Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Jsem jenom vypravěč příběhů

Jsem jenom vypravěč příběhů

40. číslo – TÉMA – LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA

Hrafn Gunnlaugsson (1948) je jedním z prvních islandských režisérů, kteří pronikli na mezinárodní filmový trh. Na Letní filmovou školu přijel mimo jiných aktivit představit svoji proslulou vikinskou trilogii Když letí havran, Ve stínu havrana a Bílý Viking.

Foto: Vladimír Lacena

Čím vás lákalo zpracování historie osidlování Islandu a jaký je váš osobní vztah k vikinské mytologii? V čem si myslíte, že spočívá kouzlo vašich snímků pro diváka, který nepochází z Islandu?

Vikinská mytologie mne lákala už od raného dětství. Moje babička mi jako malému dítěti vyprávěla tyhle příběhy před spaním, když jsem nechtěl jít spát. V hlavě jsem si představoval nějaké obrazy a ty mě pak pronásledovaly. Moje snímky nabízí odlišný způsob vyprávění starých ság a příběhů, což je výsledkem mého kulturního zázemí pramenícího právě z těchto legend.

Proč jste si vybral historii Islandu a úchvatnou islandskou krajinu jako hlavní aktéry pro své příběhy? Jakým způsobem si vybíráte herce a herečky?

Vyprávím takové příběhy, kterým rozumím a cítím se v nich jako doma. Takže Island je přirozeně jejich součástí. Ale možná, že můj vůbec nejosobnější a vizuálně nejvýraznější film je Middle Ages Now (Bödeln och skökan, 1986), který jsem natáčel ve Švédsku. Kritéria výběru herců jsou snadná. Vidím postavy v mé hlavě a pak je začínám hledat.

Byla režisérská profese vždy vaším vysněným povoláním? Vaše sestra je známá islandská herečka. Dalo by se tedy říci, že pocházíte z umělecké rodiny?

Původně jsem chtěl být spisovatelem, ale to je únavná a zdlouhavá práce. Vyprávění příběhů prostřednictvím filmového obrazu mne zaujalo mnohem více. Moje rodina s tím nemá nic společného.

Foto: Vladimír Lacena

Jedním z klíčových prvků vašich filmů je i hudba. Spolupracujete dlouhodobě s nějakým skladatelem?

Hudbu komponuji já sám ve stejném okamžiku, jako píšu scénář. Skládání hudby je pro mne součástí psaní scénáře.

Věnujete se také dokumentární tvorbě. Někteří lidé vás pro vaše tematické zaměření přirovnávají k americkému dokumentaristovi Michaelu Moorovi. Jak byste z této pozice hodnotil svoje dokumenty vy?

Natáčím dokumenty, abych divákům něco sdělil nebo se k něčemu vyjádřil. Filmy Michaela Moora jsem neviděl.

V létě roku 1987 jste vedl rozhovor se švédským režisérem Ingmarem Bergmanem. Jak se vám naskytla tato příležitost?

Ingmarovi se líbil můj film Když letí havran. Já mu prostě zatelefonoval a on souhlasil s interview. Rozhovor můžete zhlédnout na internetových stránkách http://vikingfilms.streamburst.tv/catalogue.

Sledujete vývoj současné světové kinematografie? Jaký je váš vztah k současnému islandskému filmu?

Miluji italskou kinematografii. V poslední době se stěží dostanu do kina, abych viděl nové americké filmy. Všechny ale stejně vypadají, jako by je natáčel jeden režisér – vyrobené jako nábytek IKEA. Současný islandský film je momentálně víceméně jedním velkým rockovým videem.

Jana Jedličková

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 76

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru