Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Lisbeth Salanderová – hrdinka naší doby

Lisbeth Salanderová – hrdinka naší doby

40. číslo – SVĚTOVÝ FILM

Život dokáže být někdy pořádně škodolibý. Třeba když se proslavíte po celém světě – až po vaší smrti. Stieg Larsson (1954–2004), švédský novinář a spisovatel, v mládí prezident největšího švédského vědecko-fantastického fanklubu, později významný odborník na problematiku pravicového extremismu a dlouholetý bojovník proti němu, by měl důvod si postesknout. Ve volném čase a původně pro zábavu psaná trilogie Milénium vyšla až po jeho předčasné smrti na infarkt v 50 letech. Ve 40 zemích světa se jí k březnu tohoto roku prodalo přes 27 milionů kusů. Podívejte se na nabídku internetových knižních obchodů a bude vám jasné, že tohle číslo zdaleka nebude konečné. A co teprve, až uvede svou adaptaci David Fincher. Ale nepředbíhejme. Jednu filmovou trilogii už totiž máme.

zdroj: rottentomatoes.com

Larssonovy knihy jsou kriminální thrillery v hlavní roli s investigativním novinářem a miláčkem žen Mikaelem Blomkvistem, pracujícím pro měsíčník Milénium, a asociální (podle některých sociopatickou) bisexuální, potetovanou a opiercingovanou mladou hackerkou Lisbeth Salanderovou (kterou autor podle vlastních slov pojal jako dospělou verzi Pippi Dlouhé punčochy). Dalšími významnými postavami jsou Erika Bergerová, editorka Milénia a Blomkvistova dlouholetá kamarádka a občasná milenka, nebo Nils Bjurman, prohnilý právník a Lisbethin kurátor. Larsson už od prvních stránek prokazuje neuvěřitelný cit pro své postavy v čele s Lisbeth, kterou si čtenář přes všechny její výstřednosti nemůže nezamilovat (a i to je jeden z hlavních důvodů oblíbenosti trilogie). Život se s ní nemazlí (eufemisticky řečeno), ale ona je bojovník, který se nikdy nevzdá a bude kopat a škrábat, dokud bude naživu. Což nemusí být dlouho. Autorovým dalším trumfem je naprosto brilantní vypravěčství, které i při spoustě intimních momentů svých hrdinů a důležitých informací má neskutečný tah na branku, je plné nečekaných a leckdy až šokujících, ale pořád logických dějových zvratů. Žádná z knížek se vám nebude lehce odkládat, protože budete toužit dozvědět se, co bude dál. Bylo by to ideální letní odpočinkové čtení, kdyby ovšem zároveň nenabízelo spoustu přesahů k zamyšlení. Na něco takového se rutinérští autoři bestsellerů nikdy nezmůžou.

Dříve než se budu věnovat filmovým adaptacím, začnu osobním varováním: přečtěte si nejdřív knihy. Na jednu stranu, snímky by se mi možná líbily bez znalosti předlohy víc, ale prozradí vám zase určité dějové zvraty, ke kterým vás romány dovedou zajímavějším a více vzrušujícím způsobem. Většina postav ve filmech jsou také jen stíny svých knižních předobrazů, resp. nositelé jmen a informací, ke kterým si nemáte šanci utvořit nějaký vztah. Larssonova trilogie patří k tomu nejlepšímu a taky nejčtivějšímu, na co jsem v posledních letech narazil. Jakémukoliv detailnímu popisu děje se proto v dalším textu budu snažit záměrně vyhnout.

zdroj: rottentomatoes.com

Muži, kteří nenávidí ženy

Mikael se po prohraném soudním sporu rozhoduje na nějakou dobu opustit redakci Milénia a přijímá nabídku významného podnikatele Vangera za štědrou odměnu vyšetřit starou záhadu zmizení jeho vnučky. V průběhu šetření se pozná s Lisbeth, která mu bude pomáhat. Nic ovšem není, jak se zdá a oběma půjde brzy o krk.

Zatímco vizuální podoba snímku se rozhodně povedla a připomene třeba už zmíněného klasika temných thrillerů, obsazení dopadlo úspěšně jen napůl. Noomi Rapace prostě JE Lisbeth Salanderová po stránce fyzické i projevem. Bohužel s Mikaelem (Michael Nyqvist), v knize tak šarmantním, sebevědomým a rázným hrdinou, se jeho filmové alter ego měřit nemůže. Situace se sice zejména ve třetím díle poněkud zlepší, ale i tak jde o značné zklamání. Obdobně Erika na mě působí dojmem trošku přešlé dámy ve středním věku a o nějaké mimořádné chemii mezi ní a Mikaelem si můžeme nechat zdát. Muži stejně jako ostatní díly trpí tím, že jsou adaptací šestisetstránkové bichle, kde každá strana má svůj smysl, a tudíž se snímek snaží odvyprávět co nejvíc děje a čistě filmových momentů je tu pomálu. Vyznění určitých velmi kontroverzních momentů knihy je bohužel značně utlumeno, což je obrovská škoda. Mám pocit, že převod do filmu měl být buď razantnější (určité části prostě osekat úplně), nebo z předlohy udělat mnohadílný seriál. Přes všechny výtky ovšem zůstává první díl Milénia nadprůměrně dobrou temnou a napínavou detektivkou, jakých není nikdy dost.

Dívka, která si hrála s ohněm

Lisbeth je obviněná ze tří vražd a stahuje se do úkrytu, zatímco Mikael se snaží prokázat její nevinu. Lisbethiny rány z minulosti se znovu otevírají díky návratu… ne, neřeknu.

Post režiséra i autoři scénářů se pro zbývající dva díly obměnili, zejména v případě části druhé ke škodě věci. Vzhled snímku je najednou překvapivě televizní, chybí švih, tempo, režisér i zásadní akční momenty podává vcelku nevzrušivě. Zatímco díl první byl převážně detektivka, dvojka je mnohem víc akční a adrenalinová podívaná, což adaptátorům poněkud ušlo. Navíc významné postavy policistů a státního žalobce se objeví na plátně jen minimálně, důležité dějové linie chybí. Blonďatý obr, který necítí bolest, je dle mého vkusu opět castingovým omylem, ale to už je detail. Šokující závěr knihy, u kterého jsem skoro nedýchal, vyzní ve filmu skoro do ztracena.

zdroj: rottentomatoes.com

Dívka, která kopla do vosího hnízda

Lisbeth leží v nemocnici s prostřelenou hlavou a čeká na soud. Ani tam ovšem není v bezpečí.

Třetí díl pro mne byl příjemným překvapením – režisér se asi probudil a poučil z některých svých chyb (kamera je sice ještě trochu televizní, ale akce už má najednou aspoň trochu šmrnc), i scenáristi odvedli lepší výkon a divák se tak i přes spoustu jmen a postav ve vyšetřování většinou neztrácí. Dva filmové konce (soud i vypořádání se s obrem) fungují spolehlivě, takže nakonec můžeme při titulcích uronit i slzu.

Podtrženo a sečteno: Milénium ve filmu nabízí solidní porci zábavy a napětí, zejména díl první a třetí. Bude určitě zajímavé sledovat, jak a jestli se podaří přesazení příběhu do Ameriky – minimálně režisérsky snímek lépe obsazen být nemohl. Jen se pořád nemůžu zbavit pocitu, že je to všechno úplně zbytečné, protože tu jedinou pravou Lisbeth Salanderovou najdete na stránkách Larssonových románů. Dejte jí šanci.

Eda Spáčil


Män som hatar kvinnor / Muži, kteří nenávidí ženy

Režie: Niels Arden Oplev

Scénář: Nikolaj Arcel a Rasmus Heisterberg podle románu Stiega Larssona

Kamera: Jens Fischer, Eric Kress

Střih: Anne Østerud

Hudba: Jacob Groth

Hrají: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre a další

Švédsko/Dánsko/Německo/Norsko, 2009, 152 min


Flickan som lekte med elden / Dívka, která si hrála s ohněm

Režie: Daniel Alfredson

Scénář: Jonas Frykberg podle románu Stiega Larssona

Kamera: Peter Mokrosinski

Střih: Mattias Morheden

Hudba: Jacob Groth

Hrají: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre a další

Švédsko/Dánsko/Německo, 2009, 129 min


Luftslottet som sprängdes / Dívka, která kopla do vosího hnízda

Režie: Daniel Alfredson

Scénář: Jonas Frykberg a Ulf Ryberg podle románu Stiega Larssona

Kamera: Peter Mokrosinski

Střih: Mattias Morheden

Hudba: Jacob Groth

Hrají: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre a další

Švédsko/Dánsko/Německo, 2009, 148 min

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 17

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru