Noir Film Festival uctí Orsona Wellese
POZVÁNKA na 3. ročník Noir Film Festivalu (hrad Křivoklát, 20.–23. 8. 2015) – JAROSLAV STUCHLÝ –
Víte, co má společného mistrovský film Orsona Wellese Občan Kane a dětská knížka Bohumila Říhy O letadélku Káněti? Samozřejmě, že nic, ale patrně nezapomenu na snahu prodejce, který se mi v době boomu stánkových DVD pokusil vnutit Wellesův snímek se slovy: „A ještě tu mám výborný film Občan Káně.“
Dobrá, dosti legrace, každý ví, že si letos v květnu připomínáme nejen 70 let od ukončení druhé světové války v Evropě, ale také 100. výročí Wellesova narození (a v říjnu uplyne 30 let od jeho úmrtí). To je příliš mnoho kulatých čísel najednou, než aby je bylo možné na Noir Film Festivalu (20.–23. 8. 2015) jen tak přejít. Takže po projekcích Wellesových filmů v Ponrepu letos na jaře přijde na řadu Křivoklát a vedle Dámy třeba také Cizinec a Dotek zla. O režisérově životě a tvorbě zasvěceně pohovoří jeden z dramaturgů, Milan Hain.
Což mi připomíná, že musím udělat nezbytnou haasovskou vsuvku: pokud si na Křivoklát přinesete čerstvě vydanou monografii Hugo Haas a jeho (americké) filmy, předpokládám, že vám ji Milan Hain rád podepíše.
Ale zpátky k noirové programové nabídce. Ve francouzské sekci jsem minule trefil Clouzota (promítat se bude Havran a Nábřeží zlatníků) i Dassina (uvidíte pamětihodný heist film Rvačka mezi muži s dlouhou scénou krádeže beze slova dialogu).
Zatímco poctu Johnu Garfieldovi (1913–1952), resp. název uváděného filmu, zatím halí tajemství, poctu Joan Crawfordové (1905–1977) obstará projekce snímku Sudden Fear z roku 1952.
Více se zatím z programové nabídky nesluší prozradit, i když co se týká sekce noirových remaků, napadl mě příklad možného mezisekčního průniku: Melvillův Druhý dech (1966) a jeho (jen průměrný) remake v režii Alana Corneaua z roku 2007.
Nejen filmem ovšem živ bude festivalový návštěvník. V hradním Pekle se odehrají tři komorní koncerty živé hudby (s účastí Ondřeje Rumla, Eriky Stárkové a dalších umělců).
Pozvání přijal režisér Zdeněk Viktora, takže jednoho zástupce tuzemského noiru bychom měli. A vedle již dříve avizované Hany Maciuchové, která na festivalu uvede český televizní noir Sám proti městu (1974), v němž si zahrála femme fatale, se na hradě v roli patronů objeví Viktor Preiss nebo Hana Vagnerová.
Na závěr ještě obligátní pozvání k pravidelnému sledování našich stránek, nebo přímo festivalového webu (plus Facebooku a Twitteru) a pro dnešek by bylo splněno.