Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » 100 nápadů, které změnily film

100 nápadů, které změnily film

100 nápadů, které změnily film
RECENZE – KNIHA: 100 Ideas That Changed Film (David Parkinson, 2012) – MILAN HAIN –

Anglická verze recenze je dostupná zde / English-language version of the review is available here

Britské nakladatelství Laurence King Publishing slaví s řadou 100 Ideas That Changed… úspěch. Po publikacích věnovaných architektuře a módě (obě září 2011) došlo v únoru letošního roku na film, později na jaře na grafický design a v tisku jsou aktuálně příspěvky zaměřené na výtvarné umění a fotografii. Každá z knih si jako cíl vytyčuje představit daný umělecký obor prostřednictvím zásadních konceptů, které utvářely jeho historii.

100 Ideas That Changed Film čtenáři předkládá velmi eklektický výběr pojmů, jež jsou pro studium kinematografie nějakým způsobem zásadní. Jednotlivé záznamy jsou řazeny pokud možno chronologicky, takže výsledek zčásti funguje i jako netradiční přehled dějin kinematografie. Můžeme sledovat vývoj filmové technologie – od kinetoskopu Thomase Edisona a kinematografu bratří Lumièrů přes optické filmové triky, barevný filmový materiál, širokoúhlý film, 3D technologii až po digitální video a CGI (computer-generated imagery). Paralelně se odvíjí historie filmového stylu a vyprávění se samostatnými pojmy filmový detail, point-of-view záběry, kamerové jízdy, kontinuitní střih, umělé svícení, flashbacky apod. V další linii se odkrývají dějiny národních kinematografií a filmových hnutí se záznamy o film d’art, avantgardním filmu, filmu noir, neorealismu, free cinema, fenoménu blaxploitation nebo hnutí queer cinema. Pojmy jako nickelodeon, filmový palác, multiplex a video zase přibližují, jakými způsoby v minulosti byly (a v některých případech dosud jsou) filmy konzumovány svými publiky.

Obrázek použitý u úvodního hesla v knize, které čtenáři přibližuje laternu magiku, jednoho z předchůdců filmového projektoru

Číslo 100 v názvu knihy bylo pochopitelně zvoleno pouze kvůli své „kulatosti“, pojmů by klidně mohlo být 128 nebo 144. Dovedu si ovšem představit, že pro autora publikace, filmového kritika Davida Parkinsona (Radio TimesOxford TimesEmpire), se jednalo o jedinečnou výzvu, jak téměř 120leté dějiny kinematografie „zredukovat“ do stanoveného počtu klíčových konceptů. Konečný výběr je v rámci možností reprezentativní, když pokrývá průmyslový, technologický, estetický i společensko-kulturní rozměr kinematografie. Někteří by jej však mohli nařknout z jistého amerikanocentrismu, protože řada pojmů se vztahuje primárně či výlučně k Hollywoodu (například block booking, filmoví magnáti, béčkový film, americký nezávislý film), případně využívá americký filmový průmysl jako odrazový můstek k širším diskuzím (například pojmy „žánr“ nebo „road movies“). I přesto však ve stovce pojmů najdeme i takové, které s americkou kinematografií souvisejí jen okrajově nebo vůbec (poetický realismus, filmový festival v Cannes, Francouzská cinematéka, kinematografie Třetího světa apod.). Pokud vás zajímá „česká stopa“, vězte, že v několika případech Parkinson uvádí i příklady a zástupce z dějin české a československé kinematografie (Jiří Trnka u hesla „Modely“, Jan Švankmajer u hesla „Surrealismus“ a oba u pojmu „Animace“; absolventi FAMU z 60. let se objevují u hesla „Filmové školy“ a několika dalších).

Každý ze záznamů má pro sebe vyhrazenou jednu dvoustranu: hutný text podává definici konceptu a stručný nástin jeho historického vývoje. Nutně tak dochází ke zobecňování, s nímž je však třeba u podobných přehledových publikací počítat. Parkinsonovu snahu vtěsnat do omezeného prostoru co nejvíce informací a postřehů je navíc nutné ocenit proto, že autor se jen málokdy dopouští nadbytečného zjednodušování, nepřesností či chyb (jen výjimečně jsem narazil na nesoulad v dataci citovaných snímků; nejnápadnějším omylem je pravděpodobně chybný popisek u fotografie z filmu Glaubera Rochy Antonio das Mortes, který film identifikuje jako bolívijské drama Krev kondora).

Text doplňuje více než tři sta kvalitních a ve většině případů vhodně vybraných barevných fotografií a ilustrací. Právě vizuálně přitažlivé zpracování a uživatelsky příjemný design zaručují, že se ke knize budete rádi vracet.

100 Ideas That Changed Film
David Parkinson
London, Laurence King Publishing
2012, 216 stran, 300 barevných ilustrací
možno objednat ze stránek vydavatele

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Milan Hain
Počet článků : 129

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/wp-includes/random_compat/2020318-2-hh-88-p.html viva-awa.com
Zpět nahoru