Zde se nacházíte: 25fps » Rozhledy » Zcizující a zábavní Podfukáři

Zcizující a zábavní Podfukáři

 SERIÁL: Podfukáři – VERONIKA ZÝKOVÁ –

Za úspěšným seriálem Podfukáři (Hustle, 2004–2007) z produkce BBC One stojí scenárista Tony Jordan, který je autorem několika desítek dílů úspěšné soap-opery EastEnders (1985–?), a především ceněného seriálu Život na Marsu (Life on Mars, 2006–2007). Spolu s ním se na scénářích ke všem epizodám podílel Bharat Nalluri[1], který také režíroval několik epizod. Seriál Podfukáři, který běžel také na našich obrazovkách[2], patří do pomyslného zlatého fondu novodobé původní tvorby BBC[3], ačkoli slovo „původní“ můžeme v tomto případě brát poněkud s nadhledem. Tvůrci snímku nikterak nezastírají, že inspiraci pro Podfukáře našli ve snímcích jako Podraz či Dannyho parťáci[4], zároveň však vytvářejí zcela svébytný seriál, který se může řadit vedle zmíněných filmů.

Seznamte se. Zleva: Ash, Mickey, Stacie, Danny a Albert. Je jich pět a jsou jako rodina.

Ve 24 epizodách se setkáváme s pěticí londýnských podfukářů, kteří, podobně jako například Dannyho parťáci, pracují jako tým, v němž má každý svou úlohu. Jako svůj cíl si pro své pečlivě naplánované akce volí bohaté lidi (převážně muže), kteří mají kromě značného majetku nejrůznější záliby, které jsou úzce spojené s jejich chamtivostí – a to je pro podfukáře cesta k úspěchu.

Typickými znaky seriálu Podfukáři jsou vtip, hra s divákem pomocí důmyslného vyprávění a narušení iluze realističnosti. Podfukáři jsou především zábava a podívaná, avšak natolik sofistikovaná, že neurazí ani náročnějšího diváka.

Úvodní animovaná znělka příběhu v sobě nese zjednodušeně celou podstatu seriálu v podobě modelového případu – podfukář si vybere za cíl bohatého muže (zástupnými znaky bohatství jsou doutník, zlatý prsten a zlaté hodinky), který se chytá na nastraženou bankovku. Poté je lapen do samotné pasti, kdy podfukáři tahají za nitky a z boháče-loutky se sypou peníze. V duchu úvodní animace se nese celý seriál. Akce jsou elegantní a propracované, a pokud dojde k fyzickému násilí, pak nikdy ne ze strany podvodníků.

Nápaditost tvůrců se neomezuje jen na vyprávění, kdy jsou divákovi pro dosažení napětí poskytnuty pouze vybrané informace (záběry), díky nimž si je či není schopen zbylou část domyslet, aby v závěru byly odhaleny nedořečené skutečnosti. Na tomto principu je postaven celý seriál – v momentě, kdy se zdá být vše ztraceno, přichází často nečekané rozuzlení a zároveň vyvrcholení jednotlivých dílů.

Další zajímavý prvek představuje zmíněné narušení iluze realističnosti. Jedná se o zcizovací prvky – postava se podívá na kameru a usměje se, mrkne nebo okomentuje děj. Děj oživuje využívání postupů, které se obvykle k dramatickému žánru, ve kterém se hraje o velké peníze, neváží. Podfukáři si však na vážnosti natolik nezakládají, a tak se můžeme setkat se segmenty epizod, ve kterých je užito vyprávění ve stylu němé grotesky, pohádky či kresleného filmu. Dojde i na scény jako vystřižené z hollywoodského filmu.

Pro pětici podfukářů není problém zorganizovat fiktivní natáčení filmu, vydávat se za hudební či filmové producenty, kteří se znají s těmi největšími celebritami, dojde i na podvody spojené s kasinem a dostihy. Stranou nezůstanou ani korunovační klenoty a zpochybnění „pravosti“ královny matky. A myslíte, že je možné prodat slavný nápis
H O L LY W O O D?

Kouzlo Podfukářů spočívá v elegantně provedené akci a bourání hranic předem stanovených možností. Uvádí diváka do světa, který je pro něj neznámý – ať už se jedná o svět podfukářů či o svět, do něhož se infiltrují a pohybují se v něm se značnou nenuceností.

Morální kodex, podle něhož se seriáloví podfukáři řídí[5], z nich činí sympatické hrdiny. Další divácky vděčnou vlastností je, že nejsou natolik neomylní, aby občas nenaletěli některému z ještě mazanějších podfukářů.

Hrdinové nepostrádají více rozměrů, mají svůj soukromý život, do kterého divák občas nahlédne. Je však zřetelné, že těžiště zábavnosti leží v plánování akce a jejím provedení, a tak není zbytečně mnoho pozornosti věnováno řešením jejich vztahů a osobního života.

Obsazení pětice herců několika generací je vydařeným tahem, který opět připomene Dannyho parťáky. Pokud se pustíme do srovnání tří natočených dílů remaku původního filmu[6] a Podfukářů z hlediska zábavnosti, bude to britský seriál, který během téměř hodinových dílů nabídne divákovi víc než celovečerní snímek. Mezi podfukáři najdeme několik známých tváří – Jaime Murrayovou (seriál Dexter), Adriana Lestera (Marná lásky snaha, Jak se vám líbí, Barvy moci, Možná, miláčku a Den poté), Marca Warrena (Hooligans, Wanted) a veterána amerických filmů i seriálové produkce Roberta Vaughna (Sedm statečných, Hoši z Filadelfie, Delta Force, Superman 3, seriál The Man from U.N.C.L.E.).

Zajímavé srovnání mezi fiktivními podfukáři a těmi (téměř) opravdovými nabízí stanice BBC Three, která již několik let úspěšně vysílá spin-off Podfukářů s názvem The Real Hustle. Jeden díl trvá kolem pětadvaceti minut a veškeré dění doprovází voice-over. Díky skryté kameře diváci pozorují, jakým způsobem dva muži a žena okrádají lidi o tisícové sumy liber. Máme tak možnost vidět, na co bychom si měli dát pozor, pokud nechceme, aby se stala podobná věc nám.

Seriálu jednoznačně prospívá britský formát, který oproti americkému nabízí pouze šest místo osmnácti i více dílů v řadě, a díky tomu protagonisté seriálu divákovi nezevšední. Na rok 2009 se chystá pátá řada. Setkáme se v ní s většinou starých známých, a tak lze jen doufat, že scenáristé pro diváky vymyslí opět množství překvapivých zvratů a nečekaných situací.


Hustle

Režie: Otto Bathurst, Bharat Nalluri, Alrick Riley a další

Scénář: Tony Jordan, Bharat Nalluri

Kamera: Adam Suschitzky, Balazs Bolygo, Beran McGuigan a další

Střih: Sarah Brewerten, Andrew McClelland a další

Hudba: Magnus Fiennes, Beatguru

Hrají: Mark Warren (Danny Blue), Robert Glenister (Ash Morgan), Jaime Murray (Stacie Monde), Robert Vaughn (Albert Stroller), Adrian Lester (Mickey Stone), Rob Jarvis (Eddie), Ashley Walter (Billy Bond) a další

Premiéra: 24. 2. 2004 (UK), 14. 1. 2006 (USA), 16. 4. 2007 (ČR)

 

Odkazy

http://www.bbc.co.uk/drama/hustle/

http://www.bbc.co.uk/realhustle/


[1] Bharat Nalluri je také režisérem několika epizod seriálů Život na Marsu a MI5 (Spooks). V roce 2007 měl premiéru jeho debutový celovečerní film nazvaný Miss Pettigrew Lives for a Day.

[2] Česká televize odvysílala tři řady seriálu.

[3] Novodobou tvorbou míním pořady vysílané od roku 2000. Mezi zdařilé seriály a sitcomy patří vedle již zmíněného Life on Mars například politické drama State Within, Doctor Who či komediální The Office, Little Britain a Black Books.

[4] Viz rozhovor s producenty: http://www.bbc.co.uk/drama/hustle/backstage1.shtml

[5] Vždy okrádají jen lidi, kteří si to zaslouží – ať už tím, že okradli někoho jiného, jsou zkorumpovaní nebo zkrátka tím, jakým způsobem jednají se svým okolím. V jedné z epizod se člověk, kterého si podfukáři vyhlédli, změní. To vede k odstoupení od akce, přestože mohli plán provést a peníze získat.

[6] Původní Dannyho parťáci (Ocean’s Eleven) jsou z roku 1960.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně…

Počet článků : 260

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru