Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Technologie performance capture

Technologie performance capture

TÉMA: Technologie performance capture – MILAN KLÍMA –

Jak zachytit herecký výkon do posledních nuancí v mimice tváře pomocí počítačové animace? Motion capture se používá od poloviny devadesátých let pro zachycení pohybu a gestikulace. Tvář, oči atd. animovali animátoři pomocí tzv. keyframe animation. Studio Sony vyvinulo pro režiséra Roberta Zemeckise novou technologii: performance capture.

Pozn.: Jedná se o rozšířenou verzi dříve publikovaného článku.

 

Jak funguje performance capture?

Technologie „Imagemotion“ vylepšuje dnes běžně používaný motion capture. Herci jsou navlečení do přiléhavých kombinéz ze speciálního materiálu, jež jsou posety mnoha kulovitými senzory. Speciální kamery rozmístěné v ateliéru snímají pozice senzorů a přenášejí je do počítače. Hrubý materiál v počítači představuje pouze soustavu pohybujících se kuliček, na něž pak animátoři přidají kostru, svaly, textury apod. Původní motion capture ovšem umožňoval snímat pouze pohyb a gestikulaci.

Performance capture se zakládá na zachycení hereckého výkonu, i těch nejjemnějších pohybů hercovy mimiky. Po tváři herce je rozmístěno na 200 miniaturních senzorů, dokonce i pohyby očí jsou monitorovány.

Všichni herci, jež se účastní scény, hrají zároveň, aby spolu mohli interagovat1. Jejich hlas je nahráván. Celý jejich herecký projev je digitalizován a rekonstruován pomocí počítačů. Kameru lze v takové scéně umístit prakticky kdekoli a její pohyby jsou neomezené. Což samo o sobě do určité míry představuje splněný sen řady filmařů.

Technologie „Imagemotion“ byla veřejnosti poprvé představena na elektronickém veletrhu SIGGRAPH v Los Angeles v roce 20042. Jednalo se o předvedení několika scén ze snímku Polární Expres režiséra Roberta Zemeckise.3

 

Vlak na severní pól a pochodující dům

Technologie performance capture pojmenovaná „Imagemotion“ byla vyvinuta studiem Sony Pictures Imageworks pro film Roberta Zemeckise Polární Expres (2004), vánoční příběh malého chlapce, který se vydá kouzelným vlakem na severní pól, aby s pomocí zvonící rolničky uvěřil v Santa Clause.

Tom Hanks hrál 5 postav: titulní roli osmiletého chlapce, jeho otce, průvodčího polárního expresu (v této roli vypadá jako on sám), tuláka a Santa Clause. Během natáčení nosil MoCap oblek4 a na tváři měl rozmístěno 152 senzorů.5 Sám Tom Hanks popisuje novu technologii takto: „Všechno se odehrálo ve studiu. Zahráli jsme každičkou scénu, všechny okamžiky plné emocí a každá nuance lidského obličeje je přes kameru poslána do počítače.“6

Polární expres, snímek určený dětem, což dokazuje rating G, stál 165 mil. dolarů a vydělal téměř dvakrát tolik: 300 mil. dolarů. Snímek dokázal strhnout diváka v akčních scénách, když virtuální kamera dosáhla nevídaných a pro reálnou kameru i nemožných pohybů, např. v sekvenci klouzání vlaku po zamrzlém jezeře. Část publika obdivovala realistické ztvárnění hereckých výkonů, obzvláště animace tváře. Někteří se však nemohli smířit s postavami, které považovali za neživotné, s výrazy, které nazývali tupými, s pohyby očí, které měli za nepřirozené.

Publikum si zvyklo přijímat lidské postavy v CGI filmech pomocí různých stylizací. Např. záměrně nepřirozené proporce lidských charakterů ve snímku studia Pixar Úžasňákovi.

Tuto tendenci opět následuje další snímek využívající technologii performance capture V tom domě straší (2006), který Robert Zemeckis produkuje. Tři pubescenti zápasí se strašidelným domem v sousedství, jenž se zdá být (jako) živý. Lidské postavy jsou ztvárněny pomocí určité míry stylizace. Tvůrci se nepokouší o absolutní realističnost vzhledu postav ani o zachycení podoby skutečných herců. Zachycují pouze jejich herecké výkony.

 

Technologie ovlivňuje už scénář

Adaptace anglické středověké legendy o hrdinovi Beowulfovi, který zavraždil monstrum Grendela, aby pak podlehl jeho matce ve vodní jeskyni, byla původně připravována scenáristy Rogerem Avarym7 a Neilem Gaimanem8 jako hraný film. K projektu byl přizván Robert Zemeckis, který se rozhodl použít technologie performance capture.

Rozhodnutí natočit Beowulfa ve 3D ovlivnilo přístup Avaryho a Gaimana ke scénáři. „Měli jsme na konci nejlevnější souboj s drakem, jenž si jen dokážete představit.“ Zemeckis řekl scenáristům, aby se nechali unést vlastní fantazií a napsali doslova „cokoli, co chtějí“. Když závěrečný megalomanský souboj dokončili, sami si mysleli, že zašli příliš daleko. Zemeckis jim ale vysvětlil, že díky nové technologii neexistuje nic, co by mohli do scén souboje vymyslet, co by bylo dražší než milion dolarů za minutu filmu.9

Jednu verzi scénáře jsme začali popsáním mihotavého ohně. Divák si při sledování záhy uvědomí, že ten mihotavý oheň je pouhým odrazem oka. Potom by se kamera vzdálila od oka a pohybovala by se pomalu kolem dokola hodovní síně, aby si divák mohl důkladně prohlédnout, co se děje. Při reálném natáčení je naprosto nemožné takový záběr pořídit,“ říká Gaiman. „V Beowulfovi to dokázali.“10

 

Beowulf jako historický mezník ve vývoji kinematografie?

Inovátor technologie Robert Zemeckis se rozhodl natočit Beowulfa jako jeden z prvních CGI animovaných filmů určených přímo dospělým. Žánry historického snímku, fantasy a hororu, jež se mísí v Beowulfovi, nebyly doposud nikdy ztvárněny v celovečerním 3D animovaném snímku. Jednalo se tudíž o velký risk. Bylo jasné, že neúspěch položí danou technologii, podobně jako Final Fantasy: Esence života (2001), snímek, který se pokoušel o realistické ztvárnění lidských postav kombinací motion capture a keyframe animace. Úspěch by ovšem znamenal další digitální mezník ve vývoji mainstreamové kinematografie. Podobně jaké stříbrný tekutý kov v Terminátorovi 2 (1992), jako živí dinosauři v Jurském Parku (1994), či bullet-time v Matrixu (1997). V takovém případě by Beowulf mohl vytvořit nový žánr 3D snímků pro dospělé. Jedná se také o jeden z prvních celovečerních hraných filmů určených také pro 3D kina IMAX.

Protagonista Beowulf je ztvárněn Rayem Winstonem11. Muž středního věku s mírnou nadváhou přesto díky počítačovým technologiím vystupuje jako mladý svalovec. „Je mi padesát let, ale můžu vypadat na 17, 18, 19 let,“ popisuje Winstone technologii „Imagemotion“, „čím více se snažíte, tím více máte pocit, že postava na plátně ožívá. V očích a výrazech Beowulfa opravdu můžete vidět mě. Nevím, kde to skončí. Můžu hrát dítě, ženu, jestřába, psa, leoparda. … Můžu hrát cokoli.“12

S touto technologií bude možné, aby oblíbení herci hráli ve 3D filmech i po své smrti. Počítače budou mít zálohovanou jejich podobu, hlas i herecké výrazy. Nabízejí se úvahy o filmařské etice.

 

Plány Camerona, Spielberga a Jaksona

Zemeckis však není jediný filmař, jehož technologie performance capture uchvátila. „Imagemotion“ od Sony Pictures také není jedinou verzí této technologie. Mezitím režisér Titanicu James Cameron dlouhá léta vyvíjel podobnou technologii pro svůj velmi dlouho očekávaný film Avatar, jehož premiéry se fanoušci promyšlených akčních sci-fi dočkají v prosinci letošního roku. Příběh bude vyprávět o paralyzovaném vojákovi, který se přidá k invazi lidí do mimozemského světa. A to tak, že bude na dálku svou myslí ovládat své mimozemské tělo Avatar. Podle Camerona by snímek o muži, který je osvobozen od svého těla, nemohl být vyprávěn tradičním způsobem.

Steven Spielberg a Peter Jackson vyvíjejí novou verzi technologie performance capture pro společnou adaptaci francouzského komiksu Tintin.

Zdá se tedy, že 3D snímků využívajících technologie performance capture bude přibývat. Chopili se jí tři režiséři, kteří mohou být označeni za komerčně neúspěšnější. Stojíme tedy na prahu doby, kdy se mainstreamová kinematografie vydává směrem trojdimenzionální zábavy.

 

Vánoční koleda

19. listopadu bude mít premiéru další film užívající technologie performance capture v režii Robert Zemeckise. Vánoční koleda je adaptací sentimentálního románu Charlese Dickense o sobeckém Ebenezerovi Scroogeovi, který se pomocí zjevení tří vánočních duchů napraví, začne se starat o mrzácké dítě a zaručí si tak daleko příjemnější odcházení ze světa, než viděl s pomocí Ducha Vánoc, které ještě mají přijít. Scrooge ztvárnil Jim Carey, dalších rolí se chopili významní herci Gary Oldman, Robert Wright Penn, Bob Hoskins, Colin Firth. Trailery napovídají výrazný posun sentimentálního Dickense do akčního dobrodružství, kde bude protagonista s pomocí Vánočních duchů a virtuální kamery létat skrz různá zasněžená idylická prostředí. Scrooge se v jakési scéně dokonce zmenší na velikost lidského chodidla a zažije akční honičky se zvířaty ne nepodobné „třeskutě vtipným“ zmenšovacím komedií z osmdesátých a devadesátých let typu Miláčku, zmenšil jsem nás. Z trailerů je rovněž patrné, že herecký výkon Jima Carreyho byl pomocí performance capture zachycen a počítačem deformován. Scrooge vypadá jako osmdesátiletý Jim Carrey, jehož obličej je stejně stylizován, je protaženější, sešlejší, zlověstnější. Otázkou zůstává, jestli tento stylizovaný projev bude ku prospěchu diváckého zážitku, či podobně jako u Polárního expresu a Beowulfa aspektem, který mnohé diváky díky nepřirozenosti od 3D herců spíše odpudí.

 

 

Použité zdroje:

 

  • DESOWITZ, Bill. Imagemotion Technology to be Unveiled at SIGGRAPH. Animation Flash. 16. 6. 2004, no. 1, s. 1,9. Dostupný z WWW: <www.awn.com/flash/clicks.php?type=siggraph04&src=nl&v=1&file=AWN-Flash-SIGG2004_hr1.pdf >.
  • NOVEMBER 2004. AWN.com [online]. 2004 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://www.awn.com/asifa-sf/2004/1104.php>.
  • BREZNICAN, Anthony. Old ‚Beowulf‘ takes digital filmmaking to new heights. USA TODAY [online]. 11. 8. 2007 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://www.usatoday.com/life/movies/news/2007-11-08-beowulf-technology_N.htm>.
  • MURRAY, Rebecca. Beowulf Footage Previews at the 2007 Comic Con. Movies.about.com [online]. 26. 6. 2007 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://movies.about.com/od/beowulf/a/beowulf072507.htm>.

 

1 Při používání technologie motion capture byl nahráván zpravidla každý sám, pokud nedocházelo k fyzickému kontaktu.

2 DESOWITZ, Bill. Imagemotion Technology to be Unveiled at SIGGRAPH. Animation Flash. 16.6.2004, no. 1, s. 1,9. Dostupný z WWW: <www.awn.com/flash/clicks.php?type=siggraph04&src=nl&v=1&file=AWN-Flash-SIGG2004_hr1.pdf >.

3 Velký příznivec využívání novátorských digitálních technologií. Ve filmu Falešná hra s králíkem Rogerem (1988) dohlížel na velmi věrohodné spojení klasické 2D animace s hereckou akcí. Ve snímku Smrt jí sluší (1992) nechal Goldie Hawnovou procházet se po scéně s dírou v břiše. Ve filmu Forrest Gump (1994) vložil Toma Hankse do archivních záběrů amerických prezidentů.

4 Oblek na motion capture. Speciální oblek posázený senzory, které snímají virtuální kamery rozmístěné v prostoru, jež přenášejí informace o pohybech do počítače.

5 NOVEMBER 2004. AWN.com [online]. 2004 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://www.awn.com/asifa-sf/2004/1104.php>.

6 NOVEMBER 2004. AWN.com [online]. 2004 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://www.awn.com/asifa-sf/2004/1104.php>.

7 Spolupracoval s Quentinem Tarantinem na původním scénáři k Pulp Fiction, za který obdrželi Oscara v roce 1995.

8 Spisovatel píšící fantasy literaturu se specifickým morbidním humorem. Např. Nikdykde, Hvězdný prach. Stojí také za kultovním komixem Sandman.

9 MURRAY, Rebecca. Beowulf Footage Previews at the 2007 Comic Con. Movies.about.com [online]. 26. 6. 2007 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://movies.about.com/od/beowulf/a/beowulf072507.htm>.

10 BREZNICAN, Anthony. Old ‚Beowulf‘ takes digital filmmaking to new heights. USA TODAY [online]. 11. 8. 2007 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://www.usatoday.com/life/movies/news/2007-11-08-beowulf-technology_N.htm>.

11 Hrál například pravou ruku Jacka Nicholsona ve filmu Martina Scorceseho Skrytá identita (2007) nebo hlavní roli ve filmu Sexy bestie (1999)

12 BREZNICAN, Anthony. Old ‚Beowulf‘ takes digital filmmaking to new heights. USA TODAY [online]. 11. 8. 2007 [cit. 2008-05-08]. Dostupný z WWW: <http://www.usatoday.com/life/movies/news/2007-11-08-beowulf-technology_N.htm>.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

admin
Počet článků : 391

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru