Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Upovídaná etuda v duchu grotesky

Upovídaná etuda v duchu grotesky

Upovídaná etuda v duchu grotesky

RECENZE: Iracionální muž (2015, režie: Woody Allen) – MICHAELA ŽIDKOVÁ –

V poslední dekádě můžeme ve filmografii Woodyho Allena sledovat dvě linie. V první z nich převládá odlehčená zábava z prostředí evropských metropolí, v druhé komorní drama s prvky mysteriózna či groteskního humoru. Režisérův poslední snímek Iracionální muž se  přitom řadí mezi ty komornější projekty, ve kterých  vládne typicky allenovsky vedený dialog existenciálního obsahu. Přestože režisérova letošní novinka staví na známých motivech, sáhne i po zapomenuté situační komice.

Zavedenou univerzitní pohodu ve městě Braylin naruší příjezd dekadentního profesora filozofie. Abe Lucas (Joaquin Phoenix), muž středního věku a zanedbaného zevnějšku, je ukázkou toho, že filozofické teze se s reálným životem neslučují. I přesto (a přiznejme si hlavně proto) dokáže Abe vykřesat ze zbytků svého šarmu hned dvě jiskřičky, u kolegyně Rity (Parker Posey) a idealistické studentky Jill (Emma Stone).

Přímočarý příběh o muži, který neměl rád život, se ale změní v okamžiku, kdy hrdina vyslechne rozhovor v bistru. Nad vykonstruovaností Iracionálního muže si v tuto chvíli posteskne i ten největší fanoušek skoro osmdesátiletého filmaře. Onen bod zlomu, který z labilního učitele na pokraji sebevraždy udělá požitkáře vychutnávajícího snídani  i vlastní milostnou renesanci, je událostí vpasovanou do příběhu s umělostí předtím nevídanou. Funguje nicméně jako typický zvrat, z něhož se začínají rozvíjet komické peripetie hlavního hrdiny.

Protagonista, který procitá díky náhle nabyté posedlosti, je dalším častým motivem Allenových snímků. Abeovo životní rozhodnutí, které dává spád druhé polovině filmu, je vytržením ze světa verbální masturbace (jak sám nazývá filozofickou disputaci) do světa akce. Každá chvilka věnovaná preciznímu promýšlení jednotlivých kroků spasitelské mise mu dodává krev do žil, stejně jako noc strávená tuhle s Ritou a támhle s Jill. Dějová linie v těchto chvílích plyne do nevyhnutelné katastrofy. Přece jenom totiž hrdina stojí před filozofickým problémem. Dá se omluvit nesprávné jednání, pokud zvyšuje všeobecné blaho? Nebo má být každý špatný skutek po zásluze potrestán? Právě závěrečné rozuzlení, v němž si karma najde svou oběť, nezabíhá do chladnokrevné detektivky jako v jiných, podobně laděných Allenových snímcích, ale odehrává se spíše v duchu grotesky.

Iracionální muž tedy ve své podstatě zůstává upovídanou etudou protkanou oblíbenými Allenovými motivy, jako jsou Dostojevského Zločin a trest, jazzový hudební podkres a neuvěřitelná neuróza hlavních hrdinů z prostého bytí. Ve společnosti těchto postav se po Diane Keaton nebo Scarlett Johansson nově ocitá i další režisérova múza Emma Stone.

Nejnovější snímek Woodyho Allena bychom měli chápat stejně jako vpád excentrického profesora filozofie do životů ostatních – jako vzrušující, příjemné narušení každodennosti města, respektive zavedené dramaturgie našich kin.

Irrational Man

Režie a scénář: Woody Allen
Kamera: Darius Khondji
Hrají: Joaquin Phoenix, Emma Stone, Joe Stapleton, Ethan Phillips, Betsy Aidem, Jamie Blackley a další
USA, 2015, 95 min.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

admin
Počet článků : 391

Komentáře (1)

  • Profilový obrázek

    Sandra Procházková

    Klidně bych byla tvrdší. Každý nový film pro mě do značné míry maže předchozí (ne)úspěchy. A kdyby tento film byl jediný, který bych od WA viděla, rozhodně bych neměla chuť zhlédnout cokoliv dalšího. Scénář je k pláči, herci s tím moc nesvedli a s kamerou si člověk nevystačí (a ani ta nebyla na pořádný cinefilní zážitek). Velké zklamání.

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru