Zde se nacházíte: 25fps » Komiks » Don Rosa a jeho strýček Skrblík

Don Rosa a jeho strýček Skrblík

Don Rosa a jeho strýček Skrblík
RECENZE – KOMIKS: Zlatá klasika – Don Rosa – VERONIKA ZÝKOVÁ –

První z připravovaných pěti svazků Zlaté klasiky, představující výrazné autory a nezapomenutelné příběhy ze světa strýčka Skrblíka a dalších legendárních postav, vydalo v červnu nakladatelství Egmont. Radostná událost je to nejen pro dětské čtenáře, ale také pro ty, kdo v dětství sledovali seriál Kačeří příběhy a četli komiksy Kačer Donald. Nyní se k nim dostává výběr třinácti příběhů, jež jsou doplněny informacemi samotného autora i dvěma příspěvky norských odborníků na kačerovský svět, Øysteina Sørensena a Olafa Solstranda. Čtenář se tak dozví leccos nejen o tom, jakým způsobem Rosa navazoval a odkazoval na příběhy stvořitele Kačerova a jeho obyvatel Carla Barkse, ale z autorových poznámek získá představu i o tom, jak jednotlivé příběhy vznikaly, co do nich Rosa „propašoval“ a čím vším se inspiroval.

Promovaný stavební inženýr Don Rosa je samoukem, který nad jednou stranou komiksu stráví třeba den, protože ji zaplní nadprůměrným množstvím panelů, do nichž pro svou zábavu (a následnou potěchu čtenáře) dostane velké množství detailů. Jak se můžeme dočíst, svůj styl on sám připodobňuje k legendě nezávislé scény Robertu Crumbovi a zároveň je k úrovni své kresby dost nekompromisní („Za posledních sedmnáct let jsem měl dost možností si kreslení procvičit a malinko se zlepšit, ale pořád mi vlastní tvorba připadá stejně ‚ošklivá‘ jako v příběhu z roku 1986,“ píše Rosa v doprovodném textu k příběhu Syn slunce.). Aby navázal na Carla Barkse, jenž dobrodružství ze Skrblíkova mládí zasadil do konce 19. století, Rosa nechává zestárlého kačeřího hamižníka řádit v 50. letech, čemuž odpovídá mimo jiné dobová technika jako auta či telefony. Nejen stylově, ale také vypravěčsky stojí Rosovy příběhy za pozornost.

První z nich, již zmíněný Syn slunce, nabízí epickou výpravu za zlatem do Peru a konfrontaci Skrblíka s jeho hamižným bratrem Hamounem Hrabalounem. O akci není nouze ani v posledním příběhu s názvem Poslední saně do Dawsonu, který je nostalgickým návratem do míst Skrblíkova mládí, kde v potu tváře získal první zlato a potkal svou lásku Zlatku. Dobře fungují také krátké skrblíkovské příběhy Hon za novinkami nebo Sport pro solventní.

Dostatek prostoru má kačer Donald (mj. v destruktivním soutěžení se sousedem, plném nečekaných zvratů, Jedině dýně, a také ve dvou soubojích se šťastlivcem Gustou, Peníze dělají peníze a Loulané štěstí) spolu s trojicí přičinlivých Mladých svišťů Bubíkem, Dulíkem a Kulíkem (Úskalí záškoláctví nebo Mytologická menažerie, kde se Rosa skutečně vyřádil při kreslení mýtických tvorů). Zběsilé dobrodružství založené na užití vynálezu rušícího veškeré povrchové tření přináší Peněžní toky strýčka Skrblíka, v nichž se objevují nechvalně proslulí zločinci Rafani.

K jednotlivým příběhům se lze vracet nejen pro vykreslení emocí postav (zejména u Skrblíka a Donalda), k čemuž Rosa používá zdánlivě jednoduchých „triků“, pracuje zejména s výrazem očí a neméně důležitou roli hraje zobák. Možná ještě zábavnější je zaměřit se na detaily, jakými jsou různé nápisy a zábavné vedlejší postavy, kterých je v různých, leckdy miniaturních provedeních přehršel. Komu by se nedařilo najít zkratku D.U.C.K., kterou Rosa umně zakomponoval do svých kreseb, aby prošla přes Disneyho cenzuru, může využít nápověd autora.

Prvnímu svazku Zlaté klasiky lze vytknout spíše drobnosti jako miniaturní velikost písma v textových částech knihy. S četnými slovními hříčkami se překladatel Miloš Komanec vypořádal zdařile, snad až na nejednotnost přeložené fráze v Rosových poznámkách („…I’ve been catching up with my reading!“ – „…snažil jsem se držet krok s nejnovějšími zprávami!“) a následně v samotném komiksovém příběhu Hon za novinkami (The Paper Chase), kde se objevuje zdařilejší: „…jen jsem se snažil dohnat čtení!“

Zanedlouho vychází další svazek, tentokrát zaměřený na tvorbu Romana Scarpy, jenž kreslil příběhy z Kačerova pro evropský trh a obohatil je o nové postavy. Následovat by měl svazek s výběrem z díla již zmiňovaného Carla Barkse. Dalším v řadě by měl být kreslíř Vicar (Victor Arriagada Rios) a pátý svazek opět nabídne tvorbu Dona Rosy, tentokrát v podobě uzavřeného příběhu Život a doba strýčka Skrblíka.

 

Zlatá klasika – Don Rosa

Praha: Egmont Publishing, 2017
pevná vazba, barva
200 stran
349 Kč (276 Kč v e-shopu Egmontu)

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně…

Počet článků : 260

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru