Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Brak v naleštěném kabátu

Brak v naleštěném kabátu

Vrah ve mně (režie: Michael Winterbottom, 2010) – Eva Pytlounová

Nový snímek Michaela Winterbottoma je založen na stejnojmenné knize pulpového spisovatele Jima Thompsona, který patří mezi to nejlepší, co levné paperbacky kdy přinesly. Spisovatel, scenárista a alkoholik (jemuž česky vyšlo po jednom románu a povídce) je autorem více než třiceti děl, která se již několik desetiletí nedaří uspokojivě převést na stříbrné plátno. Osobitý vypravěčský styl (ich forma), buranská atmosféra maloměst amerického jihu, sex, násilí a narušené charaktery vytváří specifickou kombinaci odlišující ho od ostatní hard-boiled tvorby (Chandler a spol.) a činí potíže scenáristům i režisérům.

Zdroj: www.outnow.ch

Thompsonovy příběhy svádí scenáristy ke zjednodušování, ignoraci ich formy resp. voiceoveru, redukci charakterů, vedlejších událostí a dobrým koncům. Režiséři se zase často nechávají unést jednotlivými silnými fragmenty a tvoří díla nevyváženě se potácející mezi žánry. Detektivní podstata příběhu, vypravěč ze záhrobí i prostředí svádí ke stylizaci příběhu do (neo)noirového hávu, vyšinutost hrdinů k psychologickým hrátkám a množství nekompromisních násilností k šokujícím scénám. Je těžké zachovat rovnováhu a zároveň nezměnit atmosféru. Příběhy ztrácí svou osobitost (Švindlíři [Grifters, 1990], Coup de Torchon [1981], Útěk [Getaway,1972]), mění se (Útěk do Mexika [Getaway, 1994]) či vzniká nekontrolovaný chaos (Killer Inside Me, 1976). Švindlíři i Coup de Torchon se sice poměrně věrně drží předlohy, kouzlo Thompsonova stylu se však ztratilo, a tak jedinou pro mě akceptovatelnou adaptací zůstává skvělý neonoir Až se setmí, miláčku (After Dark, My Sweet, 1990) Jamese Foleyho. Ale k věci.

Winterbottom vzbuzoval od začátku velká očekávání. Povedlo se mu zadaptovat ‚nezfilmovatelný‘ román britského pastora Laurence Sterna (Tristram Shandy, 2006), od dob Nonstop párty (24 Hours Party People, 2002) je považován za jednoho z nejsvéráznějších režisérů současnosti a oplývá silným vizuálním cítěním.

Nádherné úvodní retro titulky nás za tónů Willieho Fever přenesou do malého texaského městečka, kde potkáváme zástupce šerifa Lou Forda (Casey Affleck). Ten se vydává do domu místní prostitutky Joyce (Jessica Alba), aby ji vystrnadil z města. Rozhovor se mění v hádku, hádka v bitku a bitka v soulož. Jeho návštěvy v Joycině domě se stanou pravidelné, sex a masochismus jdou ruku v ruce a… a vlastně už tady začíná první odchýlení od předlohy. Zatímco na papíře vidí Joyce za Fordovým násilím silného macho muže, se kterým je dobré být na jedné lodi, plakátová křehotinka Alba je jakousi zvrhlou femme fatale bez logické motivace. Vztah se tak deformuje z oboustranně výhodného přátelství na sex pro uspokojení sadomasochistických choutek. Navíc Alba (ač výtečná) není typem vyžilé lehké dámy bojující o svou existenci. V nitru zkažená prostitutka se mění v zamilovanou chuděru a podobné malé změny postihují i ostatní vedlejší charaktery. Mizí tak thompsonovský maloměstský svět, kde není dobrých lidí a všichni skrývají sobecké motivace za širokým úsměvem.

Příběh Vraha ve mně je natolik komplikovaný, že se člověk v postavách skoro ztrácí i v knize, natož v hodinu a půl dlouhém filmu, a tak snaha napresovat byť jen polovinu děje do několika odstavců nepřipadá v úvahu. Co je však důležité říct, je, že Winterbottom vynechal a pozměnil několik drobností, které v součtu činí Fordův charakter neprůhledným a mění jeho motivaci. Flashbacky navozuje pocit, že Lou zabíjí kvůli traumatům z dětství a pomstě. Úplně však vynechává, že ho to vlastně baví. Je to jako kdyby John Carpenter na začátku Halloweenu (1978) zapomněl vložit do úst Donalda Pleasence větu, že Michael je čiré a jednoduché zlo.

Zdroj: www.outnow.ch

Filmový Ford je jen zanesen do špatné situace a okolnostmi nucen páchat další a další vraždy. Také není dostatečně patrné, že Lou je velmi chytrý, chtěl jako mladý odjet z města, ale nemoc otce mu v tom zabránila. A on ztvrdnul v maloměstě, které nesnáší, hraje přitroublého milého hocha a nenávidí svůj život. Jakmile postrádáme tuto část Fordova charakteru, závěrečné vyústění, ač naprosto věrné předloze, působí nelogicky. K tomu přičtěme neuvěřitelný CGI kiks a rozporuplné pocity jsou na světě. Toť k pohledu knihou nepostiženého diváka.

Se znalostí předlohy je ale situace jiná a člověk si užije množství detailů i doslovných dialogů. Winterbottom se drží tempa knihy a žádné podstatné změny nedělá, atmosféra je zcela brilantní, divák Fordovi rozumí, chápe širší souvislosti a užívá si podívanou každou vteřinou. Kamera, výhružná pomalost i skřípavý Affleckův hlas pak jen podtrhrují dokonalý zážitek. Nicméně i pro knihou netknuté diváky klady jasně převažují – film je natolik precizně natočen, Affleckovo představení je natolik hypnotizující a atmosféra natolik podmanivá, že film nelze nesledovat se zaujetím. Jen k dokonalosti něco chybí. Až by se chtělo říct, že film je s knihou spojen tak úzce, že bez ní řádně nefunguje. Je jako sada věrně namalovaných ilustrací – pěkně se na ně dívá, sálá z nich atmosféra, ale příběh si z nich poskládáte trochu jiný.

Odtažitá režie nezúčastněně přihlíží Fordovu konání a chladný odstup, s jakým je film natočen, lze srovnat s filmy jako Henry: Portrét masového vraha (Henry: Portrait of a Serial Killer, 1986) či nedávným francouzským skvostem Nepřítel (L’adversaire, 2002). Zatímco výsledným feelingem Winterbottom prokazuje, že Thompsonovi rozumí, scénář je z hlediska orientace v ději nezvládnutý. Pro fanoušky knihy ryzí potěšení, pro ostatní motivační křížovka, která nemá řešení. I přes to druhá nejvěrnější/nejlepší Thompsonova adaptace.


Killer Inside Me

Režie: Michael Winterbottom

Scénář: John Curran (screenplay), Jim Thompson (novel)J

Kamera: Marcel Zyskind

Hudba: Melissa Parmenter

Střih: Mags Arnold

Hrají: Jessica Alba, Casey Affleck, Elias Koteas, Kate Hudson, Bill Pullman a další

USA, 2010, 109 min.


Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 5

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru