Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Kevinovy patálie

Kevinovy patálie

TÉMA: Sám doma – EDA SPÁČIL –

O Vánocích se s železnou pravidelností po našich televizních obrazovkách neprohání jen Popelka na Juráškovi, ale taky americký preadolescent Kevin McCallister, likvidující s nesmírnou chutí a ďábelskou vynalézavostí duo neskutečně tupých zlodějů. Jako „pamětník“, který oba culkinovské díly viděl už v kině, jsem byl velmi zvědavý, jak tyhle filmy budou po letech fungovat.

Když v srpnu letošního roku zemřel scenárista, režisér a producent John Hughes, angloamerický internet ho byl plný. Odešel tvůrce, který silně ovlivnil americkou popkulturu osmdesátých a počátku devadesátých let minulého století. Nejprve to byly komedie o teenagerech a pro teenagery, které měly leckdy i sociální a existenciální rozměr. Neřešilo se v nich (s)prostě jenom kdo s kým, resp. čím. Mezi nejznámější patří Sixteen Candles, Snídaňový klub nebo Volný den Ferrise Buellera. Hughes je též autorem scénářů k hitům Chevyho Chase o typicky americké rodince (v tom nejhorším slova smyslu) Griswoldových Bláznivá dovolená a Vánoční prázdniny. Na přelomu desetiletí se přeorientoval spíše k sentimentálním rodinným komediím s prvky slapsticku typu Beethoven nebo Dennis – postrach okolí, z nichž nejúspěšnější jsou právě první dva díly Sám doma, ke kterým napsal scénář. O tom, že Sám doma prostě není jen Macaulay Culkin a Chris Columbus, svědčí třeba i loňské vydání prvního dílu na blu-rayi, na jehož přední straně obalu je uvedeno jen „From John Hughes“. A Sixteen Candles i jméno tvůrce zmiňuje třeba sám Tarantino ve svém holčičím slasheru Auto zabiják.


Sám doma

Home Alone

USA 1990, česká premiéra v prosinci 1991

Scénář: John Hughes

Režie: Chris Columbus

Rozpočet: 18M USD

Tržby celosvětově 477M USD

 

Chris Columbus má pověst neinvenčního (ale solidního) řemeslníka, který svoje snímky utápí v sentimentu. Tady to ale nevadí. Jednak mu scénář plný klukovských darebačin a později slapstickového násilí nedovolí dojímat se příliš často, jednak když už tak činí, je to s citem a mírou. Navíc postava starého osamělého souseda, který trpí odcizením od rodiny, se k vánočnímu vyprávění moc pěkně hodí. Film díky němu dostává místy temnější nádech.

I po letech je poznat, proč byl Macaulay dětskou hvězdou milovanou (i nenáviděnou) všude na světě. Kromě roztomilého kukuče je na něm vidět, že ho natáčení vyloženě baví. A polohy darebný spratek, smutný spratek, zavile se mstící spratek a šťastný spratek zvládá dle mého názoru velmi přesvědčivě. Nemusíte tomu hned říkat herecký talent, ale Columbus z něj prostě dostal přesně to, co pro svůj film potřeboval.

Chybou by bylo nezmínit tradičně výtečnou hudbu Johna Williamse, která dodává snímku tu správně vánoční atmosféru plnou emocí. S muzikou je spojena i jedna legenda, která se k tomuhle dílu váže. Traduje se totiž, že ve scéně z pařížského letiště stojí za Kevinovou maminkou sám Elvis Presley! Zmiňuje to s pobavením v audiokomentáři na DVD i sám Columbus s Culkinem. Kdo nevěří, ať zkusí potrápit internet (doporučuji zadat do vyhledavače Home Alone Elvis).

A ještě jedna cinefilní poznámka: všichni si jistě pamatují scény, kdy Kevin pouští nevítaným návštěvám chytře vybrané kousky jakési černobílé gangsterky, aby je vystrašil. Angels with Filthy Souls samozřejmě žádným starým filmem nejsou, jde o vtipnou narážku na klasický snímek Hříšní andělé (v originále Angels with Dirty Faces) s Jamesem Cagneym. Nechtěl by zkusit Columbus nějakou parodii?

 

Sám doma 2: Ztracen v New Yorku

Home Alone 2: Lost in New York

USA 1992, u nás uvedeno v prosinci 1992

Scénář: John Hughes

Režie: Chris Columbus

Rozpočet neznámý

Tržby celosvětově 359M USD

 

Kevin se octne sám v New Yorku, potká tam staré známé lupiče, blbne v luxusním hotelu, zachraňuje peníze pro děti v nemocnici, kamarádí se s bezdomovkyní z Central Parku i majitelem obřího hračkářství.

Hughes po sympaticky střídmé jedničce přidává na sentimentu, až to pěkné není. Kevin si například se zmíněnou bezdomovkyní vyměňují životní moudra, kouzla stejně pojatých scén s dědou z prvního dílu už bohužel tvůrci nedosahují. Zběsile se opakují vtipy z prvního dílu (jehož je celý film víc klonem než pokračováním) a rezignuje na ambice potěšit jiného než dětského diváka. Navíc dvouhodinová stopáž se zdá být u tak prostého a už podruhé vyprávěného příběhu poněkud neúnosná. A vysvětlujte dítěti, že když po něm někdo hodí z pátého patra cihlu a trefí se, dotyčného to ve skutečném světě dost pravděpodobně zabije. Slapstick z jedničky vůbec nabírá na intenzitě, nebo spíš brutalitě. Když o tom tak přemýšlím, smrtící jsou Kevinovy pasti skoro všechny. Co z toho kluka asi vyroste?

Dvojka má ale i hodně vtipné momenty – třeba pokračování fóru s videem – vidíme tentokrát pokračování s názvem Angels with Even Filthier Souls. Nebo zatímco v prvním díle sleduje rodina McCallisterových caprovskou vánoční klasiku Život je krásný s poněkud nechápavými výrazy ve francouzštině, tentokrát běží film v jazyce španělském.

Druhý díl se rozhodně přežít dá. Svěžesti a opakovatelné dívatelnosti jedničky ovšem ani zdaleka nedosahuje. Jak ale ukáže čas, může být ještě hůř.

 

Sám doma 3

Home Alone 3

USA 1997, u nás uvedeno v prosinci 1997

Scénář: John Hughes

Režie: Raja Gosnell

Rozpočet: 32M USD

Tržby celosvětově 79M USD

 

Na trojce jsou zajímavé jen dvě věci: jednak se tu v jedné z prvních roliček objevuje budoucí idol mnoha mladých mužů (vinen, ctihodnosti) Scarlett Johansson a pak ji taky vychválil a nad první dva díly vyzdvihl sám Roger Ebert1, což se jakémukoliv rozumnému vysvětlení vzpírá (průměrné hodnocení na IMDB je mimochodem 3,6 z 10).

V třetím díle po pěti letech sice nenajdeme Kevina, ale Alex bránící své obydlí před zločinci, kteří pasou po počítačovém čipu(!), je totéž v bledě modrém. Alex D. Linz, známý zejména z vcelku příjemné romantické komedie Báječný den, ovšem nemá ani zdaleka Culkinovo charisma a kouzlo, stejně jako ostatním hercům chybí kromě šklebu schopnost vyvolat cokoliv jako emoce. A dvanáctiletá Scarlett, ač roztomilost sama, to  se svými třemi replikami opravdu zachránit nemůže.

Neznám nikoho, kdo by měl Chrise Columbuse v top 10 nejoblíbenějších režisérů, ale střihač prvních dvou dílů Raja Gosnell se měl držet svého kopyta (o čemž svědčí i jeho další režisérské práce zahrnující nejednu zhůvěřilost typu Agent v sukni). Film vypadá velmi televizně, fóry jsou ubohé, herci se jen pitvoří a slapstick prostě nefunguje. Nejsem zastáncem argumentů, že pro děcka je to dobré. Co z nich asi může vyrůst, když je budete krmit od útlého věku nevkusem a šmírou?

 

Sám doma 4

Home Alone 4

USA 2002

Scénář: Debra Frank, Steve L. Hayes

Režie: Rod Daniel

 

V roce 2002 vznikl ještě televizní film, který se vrací k postavám z prvních dvou dílů (v jiném obsazení samozřejmě). Autor článku dobrovolně přiznává, že jeho život je příliš krátký na to, aby mu nebylo líto trávit u téhle hrůzy devadesát minut. Představte si nějakou německou televizní vánoční „komedii“, jakými nás jisté stanice bombardují – aneb „overkill“ sentimentu, křeče a rádobyhumoru – což se dá jednoduše vypozorovat i při přeskakování pomocí dálkového ovládání. Nový Kevin navíc vypadá jako vykulený křeček a žádná záchrana v podobě budoucího sexidolu opravdu nehrozí. Někdy je prostě bezpečnější věřit IMDB (krásné 2 z 10).

Abych to shrnul: kdo netrpí nenávistí vůči americké komerční komedii nebo Culkinovi, určitě si i po několikáté užije první a do určité míry možná i druhý díl. Pokračování následující zase dozajista využijí filmoví masochisté, resp. przniči vkusu svých potomků. Každému co jeho jest. Jen těch nevinných dítek je mi trochu líto.

 

Print Friendly

Autor

Počet článků : 17

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru