný na Oscara v kategorii krátký animovaný film, představovat. Kromě prestižní nominace získal snímek cenu snad všude, kde se promítal. Název filmu je zapůjčen z libreta operetky Panna Tutli Putli polského avantgardisty známého jako Witkacy, ale samotný děj je již dílem obou režisérů. Ten nám vypráví příběh šarmantní paní Tutli-Putli, jež se osamocena vydává na cestu vlakem. Je pozoruhodné, kolik se toho podařilo autorům snímku na tak malém prostoru vytvořit. Tajnosnubný začátek přechází v groteskní lapidárium spolucestujících, aby se plynule spojil s kriminální zápletkou a přerostl až do hororového finále, které má nakonec stejně metafyzické rozuzlení. Kromě příběhu zaujme film překvapivě lidskými loutkami. Tohoto efektu bylo dosaženo speciální animační technikou, která umožňuje dodat loutkám zanimované živé lidské oči.

Je-li snímek Madame Tutli-Putli spíš animací klasického střihu, pak reprezentuje italský snímek Muto v režii Blu nové horizonty animace. Snímek, který získal v soutěži festivalu cenu Stříbrný Pegase, vznikal na stěnách různých veřejných míst v Buenos Aires a v Baden-Badenu. Autor filmu tak pomocí této nezvyklé animační metody představuje různé metamorfózy svých hrdinů. Třetím oceněným filmem soutěže festivalu Animator je pak snímek Laska2režiséra Michała Sochy. Zábavný kreslený film o erotické síle jedné ženy se rozehrává v černo-červeno-bílém schématu. Z dalších oceněných snímků bych rád uvedl snímek Štyri slovenské autorky Ivany Šebestové, jenž byl oceněn za scénář, a maďarský snímek Eletvonal režiséra Tomka Dubeckého vyznamenaný speciální cenou poroty.

Program festivalu Animator ovšem nebyl vystavěn pouze na soutěži. Specifikem festivalu je jeho zaměření na propojování animace a hudby. Takto se také již dlouhou dobu profiluje poznaňské Studio Animovaného filmu, ve kterém vznikla řada zajímavých animovaných snímků vytvořených k známým dílům vážné hudby. Ty také byly představeny hned po zahájení festivalu za doprovodu místní filharmonie. Kromě této události bylo v rámci bloku k vidění hned několik animovaných snímků za doprovodu živé hudby, k nimž lze přiřadit i performanci polského animátora Mariusze Wilczyńského, který doprovázen živou hudbou a snímán kamerou převedl na živo své animační umění.

Krom retrospektiv hostů a porotců, včetně nejslavnějších hostů letošního ročníku bratrů Quayových a Zbiga Rybczyńského, připomněli organizátoři také bloky pionýrů světové animace. A tak byly k vidění staré snímky WładysławaStarewicze, Quirina Cristianiho či Emila Cohla. Ve spojitosti s oslavami výročí 60 let vzniku polské animace se také prezentovala většina polských animačních studií. Animator myslel také na děti, pro které byl připraven speciální program včetně projekcí dětských filmů a workshopů. Silnou stránkou festivalu je kvalitně zpracovaný katalog, jenž obsahuje odborné texty ke každému bloku programu.

Nyní jen záleží na organizátorech dalších ročníků festivalu Animator, zda udrží vysokou úrověň programu a soutěže i v dalších letech a zajistí tím Animatoru prestiž a respekt odborné veřejnosti.

1Za první regulérní polský animovaný film se považuje krátký loutkový film Za krále Krakuse z roku 1947 v režii Zenona Wasilewského.

2 Laska v polštině neznamená citový vztah, nýbrž označuje nějakou ženu (ženskou, babu, holku apod.).

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 5

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru