Zde se nacházíte: 25fps » Téma » „Zavrhuji rotoskopii, když není kvalitní“

„Zavrhuji rotoskopii, když není kvalitní“

ROZHOVOR s animátorem a programátorem Bobem Sabistonem – VERONIKA ZÝKOVÁ –

Animátor, režisér, programátor a tvůrce Rotoshopu, plus jediný zaměstnanec Flat Black Films, to je Bob Sabiston, který byl PAF Kultem na 10. ročníku Přehlídky animovaného filmu Olomouc, kde představil své filmy a programy. Možná znáte Sabistonovy krátké filmy, například Grasshopper (2003), The Even More Funtrip (2007) nebo animaci z filmu Jørgena Letha Pět překážek (2003). Nebo jste pravděpodobně viděli  filmy Richarda Linklatera Sním či bdím (Waking Life, 2001) a Temný obraz (A Scanner Darkly, 2006), které nesou silný vizuální styl díky animaci Boba Sabistona a jeho spolupracovníků, kteří použili již zmíněný software Rotoshop…

V Olomouci a později po internetu jsme si povídali o rotoskopování, realismu, Bobových současných projektech a jeho plánech.

Anglická verze rozhovoru je zde. / English version of the interview is here.

Foto: Barbora Slezáková

Domníváte se, že  stále více realistický vzhled rotoskopovaných filmů je skutečně posunem vpřed?
Cítím, že je to skutečně vývoj, ale jen jedním konkrétním směrem. Tenhle směr bychom mohli nazvat stylizovaným realismem. Ale tenhle styl naprosto vynechává svět dalších možností, takže v tomhle smyslu je extrémně limitující. Průměrný divák o tom takhle neuvažuje. Myslí si, že jsme se od začátku snažili být co nejvíce realističtí a teď, když jsme hodně blízko, je tomu konec. Ale tomu vůbec nevěřím. S rotoskopií se dají dělat mnohem zajímavější věci. Jestli budou realizovány, nebo ne, to nevím.

Líbila se vám vizuální stránka Renesance (2006)?
Vždycky přijde na to, jestli je film dobrý, zábavný, nebo ne. Tenhle film má opravdu silný vizuální styl, což se mi hodně líbilo. Očekával jsem, že takhle bude vypadat Sin City, které je horší, vypadá , jako by prostě použili černobílý filtr. Nevypadá téměř vůbec jako animovaný film. Přál bych si, aby Sin City vypadalo jako Renesance. Ale ani jeden z těchhle filmů není můj oblíbený.

A které jsou vaše oblíbené?
Co se týče rotoskopovaných filmů, asi bych musel vybrat něco z naší tvorby, protože cítím, že jsme tak nějak začli s vlastním stylem jistého vzhledu. Takže, může to být chytrácká odpověď, ale řekl bych, že mám rád rotoskopování, které Jordan Mechner použil ve svých prvních videohrách Karateka a Prince of Persia. Z filmů mám rád Miyazakiho Cestu do fantazie, pixarovské Úžasňákovy a Disneyho verzi Alenky v říši divů z roku 1951.

Opakem realistického vzhledu některých roto filmů je například práce Matěje Smetany, který fixou překreslil filmové upoutávky na hororové filmy 70.  a 80. let, použil původní hudbu atd. Je to docela zajímavé…
Kdysi dávno, v 80. letech, běžela na MTV show s názvem Liquid Television a jeden ze segmentů, který použili v téhle show, bylo Stick Figure Theatre. Vzali klasické klipy ze starých filmů, jako Casablanca, a použili stejné audio i záběry, ale šlo jednoduše o kreslené panáčky, což bylo opravdu efektivní. Bylo to jednoduché a zábavné sledovat.

Opravdu se mi líbí ta různorodost rotoskopovaných filmů…
Ano, to mám na rotoskopii rád. Jeden z důvodů, proč jsem začal s rotoskopováním, bylo to, že si prostě vyberete z videa jednu věc, kterou je nutné vyjádřit, co se děje. Zbytek tam nemusí být, když nad tím nechcete trávit čas. To je na tom skvělé.

Které aspekty rotoskopie vás baví?
Po deseti letech téměř neustálého rotoskopování je to prakticky o výzvě vzít jakýkoli druh videa a najít cestu, která mě baví. Je to časově náročná práce a musíte vybalancovat svou touhu po detailu se vědomím, kolik času chcete strávit s danou scénou. Najít vzhled, který je vizuálně přitažlivý a zároveň je hotový rychle, to je pro mě nejvíce uspokojující.

Jaká kritéria musí splňovat projekty tvůrců, kteří vás žádají o použití Rotoshopu?
Jde o velmi praktickou situaci. Rádi bychom byli zahrnuti do projektu, protože k Rotoshopu není žádná mauál. Nejsme velká skupina, je nás 5 nebo 6. Nestává se velmi často, aby se lidé ptali. Někdy se dostanu dál v rozhodování, ale nikdy to nedopadlo. Obvykle mají lidé své vlastní představy a očekávání o tom, jak by to mělo fungovat. Chtějí jen říct: „Můžeme si to koupit nebo pronajmout bez animátorů?“ To mě skutečně nezajímá, protože tohle je pro mě něco jako komplikovaná noční můra. Musel bych se starat, kdyby něco nefungovalo… Víc mě zajímá kreativní stránka, to, jestli máme ve filmu kreativní roli.

Další věc je, že nikdo nemá zas tolik peněz. Ti, kteří nás osloví, nikdy neřeknou: „My vám zaplatíme 4 miliony dolarů.“ Místo toho řeknou: „Máme pár tisíc dolarů“ (smích) Takže je velmi jednoduché říct „Ne“. Není to pro nás takový problém. Ale kdyby přišel někdo s vysokým rozpočtem, byla by to jiná situace.

Použil jste své programy Rotoshop a Line Research k vytvoření hudebního videoklipu pro kapelu Black Angels. Předtím, pokud se nepletu, ve svém krátkém filmu Yard. Vidíte možnost vytvořit dlouhometrážní film kombinující tyhle dvě techniky?
Určitě, je to rozhodně možné. Tyto dva kusy softwaru jsou už propojeny. Rád bych zkombinoval tyhle dva vzhledy v delším filmu.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Během své prezentace jste mluvil o dalším celovečerním filmu, který by byl něco mezi Sním či bdím a Temným obrazem, spíš komedie s komiksovým vizuálem. Jak daleko jste s tímhle projektem, režíroval byste jej a měl by jednotný styl?
Ano, to bych rád realizoval, ale neexistují konkrétní plány. Zkušenost s Obrazem [pozn. autorky: Temný obraz – více o nepříjemné zkušenosti v poznámce1] a potom další méně než příjemné zkušenosti v animačním průmyslu ve mě zanechaly pocit rozčarování. Ani jeden z našich předchozích filmů si nevedl finančně dobře, takže lidé v branži nejsou ochotni investovat peníze do těchto typů projektu. Ale nikdy nevíte… Můžeme sami udělat něco velmi nenákladného a nezávislého, nebo může přijít někdo, komu se líbí naše práce, a chtít udělat skvělý celovečerní film.

Waking Life (2001)

Co projekt nazvaný Fuzzy Town, na kterém jste pracoval s bratry Zellnerovými. Našla jsem tohle zajímavé demo
Přátelím se s bratry Zellnerovými a tenhle projekt bychom společně chtěli realizovat. Párkrát jsme zkusili Cartoon Network, ale nemyslí si, že je to dostatečně vtipné. Doufáme, že někdo jiný nám s tím někdy pomůže.

Při pohledu na vaši hru Retroid je patrné, že jste fanoušek arkádových her. Které videohry máte rád?
Jsem dlouholetý fanoušek série The Legend of Zelda. Líbil se mi hodně Portal, minulý rok byla superskvělá hra Sword and Sworcery pro iOS. Úžasná byla Borderlands na Xboxech. Můj favorit všech dob jsou rané hry Ultima od Richarda Garriotta na Apple II. Ultima 2, 3 a 4.

Plánujete něco nového v oblasti videoher?
Rozhodně dělám pořád v iOS, ať už jde o hry nebo kreativní aplikace. Píšu novou, která je více umělecky orientovaná. Taky bych rád brzy aktualizoval své další aplikace Headspace a Voxel, pokud najdu čas! A můj animační program pro Nintendo 3DS/DSi Inchworm Animation by měl být brzy vydán pro evropský trh.

Rotoskopie je často vizuálně blízká komiksům. Jste jejich fanoušek?
Byl jsem, když jsem byl malý kluk, a potom později nějakou dobu po střední škole. Miloval jsem Temného rytíře a Elektru Franka Millera. Hodně se mi líbil Eightball Dana Clowese a díla Chestera Browna. Ale s komiksovým světem jsem přestal držet krok. Hodně se mi líbí jejich estetika, jen z nějakého důvodu komiksy zas tak moc nečtu a nekupuju.

Foto: Barbora Slezáková

 Vytváříte rotoskopované filmy od roku 1996. Sledujete změnu pohledu na rotoskopii jako umělecké formy / animační techniky? Ptám se proto, že vždycky zaznívaly hlasy, které rotoskopii zavrhovaly jako něco, co dělají méně talentovaní umělci atd.
Nevím — vždycky budou lidé, kteří rotoskopii zavrhují. Sám ji zavrhuji, když není kvalitní. Všechno to záleží, pro mě, na celkové estetice. Poznáte, když je rotoskopie užita jen jako levný mechanismus šetřící čas. Na druhou stranu, když je něco krásné na pohled, potom lidé obecně nejsou příliš kritičtí k tomu, jak je to uděláno.

Jsou Flat Black Films otevřeni spolupráci s novými lidmi? Kdyby, řekněme, přišel umělec, který by chtěl být součástí FBF, bylo by to možné?
Vlastně nemám společnost jako takovou. Kromě sebe nemám žádné zaměstnance na plný úvazek. Když dostaneme zakázku, tak mám tady v Austinu k ruce umělce, kteří se mnou pracují, a jak se projekt rozrůstá, nabíráme další lidi. Ale každý projekt je dost soběstačný. Nemyslím si, že bych zvládl byznys, který by byl neustále závislý na vytváření animace, abych měl peníze na zaplacení lidem.  Bylo by to možná pěkné.

Když jsem na internetu hledala informace o Flat Black Films a vaší práci, měla jsem pocit, že se příliš nepropagujete. Jako byste nechával svou práci mluvit za vás…
Asi ano — těžko říct. Necítím se být zcela v pozici toho, kdo má tohle pod kontrolou. Ale máte pravdu, jsem hrozný v propagaci a mám malý zájem na marketingu naší práce. Pokud dokážu vytvořit něco, co se mi líbí, už to je pro mě dost těžké. Snažit se přesvědčit další lidi o tom, že je to dobré, by bylo, myslím si, hrozné.

Print Friendly, PDF & Email
  1. Bob Sabiston a jeho spolupracovníci odešli z projektu na protest proti aburdním požadavkům Warner Bros., kteří chtěli mít film dokončen za velmi krátký čas a při velmi nízkém rozpočtu. Film byl dokončen jinými animátory, kteří bez svolení používali Sabistonův Rotoshop. Pochopitelně ve výsledku byl rozpočet filmu mnohem vyšší a čas dokončení mnohem delší. Více si přečtěte zde. []

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně...

Počet článků : 264

Komentáře (2)

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru