Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » FINÁLE 2014: svěží vítr zvenčí

FINÁLE 2014: svěží vítr zvenčí

FINÁLE 2014: svěží vítr zvenčí
FESTIVALY: Finále Plzeň – VERONIKA ZÝKOVÁ, foto: VLADIMÍR LACENA –

Proč vane na Finále svěží vítr? Určitě ne kvůli slovenské televizní produkci, která je letos spolu s tou českou poprvé součástí programu. Je to proto, že ve středu proběhly ve spolupráci s Midpoint dvě masterclasses se zahraničními hosty.  Obzvláště ta první byla velmi zajímavá. Robin Veith, americká scenáristka a producentka, známá zejména prací pro seriál Mad Men, přiblížila, jaké se dostala k této práci, jak funguje tým scenáristů a vůbec chod show. Veith spolupracovala na Mad Men od první série. Master class  moderovala a své postřehy přidávala scenáristka a konzultantka scénářů Mary Kate O Flanagan. Vedle analýzy dílu New Girl z druhé řady se diváci mohli ptát na to, co je zajímá, čehož beze zbytku využili. Masterclass se budeme věnovat v samostatném článku a těšit se můžete také na rozhovor s Robin Veith.
Během další masterclass rozebrala postupy užívané v pilotním dílu seriálu Bron/Broen Mary Kate O Flanagan. Na tomto modelovém příkladu poukázala na to, jaké prostředky tvůrci používají a proč / jakým způsobem fungují.

Středa přinesla několik velmi zajímavých dokumentů. Jedním z nich bylo Mých posledních 150 000 cigaret. Zejména kvůli komediálnímu talentu autora Ivo Bystřičana, který na vlastní kůži zažívá strasti kuřáka, který odvyká. Prokládání osobitých scén tabulkami a gragy (byť moderně vyhlížejícími) působí trochu nepřirozeně, ale dokument jako celek rozhodně stojí za pozornost. Zajímavou diskuzi podnítil dokument Show! Bohdana Bláhovce o teen dívčí kapele. Tvůrce zmínil, že kapele se povedlo prorazit v zahraničí, má turné v Británii. Zároveň prozradil, že dokumentaristé jsou pro kapelu a její okolí „ti špatní“, takže komunikace s nimi není možná. Ale třeba až se dívky na dokument s časovým odstupen podívají, samy se ozvou a vznikne jakési pokračování. O dokumentu Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus vám přineseme více informací v dalším reportu.

Pozdně večerní projekce soutěžních seriálů v televizní sekci přinesla vynikající Čtvrtou hvězdu – díl Zásek. Vedle „porno“ dílu jeden z nejlepších. Delegace v čele s Miroslavem Krobotem, Janem Šternem a Petrem Jarchovským přiblížila okolnosti vzniku seriálu (původně pojmenovaného Hotel Meteor) a prozradila další zajímavosti. Bylo potěšující slyšet smích prozrazující, že Hvězda zaujala také festivalovou porotu. Jak prozradil  Krobot, scenárista Kolečko se spolurežisérem Prušinovským zřejmě přichystají něco nového. Ale o Pátou hvězdu se jednat nebude. Podle Krobota je prostředí hotelu tímto vytěžené. Zmínil rovněž, že jeho sestře se seriál líbil, ale její manžel to nesnášel. Právě to, že seriál není nijaký a není pro všechny ho těší. Pětasedmdesátiletá maminka Jarchovského prý Čtvrtou hvězdu sledovala, protože ji zajímalo, jestli se dají dohromady postavy Neužila a Issové.
Naproti tomu slovenský sitcom Profesionáli o blbých a divných policistech byl tak stupidní, že jsem musela asi ve třetině 30minutového dílu odejít a litovat porotu, která musela zůstat. Zaslechla jsem poté od jedné slečny, že producent Slovenské televize zmiňoval, že na Slovensku by Čtvrtá hvězda neměla takový úspěch jako u nás, jedná se prý o vysoký humor. Tak to je opravdu smutné.

Slovinské filmy jsou zatím trefou do černého. Slovinci točí výrazně méně filmů než Češi, ale mám pocit, že ročně vyprodukují stejně nebo více kvalitních snímků! Jen škoda, že si na filmy mladých tvůrců nezašlo na Finále víc diváků a divaček. V pomalém tempu se odehrával debut Matevze Luzara Good to Go (Srečen za umret), příběh starého mrzouta, v němž láska probudí nový životní elán. Tvůrci natočili něco jako Vrásky z lásky, ale lepší.

Ve čtvrtek proběhla mimo jiné také projekce dokumentu Hoteliér za účasti Jana Kačera, jednoho z protagonistů. Film zachycuje zejména Kačerovu snahu o „oživení“ Pavla Landovského, který před svým okolím hraje roli nemocného a umírajícího. Funguje jako zdokumentované setkání starých přátel po desítkách let a je nejcennější asi pro možnost vidět po letech Vladimíra Pucholta, plného energie. Jan Kačer sám se označil za protagonistu dokumentu, což mi připadalo trochu neskromné, ale je pravda, že prostoru má více než Landovský a dokument hodně vypovídá především o něm.

Finále se blíží ke konci, ale po jeho skončení si festival připomeneme v postřezích z masterclass a rozhovorem s Robin Veith, ale také článkem o současné filmové tvorbě  a informacemi o vybraných připravovaných českých filmech…

Print Friendly

Autor

Počet článků : 12

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru