Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Animovaní muži z New Jersey

Animovaní muži z New Jersey

TÉMA: Clerks – EDA SPÁČIL –

Už jste někdy viděli animovaný seriál vycházející z nezávislého černobílého filmu? Respektive ze zatraceně sprosté a pro děti naprosto nevhodné komedie? Kevin Smith nejspíš pocítil potřebu zkusit něco nového se starými známými, a tak vznikli kreslení Clerks.

 

Inspirace

Kevin Smith je bezpochyby kultovní scenárista, režisér a v neposlední řadě také vypravěč (něco jako sprostý americký Menšík). Jeho filmy nevydělávají ohromné sumy peněz, ale mají dostatečně silnou diváckou základnu, aby si mohl točit po svém. Pod spojením „film Kevina Smithe“ se většině znalých diváku nejspíš vybaví velmi sprostá, zároveň opravdu nápaditě s jazykem pracující a hlavně ohromně vtipná konverzační komedie, jejíž hrdinové reflektují autorovu posedlost popkulturou (s Hvězdnými válkami či comicsem zvlášť) a kde se objevují věci, které jsou v „normálních“ komediích tabu. Nejzazším takovým extrémem bude nejspíš soulož s oslem v druhém díle Clerks.

Stejně jako v případě filmů režiséra a producenta Judda Apatowa (Zbouchnutá, Superbad), který vlastně jen mainstreamově rozvádí to, s čím Smith přišel jako první, za všemi těmi excesy se dá docela lehce poznat, že autor je nejen velmi chytrý, ale má i velké srdce. I když by vás s takovou charakteristikou nejspíš pěkně od plic poslal do pr**** (pozn.: cenzurováno šéfredaktorem).

Clerks (u nás na videu a DVD uvádění pod nesmyslným názvem Podvodníci z New Jersey, v ČT jako Mladí muži za pultem) jsou levnou černobílou komedií zobrazující jeden den v malém obchodě s potravinami Quick Stop v Leonardu, New Jersey. Prodavač Dante Hicks spolu s kámošem ze sousední videopůjčovny Randalem Gravesem nemají rádi svou práci a je to na nich vidět (v čemž vyniká zejména Randal vynalézavým vytáčením svých zákazníků k nepříčetnosti). Na víc než šťavnaté komentování svého neuspokojivého stavu se ale nezmůžou. K místnímu koloritu patří před obchodem věčně zevlující svérázní prodavači marihuany Jay (oplzlý je pro něj adjektivum ještě příliš shovívavé) a Tichý Bob v podání samotného režiséra. Tento den bude zejména pro Danteho obzvlášť náročný. Co na tom, že tu dnes vůbec neměl být. Čekají ho hádky s Randalem i otravnými zákazníky, dumání nad svým současným vztahem a případným návratem k ex-přítelkyni, hokej na střeše obchodu, návštěva pohřbu bývalé spolužačky a co si osud připravil na závěr se opravdu nesluší prozrazovat.

 

Transformace/Deformace

Nápad převést tuto svéráznou zábavu do animovaného seriálu pro mainstreamovou americkou televizi zní opravdu… podivně. Výsledkem byly pouhé dva odvysílané díly na ABC, než byl seriál kvůli nízké sledovanosti z obrazovek stáhnut. Všech šest natočených příběhů bylo nakonec spolu s bonusy úspěšně vydáno na DVD.

Jako člověk, který „ohobloval“ k nedívání videokazetu s nahraným původním filmem (který s titulky uvedla Česká televize ještě v dobách, kdy jí na kultuře aspoň trochu záleželo) jsem byl z nové podoby oblíbených antihrdinů poněkud na rozpacích. Není to „jiná liga, spíš úplně jiný sport“. Existenciálně-komediální dumání o životě se změnilo v comicsově surreálnou show, která si hraje s klišé seriálů a cituje filmy, seč jí dech stačí. Nicméně je to naprosto legitimní autorský přístup (Smith nerežíroval, ale podílel se na scénáři všech dílů) a divák buď na jasně stanovená pravidla hry přistoupí, či nikoliv. Zde leží hlavní a naprosto zřejmá příčina neúspěchu – ať už na plátně či v televizi, cílovou skupinou Clerks bude vždy jen zasvěcené publikum.

Změn v pojetí kvůli přechodu na televizní médium bylo spousta: přirozeně byla vymýcena sprostá mluva, Jay a Tichý Bob neprodávají drogy, ale zábavnou pyrotechniku, Dante je větší ňouma, Randal naopak větší hajzlík a fantazie tvůrců prýští poněkud nekontrolovaně všemi směry. Objevuje se nová postava, místní milionář Leonardo Leonardo (namluvený Alecem Baldwinem!), s kterým se naši prodavači musejí opětovně střetávat. Skoro si člověk říká, jestli nebylo lepší začít od čistého stolu s novými postavami. Jednoznačně pozitivní stránkou nových Clerks je sympaticky jednoduchá animace, která přesto vystihuje své živé předobrazy, a návrat původního obsazení ke „svým“ postavám.

 

Satisfakce

Příznivci i odpůrci seriálu se nicméně – překvapivě spolu s ABC − shodnou na dvou nejlepších částech. Smith v nich jednak dokazuje svoji znalost filmů i seriálů a jejich zákonitostí a jednak si z nich dělá ne(z)řízenou legraci. Živelně chrlí vtipy různé kvality tak dlouho, dokud se můžete smát. A i pak si chrlí vesele dál.

The Clipshow Wherein Dante and Randal Are Locked in the Freezer and Remember Some of the Great Moments in Their Lives, v celkovém pořadí díl druhý, si poté, co se naše prodavačská dvojka ocitne uzavřená v mrazáku, utahuje ze „vzpomínacích“ dílů dlouhých seriálů. Ty bývají rámovány vyprávěním hrdinů o minulosti, kde se často využívá materiál ze starších sezón. Dante s Randalem ale takhle mohou použít pouze díl první, což opravdu není mnoho. A tak si poté začnou „vzpomínat“, jak vlastně cestovali po celém světě a prodávali spolu v různých koloniálech. A nakonec si začnou vybavovat i díly jiného seriálu. Stihnou přitom zmínit i svůj oblíbený film z videopůjčovny, Spielbergovu pecku Flintstoneův seznam (s Liamem Neesonem v roli Freda). Ano, to už je Smith na své oblíbené hranici nevkusu a tenhle vtip do vysílání neprošel.

A Dissertation on the American Justice System by People Who Have Never Been Inside a Courtroom, Let Alone Know Anything About the Law, But Have Seen Way Too Many Legal Thrillers je celý název dílu, v kterém se po několika krkolomných zvratech octneme v soudní síni, kde Jay žaluje Danteho o deset miliónů dolarů (podrobnosti by zabraly zbytečně mnoho místa) a role obhájce se ujímá sám Randal. Kromě narážek na všechna myslitelná klišé právnických thrillerů ze soudní síně se dočkáme okamžiku, kdy Randal předvolává hollywoodské režiséry a žádá po nich navrácení vstupného na jejich špatné filmy. Prvním je samozřejmě George Lucas, kterého si Smith, resp. jeho hrdina, konečně podá za Epizodu 1. Tenhle díl pro mě představuje vrchol a zároveň nejlákavější představu toho, jak by se byl mohl seriál dále vyvíjet. Četnost dobrých vtipů je zde nejvyšší, stejně jako příběhová nápaditost. A to jsem ani nezmínil naprosto nečekané zakončení ve stylu anime.

Animovaní Clerks byli pro Smithe zajímavým úkrokem stranou. Těžko říci, jak by se série mohla vyvíjet, jestli by bylo dost nápadů a vtipů pro 23 dílů každé sezony. Ke svým oblíbeným hrdinům se z mého hlediska mnohem úspěšněji vrátil klasicky natočeným druhým dílem, kde už se nemusel ohlížet na nějaké to sprosté slovo (a že to rozhodně nečinil) a místo comicsových soubojů s milionářem Leonardem řešili Dante s Randalem vztahy. To jde Smithovi totiž ze všeho nejlépe.

 


Clerks

USA 2000

Režie: Chris Bailey, Nicholas Filippi, Steve Loter

Scénář: David Mandel, Scott Mosier, Kevin Smith, Paul Dini

Hrají: Jeff Anderson, Brian O´Halloran, Jason Mewes, Kevin Smith, Alec Baldwin

6 x 22 min.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 17

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru