Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Na každého Clooneyho jednou dojde

Na každého Clooneyho jednou dojde

RECENZE: Lítám v tom (režie: Jason Reitman, 2009) – EDA SPÁČIL –

Scénář Jasona Reitmana a Sheldona Turnera podle knižní předlohy Waltera Kima (od níž se podle popisu děje autoři spíš jen odpíchli) spojuje aktuální témata masového propouštění a nadčasového pohledu na životní styl a vztahy. Je občas humorný, občas vážný, nikdy ne natolik, aby se dal jednoduše zaškatulkovat jako komedie či drama.

Ryan Bingham (George Clooney) je nad věcí. Pracuje ve firmě, jejíž zaměstnance si najímají šéfové společností, kde je potřeba snížit stavy a nikdo z místních si tím nechce špinit ruce. Ryan to udělá za ně. Rychle, efektivně, s minimem emocí. Tráví většinu roku na cestách, domovem jsou mu letadla, letištní haly a hotelové pokoje. Trpí? Rozhodně ne, naopak ho děsí představa, že by měl zůstat delší dobu na stejném místě, nedej bože se svými příbuznými. Ryan nesnáší závazky a dokonce o své filozofii života bez nich přednáší. Jeho největším snem je nalítat 10 milionů mil, což se podařilo jen pár lidem před ním. Ryan má prostě jasno.

Alex Goran (Vera Fermiga) je Ryanova ženská verze. Kráska v nejlepších letech taky tráví většinu času lítáním po Státech a s Ryanem ji pojí kromě jiného posedlost systémem výhod a slev, které jim nabízejí jejich sbírky prestižních kreditních a kdovíjakých dalších karet. Když se jejich cesty protnou (čemuž napomáhají poctivým plánováním), tráví spolu šťastné chvíle na hotelu nebo firemních party, kam se dostávájí i bez pozvánek (další pěkný koníček).

Natalie Keener (Anna Kendrick) nedávno dokončila školu a pracuje ve stejné firmě jako Ryan. Ambiciózní a sebejistá slečinka s pocitem, že má ve všem jasno, přišla s geniálním plánem, jak ušetřit firmě 85% nákladů. Místo toho, aby jednotliví „vyhazovači“ draze cestovali, propouštět by se mohlo jednoduše přes internet. Stačí počítač s kamerou na obou stranách a je vystaráno.

Kariéru se špatně sbaleným kufrem neuděláš, děvče.
Každý, kdo kdy pracoval v nějaké velké společnosti, vám potvrdí, že úspora nákladů je jako červený hadr, po kterém vedení skočí, i když to nejspíš znamená změnu k horšímu. A stejně tak Ryanův nadřízený neslyší jeho argumenty o důstojnosti, kterou této „nepopulární“ profesi a hlavně propouštěným dodává jeho osobní přítomnost u vyhazovů. Ryanův svět je otřesen v základech, využívá tak možnosti ještě nějakou dobu cestovat a zaučovat svou mladou kolegyni.

Konfrontace Nataliina přemoudřelého konzervativního pohledu na svět s Ryanovým požitkářstvím bez závazků je na spadnutí. Původně nepřátelsky vyostřené hrany jejich vztahu se začínají tupit v okamžiku, kdy se Natalie přes esemesku dozví, že ji její přítel opouští, načež se začne hroutit, a posléze zjistí, že její mentor až tak hrozný vlastně není. Do toho se musí Ryan ještě zůčastnit svatby jedné ze svých sester a osobní bublina, ve které si do nedávna spokojeně lebedil, začíná dostávat další trhliny.

Ambiciozní škvrně bere lekce od prošedivělého vlka.
Z letmého popisu děje by každý trochu zkušený divák odtušil, co bude následovat. Ryan si uvědomí, jak sobecký a osamělý život vede, dá se dohromady s Alex, budou mít spoustu dětí a budou spolu žít šťastně až do smrti. Tak jednoduché to ale zdaleka není. Jason Reitman je sice založením zjevně „rodinný typ“, neupírá ale druhým právo na jiný přístup k životu. Film je totiž na jednu stranu zjevnou obhajobou těch „pravých“, rodinných hodnot (a to navíc chytrou a elegantní), uznává ale, že někdo si prostě může vybrat i jinak. A někdo si třeba ani vybrat nemůže.

Snímek je vystaven na dvou pilířích – scénáři a hercích. Obsazení už přesnější ani být nemohlo a všemožné nominace a ocenění jsou naprosto zasloužené. Když se Reitman v rozhovorech vyznává z toho, jak zásadní pro něj bylo, že hlavní roli přijal právě George Clooney, není to jen prázdná chvála. Stejně kvalitní herecký výkon by nejspíš podalo i víc jeho kolegů, těžko by se ale našel někdo, jehož mediální obraz je takto podobný hlavní postavě, což dodává postavě Ryana Binghama ještě větší působivost. To nic nemění na tom, že Clooney samotný je samozřejmě skvělý – prokazuje nejen proslulý šarm a kouzlo, ale když dojde na lámání chleba, vidíme v jeho očích i strach a prázdnotu. Vera Farmiga má šarmu také na rozdávání a chemie s Clooneym funguje na jedničku. Snad ji odteď uvidíme častěji v zajímavých filmech. A Anna Kendrick je také dokonalá. Její Natalie je ještě dítě, které si hraje na dospělého, rozdává rozumy na potkání, tváří se, že nemá problém s masovým propouštěním úplně cizích lidí, ve skutečnosti je ale sama nejistá a zranitelná. I velmi maličké role jsou obsazeny poměrně známými herci (J.K. Simmons, Sam Elliot nebo Zach Galifianakis) a ať jde o vtípek nebo pečlivost režiséra, funguje to báječně.

Těžká pohoda. A zadarmo!
Scénář Jasona Reitmana a Sheldona Turnera podle knižní předlohy Waltera Kima (od níž se podle popisu děje autoři spíš jen odpíchli) spojuje aktuální témata masového propouštění a nadčasového pohledu na životní styl a vztahy. Je občas humorný, občas vážný, nikdy ne natolik, aby se dal jednoduše zaškatulkovat jako komedie či drama. Spíš vychází z něčeho, čemu se dříve říkalo americký nezávislý film. Nebo film ze života. Tím už ale samozřejmě není. Nechybí mu empatie a citlivost, propracovanost jednotlivých postav, vyhýbá se jednoznačným soudům. Někdo to může považovat za přednost, jiný naopak. Osobně si myslím, že pokud vás nějaký film donutí zapřemýšlet nad vlastním životem, vztahy a postoji, je to známka kvality. A jestli vás u toho ještě pobaví, není proč s návštěvou kina váhat. Moc se těším, s čím příjde Jason Reitman příště. Určitě to zase bude něco o lidech a pro lidi.

Up In the Air

Režie: Jason Reitman
Produkce: Ivan Reitman, Jason Reitman, Jeffrey Clifford, Daniel Dubiecki
Scénář: Jason Reitman a Sheldon Turner podle románu Waltera Kima
Kamera: Eric Steelberg
Střih: Dana E. Glauberman
Hudba: Rolfe Kent
Hrají: George Clooney, Vera Farmiga, Anna Kendrick a další
USA, 2009, 109 min.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 17

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru