Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Krásná vánoční deprese

Krásná vánoční deprese

TÉMA: Život je krásný –  EDA SPÁČIL –

Jsou klasiky a klasiky. Ty první znají jen nadšenci, ochotní dychtivě debatovat o každém filmovém políčku, ty druhé miluje „lid“, bez ohledu na to, zda ví, kdo daný snímek napsal či režíroval. Život je krásný obě kategorie spojuje. Nedílná součást amerického vánočního televizního programu (něco jako u nás Vorlíčkovy Tři oříšky pro Popelku), vítěz spousty anket filmových odborníků a držitel titulů jako „Nejinspirativnější film všech dob“1, Caprův vánoční opus prostě nezestárnul a pořád baví, dojímá i mrazí. Tohle totiž není žádná sladkobolná selanka, ale místy taky slušná depka.

Vyprávění začíná pohledem na zasněžené městečko Bedford Falls, doprovázeným hlasy několika lidí, modlících se za George Baileyho. Poté kamera vzlétne nad Zemi a slyšíme nebeské hlasy v rozhovoru, týkajícím se právě George, který se této noci chystá spáchat sebevraždu. Na jeho záchranu bude poslán anděl druhé kategorie (bez křídel) Clarence. Ten také spolu s diváky sleduje dosavadní Baileyho životní příběh.

Takhle cestou z plesu…

Georgův život se zdá být definitivně spjat s Bedford Falls. Už od dětství sní o cestování, ale osud, stejně jako jeho dobrotivá povaha, nutící ho starat se spíš o štěstí a spokojenost druhých než sebe, mu nedovolí městečko opustit. Neodjede tak ani studovat na univerzitu, natožpak na vytoužené cesty po světě. Místo toho převezme po otci vedení rodinné společnosti, která poskytuje místním obyvatelům půjčky na pořízení si vlastních domů a neustále odolává útokům hamižného a bezohledného podnikatele Pottera. George se ožení s krásnou a chápavou Mary, s kterou si brzy pořídí čtyři děti. Nežijí si v luxusu, ale jsou šťastní. Osud ovšem opět zasáhne a náš hrdina o vánoční noci přijde definitivně o veškeré iluze a trpělivost a v záchvatu zoufalství odchází k řece skončit svůj život. Tam na něj ovšem již čeká anděl Clarence, který před ním skočí do řeky a George je nucen ho zachránit. Clarence posléze Georgovi nabídne jedinečnou možnost podívat se, jak by vypadal život městečka, kdyby se byl nikdy nenarodil…

Poselství nejznámějších snímků Franka Capry spočívá ve víře ve slušnost, upřímnost, poctivost a ideály. Je zajímavé, že ani v dnešní cynické době (kdy by podobné snímky bez ironického pomrkávání vzniknout jednoduše nemohly – a nebo by nemilosrdně propadly – viz Darabontův velmi dobrý „capracorn“ Majestic) tyhle filmy nevyznívají hloupě nebo trapně. Snad to bude tím, že jsou dílem autora, který v tyto hodnoty z hloubi duše věřil.

Každý by měl mít svého anděla

Život je krásný oproti předchozím Caprovým snímkům nabízí mnohem větší dávku temnoty a beznaděje, která je vlastní spíš filmům noir. Rány, které hlavního hrdinu uzemňují, a zejména vize toho, jak by bez něj městečko vypadalo, mohou na leckoho působit až příliš intenzivně. Stejně tak hrdina, který nemůže dojít naplnění svých dětských snů, není to, co byste čekali od vánoční podívané. Na druhou stranu, není snad důležitější mít kolem sebe milující rodinu a přátele?

Obsazení Života nelze nazvat jinak než geniální. Pro Jimmyho Stewarta znamená Bailey přechod k temnějším rolím. V okamžicích, kdy se Goerge začíná hroutit, je utrpení, které se mu zračí v obličeji, opravdové. A nikdo jiný než právě Stewart nedokáže podat přesvědčivě a sympaticky postavu snad až příliš ctnostnou a dokonalou pro tento svět (což se potvrdilo už v předchozí caprovské spolupráci Pan Smith přichází). Stewart nepředstírá, Stewart je Georgem Baileym. Jeho obětování se pro druhé mu věříme a chtěli bychom být jako on. Není bez zajímavosti, že Život je prvním hercovým snímkem po návratu z druhé světové války.

Na kolečkové křeslo upoutaný Lionel Barrymore jako nelítostný a bezcitný bankéř Potter ani na jediný okamžik nepolidští svoji postavu. Je to absolutní misantrop, jehož jediným smyslem života je zničení Baileyho a jeho společnosti. Georgova manželka v podání Donny Reed disponuje neodolatelnou kombinací krásy, šarmu a ženské neústupnosti, s kterou stojí vždy po boku svého muže. Její nejhezčí společné scény se Stewartem jsou ty, kdy spolu ještě jako svobodní flirtují po neplánované koupeli na tanečním bále (je nutné vidět). Pro tento snímek je mimochodem velmi typické, že zmíněná rozkošná scéna je násilně přerušena a hrdina všeho nechá a odjíždí k nemocnému otci. Zmínit samozřejmě musím i anděla Clarence Oddbodyho v podání Henryho Traverse. Roztomilý a trošku popletený posel boží potřebuje zachránit George taky trochu kvůli své „kariéře“, aby si konečně zasloužil křídla. Díky němu si taky budete pomatovat, že každé zazvonění zvonečku znamená, že nějaký anděl dostal svoje křídla. Opomenout nemohu ani noirovou ikonu Glorii Grahame v roličce místní lehké holky.

Konec dobrý?

Přijetí snímku po premiéře v prosinci 1946 bylo nejednoznačné. Při svém prvním uvedení v kinech se film zaplatil stěží z poloviny. Milovanou vánoční klasikou se stal až při častém uvádění v televizi v sedmdesátých a osmdesátých letech. Na IMDB se v současnosti nachází na dvacátém devátém místě nejlépe hodnocených filmů. Úplně nejvíce o jeho důležitosti pro americkou popkulturu ale svědčí asi rubrika „Movie connections2“ na stejném serveru. Seznam odkazů na Život či přímo citací z něj v jiných filmech či televizních seriálech je totiž skoro nekonečný.

Život je krásný je film o tom, že i když se s vámi osud nemazlí, neměli byste rezignovat, ale zůstat slušní, poctiví, věrní svým zásadám a pomáhat druhým. A když vám bude úzko, možná byste si měli uvědomit, co opravdu máte, protože možná toho stejně jako George Bailey nemáte vůbec málo. Štěstí je totiž prchavé a občas si ho člověk vůbec nemusí všimnout.


It´s a Wonderful Life

Režie: Frank Capra

Scénář: Frances Goodrich, Albert Hackett, Frank Capra, Jo Swerling podle povídky Philipa Van Dorena Sterna

Kamera: Joseph F. Biroc, Joseph Walker

Hrají: James Stewart, Donna Reed, Lionel Barrymore, Henry Travers

USA 1946, 130 min.

 

 

Print Friendly

Autor

Počet článků : 17

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru