Zde se nacházíte: 25fps » Komiks » Po temných cestách s Grzegorzem Rosińským

Po temných cestách s Grzegorzem Rosińským

Po temných cestách s Grzegorzem Rosińským

RECENZE – KOMIKS: Temnými cestami (Grzegorz Rosiński & Yves Sante & Jean Van Hamme) – JAROSLAV STUCHLÝ –

Pokud komiks není vyloženě autorský, referuje se většinou nejprve o scenáristovi a teprve poté o výtvarném zpracování. Nová kniha série Mistrovská díla evropského komiksu na to však jde přesně opačně a hlavní hvězdu dělá z výtvarníka. Zcela po právu, neboť polský rodák (žijící dnes ve Švýcarsku) Grzegorz Rosiński patří mezi komiksové legendy. Jeho slávu založila spolupráce s belgickým scenáristou Jeanem Van Hammem, s nímž ve druhé polovině 70. let stvořil populární sérii Thorgal, fantasy čerpající ze skandinávské historie. Po vyhlášení výjimečného stavu v Polsku (1981) se Rosiński rozhodl emigrovat, takže se stal prvním komiksovým umělcem ze socialistického bloku, který skutečně prorazil na Západě. Jeho raná thorgalovská kresba (vyšlo už 35 alb) se vyznačuje čistotou, detailem a nevšední dynamikou. Nedokáže však připravit na zážitek, který Rosiński komiksovým čtenářům poskytl v Pomstě hraběte Skarbeka.

pcs_1-1463686658

Abychom si to ujasnili – Temnými cestami je svazek, který obsahuje dva různé příběhy: dvoudílnou Pomstu hraběte Skarbeka (2004–2005), kterou napsal Yves Sente (ten poté, co Van Hamme Thorgala opustil, v sérii pokračoval), a Western (2001), vymyšlený právě Van Hammem. A jak už jsem zmínil výše, právě Skarbek znamená vizuální orgie, protože opouští klasický způsob kreslíř-inker-kolorista ve prospěch barevné malby přímo na podkladovou skicu. Výsledek, kterého se Rosińskému podařilo dosáhnout, je neuvěřitelný, zvláště když si uvědomíme, že se v žádném případě nevzdal své práce s detailem. Těžko si představit, že by evokace umělecké éry romantismu (tedy 1. poloviny 19. století), k níž celý příběh odkazuje, mohla být akurátnější. V Senteho scénáři hraje roli literatura (osud fiktivního titulního hrdiny „inspiroval“ Alexandra Dumase k sepsání Hraběte Monte Christa), hudba (bratrancem titulního hrdiny je samotný Fryderyk Chopin), ale především malířství (Skarbek vystupující pod pseudonymem Louis Paulus je talentovaný malíř). Jak už „příbuzenství“ s Chopinem napovídá, hlavní hrdina je Polák, téma historie vlastního národa (potlačené povstání z roku 1831) a motiv emigrace byly přirozeně Rosińskému blízké a scenárista mu je ušil přímo na tělo. Zápletka o zradě a pečlivě připravené pomstě se nese v tradici romantických příběhů, nechybějí exotické lokace, záměny identit, nečekané dějové zvraty. Páteř vyprávění tvoří vlastně soudní drama, během kterého vyplouvají v retrospektivním líčení najevo šokující skutečnosti.

pcs_1-1463686708Vzhledem k tomu, že Paulus je mistrem ženského aktu, dočkáme se také jemné erotiky, ve srovnání se kterou se Milo Manara a Paolo Serpieri (jejich práce byla prezentována v předchozích svazcích edice MDEK) jeví tak trochu jako pornografové. Doslova pastvou pro oči je také téměř dvacítka stran z Rosińského skicáře, která odděluje Pomstu hraběte Skarbeka od následujícího Westernu.

Prostý název díla v sobě nese charakteristiku žánru, ke kterému měli oba autoři již od dětství blízko. Rosiński zvolil kombinaci různých technik, výsledek ovšem nehýří barvami jako u Skarbeka, nýbrž svým tónováním připomíná zašlé fotografie z 2. poloviny 19. století. Do komiksu umístil také několik dvoustránkových olejů, jejichž výjevy sice děj příliš neposouvají, ale souzní s ním a vytvářejí vhodná intermezza. Tuzemský čtenář si při jejich prohlížení nemůže nevzpomenout na tvorbu Zdeňka Buriana nebo Gustava Kruma.

Není bez zajímavosti, že stejně jako Skarbek, také hlavní hrdina Westernu, excelentní pistolník Nate, má jen jednu ruku, také zde hraje důležitou roli záměna identit a podvodné jednání. Zápletka nelítostného příběhu je postavena na motivu bílého dítěte uneseného indiány, stejně jako Sente i Van Hamme vysype z rukávu nepředvídatelný dějový zvrat a šokující rozuzlení. S výjimkou dvojstránky ukazující Natovo putování se Rosiński vzdává širokoúhlých záběrů a spíše než na spaghetti westerny tak upomíná jeho práce na klasického Johna Forda.

Vítaný bonus přináší dvacetistránková ukázka Van Hammeho synopse, do které si Rosiński pořizoval první náčrtky. Jedná se o originální dokument, který ukazuje nejen komunikaci scenáristy směrem k výtvarníkovi, ale také fakt, že se jedná o tvůrčí spolupráci dvou přátel.

pcs_1-1463686755

Více Rosińského, chce se zvolat po přečtení knihy Temnými cestami. Několik Thorgalů a výborná „náboženská“ fantasy Šinkl a jeho velká síla (scénář Van Hamme) totiž nedokáže tuzemský hlad po práci fenomenálního komiksového výtvarníka zcela ukojit.

Grzegorz Rosiński & Yves Sante & Jean Van Hamme

Temnými cestami

Nakladatelství CREW, Praha 2016
224 stran
589 Kč (brožovaná),  679 Kč (vázaná)

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 233

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru