Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » PAF: zahájení

PAF: zahájení

PAF: zahájení
První den Přehlídky animovaného filmu slavnostně a oficiálně zahájilo v kině Metropol promítání filmu Petera Greenawaye Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, které bylo spojené s úvodem samotného režiséra a diskuzí po promítání. Nejprve však vystoupili organizátoři PAFu, ředitel Alexandr Jančík a dramaturg Martin Mazanec, které uvedli Jiří Neděla a Sarah Sofia Huikari, kteří celý večer moderovali. V energií nabitém (připraveném) vystoupení s puncem improvizace zhodnotili fenomén PAFu a upozornili na zajímavé publikace, které letos vydali (zapátrejte sami na www.pifpaf.cz). Zahájení festivalu zpříjemňovalo příjemné vizuální řešení ve formě projekce na pozadí, jež byla obměňována v závislosti na dění před plátnem. Svůj vlastní motiv si samozřejmě užil Peter Greenaway, který se rozhovořil o konci kinematografie, který podle něj nastal v roce 1983, kdy došlo k masovému rozšíření dálkových ovladačů, a také o pojetí filmu Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, který bývá některými kritiky označován jako thriller, což je pro Greenawaye vedlejší, je to zejména barva, jež je pro režiséra důležitá. Film obecně je pro mistra mrtvé, nepřirozené a na textu založené umění.

Filmy jsou podle Greenawaye v podstatě zfilmované texty. Těžko v dnešní době, pokřivené „vizualizovanými knihami jako je ten prokletý Harry Potter nebo Pán Prstenů, o kterých všichni dobře víme, že to nejsou vůbec žádné filmy“, vezmete k producentovi několik obrazů a budete po něm považovat peníze. Vždyť mnozí producenti jsou vizuálně méně zdatní než většina diváků –  dí Greenaway, který v sále napočítal dle svých slov asi 8% zvednutých rukou – tedy diváků, kteří se považují za vizuálně vzdělané.

Na co mistr nestihl upozornit při zahájení, to zmínil po projekci při diskuzi sestávající prakticky z jeho monologu doplněného o monolog transformovaný ústy tlumočnice (a několika mála dotazů).  Zdůraznil třeba právě nepřirozenost a umělost kinematografie. Sedět potmě (jako by byl člověk nějaké noční zvíře!), dívat se dopředu na plátno (což je naprosto nepřirozené, protože tři čtvrtiny světa tak necháváme za svými zády) a dvě hodiny se soustředit na cizí osudy – to přece nemá nic společného s naším životem, když se vypotácíme z kina!

Mezi další témata, která mistr zmínil, patřila stěžejní témata kinematografie (smrt a sex… a možná i peníze), jeho připravovaný snímek o sexuálních příbězích Starého zákona (pedofilie, nekrofilie, cizoložství a další pěkné věci), který začíná točit zjara.

Svým myšlenkám se bude blíže věnovat na zítřejší čtyřhodinové přednášce nabité bohatými ukázkami. V jeho laptopu se jich prý skrývá asi sto. Těšíme se na ně a po dnešní zkušenosti tak trochu doufáme, že mu budou zmiňované čtyři hodiny stačit.

Čtvrteční PAF však nebyl o zahájení a Greenawayovi. Již před ceremoniálem byl ve filmovém sále Konviktu promítán blok švejkovských krátkých filmů pod názvem „Švejkiáda“, kde diváci měli možnost pozorovat dva způsoby ztvárnění švejkovských příběhů (v lecčems podobné, oba vycházejí z Ladovy předlohy), které zpracovali Jiří Trnka (Švejka a další postavy namluvil Jan Werich) a o třicet let později Stanislav Látal. U Mloka zahájili výstavu Anežky Hoškové. Do galerie je sice poněkud obtížné trefit (dejte se z Dolního náměstí okolo kluziště a okolo Vola doprava), cesta je však lemována lahodnými svařáky a dalšími olomouckými dobrotami, které vám jistě notně zpříjemní následující projekce. A kdoví, možná tam o víkendu potkáte samotného Martina Arnolda, který se netají svou láskou k místním bramborákům.

Dnes také dorazil další prestižní host, experimentální filmař a galerista Pip Chodorov. Do Olomouce přivezl svůj nový snímek FREE RADICALS, jehož projekce se zítra v 18:00 v Divadelním sále zúčastní. Pokud se na projekci nevejdete, zamiřte na Konvikt ještě v sobotu v deset večer. PAF není jen o kreslených filmech, ale také o filmech experimentálních a o současné audiovizuální tvorbě vůbec. Chodorovův film nabízí letmý (přesto základní a velmi kvalitně podchycený) pohled do historie experimentálního filmu (newyorská Filmmakers Cooperative), na plátně uvidíte i hosty PAFu z minulých let. Kromě soutěžních snímků Jiné vize, které mohli účastníci dnez zhlédnout a na které se mohou podívat i zítra spolu s porotou (12:00 Divadelní sál) nebo kdykoli v pokroví, k PAFu patří i audiovizuální performance, DJing a VJing.

Dnes si svůj part střihl Georgij Bagdasarov, návštěvcíci se tak mohli pokochat roztančenou rýží, cizrnou či kuchyňskými utěrkami; vystoupení bylo vypointováno německým závodníkem. Jak tvůrce podotkl na úvod, každý si v tepajícím a probleskujícím obraze našel to své. Půlnoc byla tou správnou dobou pro projekci surrealistického Jana Švankmajera nebo rej DJ Black Dumpling & DJ Frozen Asscum ‚O‘. Pokud je vám líto, že jste dnes tyto progresivní umělce zmeškali, zaskočte si zítra o půl deváté do kina Metropol na Alvu Noto nebo o půlnoci do pokroví konviktu na rej DJ PhD.

A pro další inspiraci a podrobnější info samozřejmě neváhejte zabrousit na stránky www.pifpaf.cz a nebo ještě lépe – přímo na Konvikt!

Foto: Jiří Volejník

Print Friendly

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně...

Počet článků : 197

Komentáře (1)

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, o.s., Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru