Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Kevinovy patálie

Kevinovy patálie

TÉMA: Sám doma – EDA SPÁČIL –

O Vánocích se s železnou pravidelností po našich televizních obrazovkách neprohání jen Popelka na Juráškovi, ale taky americký preadolescent Kevin McCallister, likvidující s nesmírnou chutí a ďábelskou vynalézavostí duo neskutečně tupých zlodějů. Jako „pamětník“, který oba culkinovské díly viděl už v kině, jsem byl velmi zvědavý, jak tyhle filmy budou po letech fungovat.

Když v srpnu letošního roku zemřel scenárista, režisér a producent John Hughes, angloamerický internet ho byl plný. Odešel tvůrce, který silně ovlivnil americkou popkulturu osmdesátých a počátku devadesátých let minulého století. Nejprve to byly komedie o teenagerech a pro teenagery, které měly leckdy i sociální a existenciální rozměr. Neřešilo se v nich (s)prostě jenom kdo s kým, resp. čím. Mezi nejznámější patří Sixteen Candles, Snídaňový klub nebo Volný den Ferrise Buellera. Hughes je též autorem scénářů k hitům Chevyho Chase o typicky americké rodince (v tom nejhorším slova smyslu) Griswoldových Bláznivá dovolená a Vánoční prázdniny. Na přelomu desetiletí se přeorientoval spíše k sentimentálním rodinným komediím s prvky slapsticku typu Beethoven nebo Dennis – postrach okolí, z nichž nejúspěšnější jsou právě první dva díly Sám doma, ke kterým napsal scénář. O tom, že Sám doma prostě není jen Macaulay Culkin a Chris Columbus, svědčí třeba i loňské vydání prvního dílu na blu-rayi, na jehož přední straně obalu je uvedeno jen „From John Hughes“. A Sixteen Candles i jméno tvůrce zmiňuje třeba sám Tarantino ve svém holčičím slasheru Auto zabiják.


Sám doma

Home Alone

USA 1990, česká premiéra v prosinci 1991

Scénář: John Hughes

Režie: Chris Columbus

Rozpočet: 18M USD

Tržby celosvětově 477M USD

 

Chris Columbus má pověst neinvenčního (ale solidního) řemeslníka, který svoje snímky utápí v sentimentu. Tady to ale nevadí. Jednak mu scénář plný klukovských darebačin a později slapstickového násilí nedovolí dojímat se příliš často, jednak když už tak činí, je to s citem a mírou. Navíc postava starého osamělého souseda, který trpí odcizením od rodiny, se k vánočnímu vyprávění moc pěkně hodí. Film díky němu dostává místy temnější nádech.

I po letech je poznat, proč byl Macaulay dětskou hvězdou milovanou (i nenáviděnou) všude na světě. Kromě roztomilého kukuče je na něm vidět, že ho natáčení vyloženě baví. A polohy darebný spratek, smutný spratek, zavile se mstící spratek a šťastný spratek zvládá dle mého názoru velmi přesvědčivě. Nemusíte tomu hned říkat herecký talent, ale Columbus z něj prostě dostal přesně to, co pro svůj film potřeboval.

Chybou by bylo nezmínit tradičně výtečnou hudbu Johna Williamse, která dodává snímku tu správně vánoční atmosféru plnou emocí. S muzikou je spojena i jedna legenda, která se k tomuhle dílu váže. Traduje se totiž, že ve scéně z pařížského letiště stojí za Kevinovou maminkou sám Elvis Presley! Zmiňuje to s pobavením v audiokomentáři na DVD i sám Columbus s Culkinem. Kdo nevěří, ať zkusí potrápit internet (doporučuji zadat do vyhledavače Home Alone Elvis).

A ještě jedna cinefilní poznámka: všichni si jistě pamatují scény, kdy Kevin pouští nevítaným návštěvám chytře vybrané kousky jakési černobílé gangsterky, aby je vystrašil. Angels with Filthy Souls samozřejmě žádným starým filmem nejsou, jde o vtipnou narážku na klasický snímek Hříšní andělé (v originále Angels with Dirty Faces) s Jamesem Cagneym. Nechtěl by zkusit Columbus nějakou parodii?

 

Sám doma 2: Ztracen v New Yorku

Home Alone 2: Lost in New York

USA 1992, u nás uvedeno v prosinci 1992

Scénář: John Hughes

Režie: Chris Columbus

Rozpočet neznámý

Tržby celosvětově 359M USD

 

Kevin se octne sám v New Yorku, potká tam staré známé lupiče, blbne v luxusním hotelu, zachraňuje peníze pro děti v nemocnici, kamarádí se s bezdomovkyní z Central Parku i majitelem obřího hračkářství.

Hughes po sympaticky střídmé jedničce přidává na sentimentu, až to pěkné není. Kevin si například se zmíněnou bezdomovkyní vyměňují životní moudra, kouzla stejně pojatých scén s dědou z prvního dílu už bohužel tvůrci nedosahují. Zběsile se opakují vtipy z prvního dílu (jehož je celý film víc klonem než pokračováním) a rezignuje na ambice potěšit jiného než dětského diváka. Navíc dvouhodinová stopáž se zdá být u tak prostého a už podruhé vyprávěného příběhu poněkud neúnosná. A vysvětlujte dítěti, že když po něm někdo hodí z pátého patra cihlu a trefí se, dotyčného to ve skutečném světě dost pravděpodobně zabije. Slapstick z jedničky vůbec nabírá na intenzitě, nebo spíš brutalitě. Když o tom tak přemýšlím, smrtící jsou Kevinovy pasti skoro všechny. Co z toho kluka asi vyroste?

Dvojka má ale i hodně vtipné momenty – třeba pokračování fóru s videem – vidíme tentokrát pokračování s názvem Angels with Even Filthier Souls. Nebo zatímco v prvním díle sleduje rodina McCallisterových caprovskou vánoční klasiku Život je krásný s poněkud nechápavými výrazy ve francouzštině, tentokrát běží film v jazyce španělském.

Druhý díl se rozhodně přežít dá. Svěžesti a opakovatelné dívatelnosti jedničky ovšem ani zdaleka nedosahuje. Jak ale ukáže čas, může být ještě hůř.

 

Sám doma 3

Home Alone 3

USA 1997, u nás uvedeno v prosinci 1997

Scénář: John Hughes

Režie: Raja Gosnell

Rozpočet: 32M USD

Tržby celosvětově 79M USD

 

Na trojce jsou zajímavé jen dvě věci: jednak se tu v jedné z prvních roliček objevuje budoucí idol mnoha mladých mužů (vinen, ctihodnosti) Scarlett Johansson a pak ji taky vychválil a nad první dva díly vyzdvihl sám Roger Ebert1, což se jakémukoliv rozumnému vysvětlení vzpírá (průměrné hodnocení na IMDB je mimochodem 3,6 z 10).

V třetím díle po pěti letech sice nenajdeme Kevina, ale Alex bránící své obydlí před zločinci, kteří pasou po počítačovém čipu(!), je totéž v bledě modrém. Alex D. Linz, známý zejména z vcelku příjemné romantické komedie Báječný den, ovšem nemá ani zdaleka Culkinovo charisma a kouzlo, stejně jako ostatním hercům chybí kromě šklebu schopnost vyvolat cokoliv jako emoce. A dvanáctiletá Scarlett, ač roztomilost sama, to  se svými třemi replikami opravdu zachránit nemůže.

Neznám nikoho, kdo by měl Chrise Columbuse v top 10 nejoblíbenějších režisérů, ale střihač prvních dvou dílů Raja Gosnell se měl držet svého kopyta (o čemž svědčí i jeho další režisérské práce zahrnující nejednu zhůvěřilost typu Agent v sukni). Film vypadá velmi televizně, fóry jsou ubohé, herci se jen pitvoří a slapstick prostě nefunguje. Nejsem zastáncem argumentů, že pro děcka je to dobré. Co z nich asi může vyrůst, když je budete krmit od útlého věku nevkusem a šmírou?

 

Sám doma 4

Home Alone 4

USA 2002

Scénář: Debra Frank, Steve L. Hayes

Režie: Rod Daniel

 

V roce 2002 vznikl ještě televizní film, který se vrací k postavám z prvních dvou dílů (v jiném obsazení samozřejmě). Autor článku dobrovolně přiznává, že jeho život je příliš krátký na to, aby mu nebylo líto trávit u téhle hrůzy devadesát minut. Představte si nějakou německou televizní vánoční „komedii“, jakými nás jisté stanice bombardují – aneb „overkill“ sentimentu, křeče a rádobyhumoru – což se dá jednoduše vypozorovat i při přeskakování pomocí dálkového ovládání. Nový Kevin navíc vypadá jako vykulený křeček a žádná záchrana v podobě budoucího sexidolu opravdu nehrozí. Někdy je prostě bezpečnější věřit IMDB (krásné 2 z 10).

Abych to shrnul: kdo netrpí nenávistí vůči americké komerční komedii nebo Culkinovi, určitě si i po několikáté užije první a do určité míry možná i druhý díl. Pokračování následující zase dozajista využijí filmoví masochisté, resp. przniči vkusu svých potomků. Každému co jeho jest. Jen těch nevinných dítek je mi trochu líto.

 

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 17

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru