Zde se nacházíte: 25fps » Rozhledy » Southland

Southland

Southland

SERIÁL – POLICEJNÍ DRAMATA – SOUTHLAND – JANA JEDLIČKOVÁ

Americký policejní seriál Southland patří mezi ty projekty, které televizní kritici a kritičky adorují, ale producenty velkých televizních společností obvykle nezajímají. První sedmidílnou sezonu Southlandu začala původně vysílat americká plošná TV stanice NBC s průměrnou sledovaností okolo 7 milionů diváků na epizodu[i], pilotní díl sledovalo téměř 10 milionů diváků,[ii] nejnižší sledovanost měl předposlední díl s necelými 5 miliony diváky.[iii] Několik týdnů před plánovanou několikrát odloženou premiérou druhé sezony se ale NBC rozhodla seriál zastavit i přes to, že si získal nemalé publikum. Jedním z uvedených důvodů zrušení byl příliš temný tón pro vysílání seriálu v hlavním vysílacím čase. K radosti úzkého okruhu fanoušků této cop show převzala vysílání kabelová televize TNT, která odvysílala v tomto roce 6 dílů druhé sezony a přislíbila desetidílnou sezonu třetí, která by měla být odvysílána v průběhu následujícího roku. I přes neustálou proměnu počtu vysílaných dílů a nejistotu kolem životnosti seriálu si příběh policistů a detektivů z Los Angeles získal nebývalou podporu jak u fanoušků policejních show, tak u kritiky, která Southland právem považuje za jeden z nejlepších policejních seriálů posledních let. Jedním z důvodů bude pravděpodobně i na první pohled zjevná odlišnost od policejních a kriminálních seriálů a sérií produkce Jerryho Bruckheimera, která v posledním desetiletí zahlcuje americký televizní trh sice zajímavými, leč čím dál tím jednotvárnějšími produkty.

Tenkrát v Los Angeles

Dějištěm Southlandu je americké Los Angeles a jeho blízké okolí. V úvodní titulkové sekvenci pilotního dílu dostávají diváci a divačky informaci, že LA, kde žije na 500 čtverečních mílích na 4 miliony obyvatel, hlídá pouze 9 800 policistů. Už sama tato informace odkazuje k nebezpečné a náročné práci policejních jednotek, na které se seriál zaměřuje. Následuje titulková sekvence v retro stylu, která rekapituluje historii LA pohledem dobových fotografií zločinců, vrahů, policistů a detektivů v akci. Titulní skladba  Canção Do Ma se nese v pomalém, ale naléhavém tempu a pomáhá vytvořit temnou, surovou a nebezpečí plnou atmosféru, které pak využívá celý projekt Southland.[iv] I tento postup výrazně odlišuje seriál od ostatních televizních pořadů zaměřujících se na práci a soukromí americké policie. Není totiž ani tak oslavou policejní práce, geniality policejních detektivů nebo snad vizuální prezentací nejnovějších policejních postupů a technologií využívaných ve vyšetřování, ale spíše sondou do každodenního života policie v LA, kde být policistou znamená snažit se přežít další den a permanentně se vyrovnávat se ztrátou iluzí o lidech kolem a o sobě samých.

Hrdiny Southlandu nejsou pouze uniformovaní policisté, detektivové a jejich nadřízení, ale také jejich manželky, matky, milenky a milenci, děti a sami zločinci a jejich oběti. Děj seriálu se nezaměřuje striktně na postup při vyšetřování, ani na hledání zločince, ale sleduje postavy a jejich příhody komplexně. Klíčové je zasazení postav s ucelenými psychologickými charakteristikami do každodenních situací, které se někdy vyhrotí do dramatických okolností, jindy nerušeně plynou dál a podporují tak nevyhnutelnost každodennosti. V Southlandu totiž na konci jednotlivých dílů nevyhrává spravedlnost, padouchové neodcházejí za zvuků dobových písní za mříže, dokonce ani postavy si na malou chvíli neoddechnou (zpravidla se v zoufalství, strachu a beznaději ze života vrhají na lahev alkoholu, k milence, pro prášky na bolest zad nebo kontrolují nabitou pušku uschovanou pod postelí). Hlavním hrdinou Southlandu je život v LA. Je samozřejmě otázkou, do jaké míry je to skutečně život a do jaké je to jeho zdařilá a nadmíru přesvědčivá konstrukce, jedno je ale jisté: tento seriál odmítá blamovat diváka každotýdenním happy endem. I v případech, kdy je hrdina/ka pomyslným vítězem situace, odchází domů s vědomím, že zrovna dneska měl/a neuvěřitelné štěstí, které se zítra ráno opakovat nemusí…

Pilotní díl představuje postavu policejního nováčka Bena Shermana (Benjamin McKenzie), prostřednictvím kterého se diváci a divačky dozvídají o chodu losangeleské policie, nástrahách ulice a policejních postupech, které je třeba přísně dodržovat, ale nutně zároveň porušovat, aby člověk vůbec dožil večera. Ben je přidělen ke školícímu důstojníkovi Johnu Cooperovi (Michael Cudlitz), jehož úkolem je udržet nováčky na živu dostatečně dlouho na to, aby se mohli zapojit do policejního kolektivu a nenapáchat větší škody na životě jak sobě, tak ostatním. Skupinu hlavních postav doplňuje adeptka na první ženu ve SWAT týmu policistka Chickie Brown (Arija Bareikis), detektivní vyšetřovatelka Lydia Adams (Regina King), její partner Russell Clarke (Tom Everett Scott) a detektivové Nate Moretta (Kevin Alejandro), Sammy Bryant (Shawn Hatosy) a Daniel „Sal“ Salinger (Michael McGrady). Z vedlejších postav se dostávají ke slovu i Tammi (Emily Bergl) jako infantilní, ztřeštěná a nezodpovědná manželka detektiva Bryanta, televizní reportérka a milenka detektiva Salingera Mia Sanchez (Lisa Vidal) nebo Chickiin partner Billy Dewey (C. Thomas Howell), který po sérii incidentů odchází ne zcela dobrovolně do protialkoholní léčebny. Jako cameo se ve třech dílech objevil i Laz Alonso známý ze seriálu Prison Break (Útěk z vězení) jako detektiv Gil Puente, nebo Denise Crosby účinkující léta v sérii Star Trek: The Next Generation (Star Trek: Nová generace) jako manželka detektiva Salingera.

Herecké obsazení Southlandu sází na zkušené a mnohdy cenami ověnčené filmové a seriálové herce a herečky, kteří jsou schopni ztvárnit detailně psychologicky vykreslené postavy co nejcivilnějším způsobem. Změny v plánovaném počtu dílů spolu s přesouváním seriálu na jinou stanici a nutností snížení nákladů na produkci se bohužel nutně odrazily jak ve složení hlavních postav, tak v celkové podobě seriálu. Přestože Southland stále představuje více seriál než sérii, oproti první je druhá sezona více dějově uzavřena a tento trend chtějí producenti udržet i v následující sezoně. Některé hlavní postavy se současně přesouvají na post postav vedlejších, což je u některých způsobeno i účinkováním v dalších úspěšných TV projektech. Příkladem za všechny je např. Kevin Alejandro jako detektiv Nate Moretta, který se z hlavní dostává na post vedlejší postavy a v následujícím roce kromě Southlandu a dalších seriálů a sérií bude účinkovat jako stálý člen hereckého obsazení i v hitu americké kabelové televize HBO True Blood (True Blood: Pravá krev).

Fikce versus reality TV

Ve velkém počtu policejních dramat, která se dnes na TV obrazovkách objevují jako houby po dešti, je často obtížné najít si svůj vlastní osobitý styl. Southland patří mezi šťastlivce, kterým se to nepochybně podařilo, dost možná i na úkor sledovanosti, která je na kabelové televizi mnohem nižší, než by kdy bývala byla na NBC.[v]

Ona odlišnost se netýká pouze seriálového narativu a ambivalentních postav, ale také stylu natáčení, čerpajícího explicitně z estetiky reality TV pořadů, zejména pak z Cops, a využívajícího některých postupů uplatněných dříve u ER (Pohotovost), i z toho důvodu, že producenti seriálu dříve právě ER produkovali a Southland považují podle svých slov za jeho policejní obdobu.

U seriálu se mísí prvky fikční a faktuální televize. Postupy reality TV, zejména na úrovni kamery, střihu a zvuku, se nejednoznačně prolínají s postupy fikčních pořadů. Narativ vychází z každodenní policejní práce. Kromě několika komplexních narativů, které přesahují do několika dílů, se v rámci jednoho dílu obvykle odehrává hned několik menších narativů soustředěných kolem epizodických událostí, zpravidla dokreslujících rutinní práci policie. Ne všechny tyto epizody mají hlubší souvislost s dějem a postavami. Propojenost s reality TV pořady typu Cops je patrná např. když uniformovaní policisté pomáhají vyšetřovat nějaký větší případ, který je na úrovni hlavního narativu, nebo narativu komplexního, a pátrání musí přerušit kvůli epizodní události, obvykle nahlášení domácího násilí, výtržnictví nebo další vraždě, která ovšem v rámci hlavního děje seriálu nehraje žádnou podstatnou roli, pouze dokresluje realističnost pořadu a upozorňuje, že policie neřeší jenom jeden dva případy za den / dobu vysílání dílu, ale že její práce je mnohem komplexnější a komplikovanější. Southland se tak přibližuje tzv. sociálnímu realismu, vlastnímu zejména britským seriálům a sériím. Pro americkou seriálovou produkci je tento postup nezvyklý, na druhou stranu jasně naznačuje mizení hranice mezi faktuální a fikční televizí.

Konstrukce „surové“ každodenní reality je v Southlandu podpořena šedomodrým filtrem, který oproti jiným americkým seriálům s lokací v LA potlačuje slunce a úmyslně tak snižuje dojem optimismu, radosti a nekonečných bujarých radovánek. Akce je téměř výhradně snímána přes ruční kameru nebo steady cam (zejména jízdy autem), dominují i záběry z bezpečnostních kamer. Střih podporuje dynamickou akci a psychologické stavy hrdinů. Southland se bez neklidných roztřesených záběrů doplněných jakoby neupravovanou zvukovou stopou s četnými ruchy ulic LA neobejde. Hudba je užívána téměř výhradně homodiegeticky, heterodiegetická hudba se objevuje minimálně. Tento postup opět slouží ke konstrukci důvěryhodnější realističnosti pořadu. Zajímavostí v kontextu americké seriálové produkce je silná politická nekorektnost, která se v postprodukci projevuje častým tzv. vypípáváním vulgarit a nekorektního jazyka, stejně jako netypickým využíváním rasových a etnických menšin na všech úrovních postav. Ačkoli je z obsazení hlavních postav patrné jejich až nápadné rasové a etnické rozložení, na úrovni vedlejších a epizodních postav dominují právě etnické a rasové minority (zejména Afroameričané a Latinoameričané) oproti bělochům. Tento prvek můžeme přičíst pravděpodobnostnímu kritériu, v souladu s kterým v LA žije velké množství těchto minorit, které jsou ale často filmem i televizí v pořadech ignorovány.

Jedním z prvků, které naopak spojují Southland s fikčními pořady, je i vypravěč, který na začátku každého dílu sdělí divákům, v rámci komentáře akce probíhající na obrazovce, klíčové informace o jedné z postav. Ty se zpravidla týkají jejího psychického stavu nebo události, která změní její pohled na „svět“. Častým tématem je právě ztráta iluzí po nějaké dramatické události. Po komentáři se děj jako částečná retrospektiva vrací a diváci sledují 2/3 dílu až do akce, kterou začínal.

I přes svoji krátkou životnost a proměny konečné podoby seriálu patří Southland mezi špičku policejních dramat nejen v naší současnosti a kontextu amerického vysílání. Ocenit nutně musíme jak svérázný nepodbízivý styl, tak kvalitní herecké obsazení. Těžko říct, zda seriál přežije rok 2011, tak jako tak ale neodmyslitelně patří nejen podle televizních kritiků a kritiček k projektům s velkým potenciálem.

Jana Jedličková


Southland (USA, 2009–?), zatím 13 epizod / 50 min

Tvůrce: Ann Biderman

Režie: Christopher Chulack, Nelson McCormick

Scénář: Ann Biderman, Heather Zuhlke, Angela Amato, Dee Johnson

Kamera: J. Michael Muro, Dana Gonzales

Střih: Russell Denove, Kevin Casey

Hrají: Benjamin McKenzie (Ben Sherman), Kevin Alejandro (Nate Moretta), Tom Everett Scott (Russell Clarke), Arija Bareikis (Chickie Brown), Michael Cudlitz (John Cooper), Regina King (Lydia Adams), Shawn Hatosy (Sammy Bryant), Michael McGrady (Daniel Salinger) ad.

Zdroje:

Asociace televizních organizací. Dostupné z WWW: <www.ato.cz>

Southland: TNT Series Renewed for Season Three. TV Series Finale. Dostupné z WWW: < http://tvseriesfinale.com/tv-show/southland-season-three-14554/>

TV by the Numbers. Dostupné z WWW: <http://tvbythenumbers.com/>

Wikipedia, Free Encyklopedia. Southland (TV Series). Dostupné z WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/Southland_%28TV_series%29#cite_note-andreeva-3>


[i] Nejsledovanější fikční seriály amerických plošných televizí (Grey´s Anatomy / Chirurgové, Modern Family / Taková moderní rodinka, Glee, Two and a Half Men / Dva a půl chlapa, NCSI / Námořní vyšetřovací služba ad.) mají pro představu průměrně okolo 13 milionů diváků, seriály a série na plošných TV stanicích se obvykle ruší, pokud mívají sledovanost pod 3–4 miliony diváků. Viz <http://tvbythenumbers.com/> U kabelových televizních stanic je sledovanost mnohem nižší, ve vysílání se v závislosti na počtu odběratelů TV stanice udrží i seriály okolo milionové sledovanosti (někdy i nižší). Viz <http://tvbythenumbers.com/category/ratings/cable-news>.

[ii] Viz <http://tvbythenumbers.com/>.

[iii] Nejsledovanější české fikční seriály (bezkonkurenčně Ordinace v růžové zahradě II) mají s ohledem na velikost českého televizního trhu průměrnou sledovanost okolo 2 milionů diváků. Viz <www.ato.cz>.

[iv] Titulková sekvence Southlandu viz <http://www.youtube.com/watch?v=HykxlZ6HT38>.

[v] Druhou sezonu Southlandu na kabelové televizi TNT sledovalo v průměru 2 miliony 200 tisíc diváků a divaček. Viz <http://tvbythenumbers.com/>.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 76

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru