Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Moc tří v novém hávu

Moc tří v novém hávu

Moc tří v novém hávu
TV – AKTUALITY – Charmed (2018-?) – IVETA JANSOVÁ –

Nedávno jsme v televizní sekci vydávali vzpomínku na oblíbené seriály devadesátých let, které byly pro mnoho z nás každodenními společníky po návratu ze školy. Jedním z nich byly i Čarodějky (Charmed), seriál o sesterské lásce, ženské sounáležitosti a společném boji za (téměř epizodní) záchranu světa. Přestože tehdy ještě nebyly „filmařské“ efekty na takové úrovni, jako je tomu dnes, i tak se seriál zařadil mezi velmi oblíbené a jistě to nebylo jen proto, že nakopávači vesmírného zla byly pro změnu ženy. Čarodějkám ostatně v té době již vyšláply cestu další stálice oné dekády – Xena a Buffy.

V současnosti se setkáváme s širokou nabídkou televizních obsahů nejen na celostátních televizích, ale i na těch kabelových nebo na platformách s audiovizuálním obsahem na vyžádání. Výběr je téměř nepřeberný, přesto se v posledních letech objevilo několik remaků oblíbených obsahů právě z let devadesátých. Značnou dobu se tak jednalo o nové verzi seriálu Xena (jednání bylo v současnosti pozastaveno), nadále se spekuluje o výrobě nové Buffy, zatímco Dynastie (Dynasty, 2017-?) a Beverly Hills 90210 (90210, 2008-2013) už se svých obnov dočkaly. Nebylo proto překvapením, že se s podzimní televizní sezónou 2018 objevil také remake původního seriálu Čarodějky. Pokud jste se k pořadu prozatím nedostali, upozorňuji, že se v následujících odstavcích nacházejí spoilery.

Zas tak moc se nezměnilo

Kromě názvu se v samotném příběhu nového seriálu setkáme s dalšími velmi povědomými skutečnostmi. První z nich je čarodějná moc jednotlivých sester – telekineze, ovládání času a čtení myšlenek/emocí druhých. Nechybí rovněž věrný světlonoš, tentokrát v podobě distingovaného a úsměvného Brita Harryho. Své místo našla také Kniha stínů, již i nadále obývá půdní prostor domu, kde sestry žijí. Stejně jako pro původní sestry Halliwellovy, tak i pro novou trojici – Mel, Maggie a Macy – jsou čarodějné schopnosti zprvu překvapením, přesto se ale po prvotním šoku ochrany světa ujímají s vervou a pod dohledem Harryho se učí, co dokáží a k čemu jsou jejich schopnosti dobré. Oproti originálu se narativní zvrat v podobě ztracené a nově nalezené sestry odehrává již v první epizodě, nikoli v pozdějších řadách, jak tomu bylo po smrti Prue a příchodu nové sestry Paige.

Jeden ze znatelných rozdílů je věk hrdinek, ty jsou o poznání mladší než Prue, Piper, Phoebe a posléze Paige, čímž nové Čarodějky oscilují na pomezí teenage a „dospěláckého” seriálu. Všechny dívky mají originálně co do činění s vysokoškolským prostředím, Mel na vysoké škole vyučuje, Macy je přírodní vědkyně pracující v laboratoři a Maggie se coby studentka uchází o místo v sesterstvu na vysokoškolském kampusu. Jejich pracovní/studijní profilace jsou zároveň zdrojem nového kontextu jejich života jako čarodějek. Vědkyně Macy odmítá věřit v kouzla a čáry, pročež se vše snaží vysvětlovat pomocí empirického přístupu. Její odborné znalosti tak přináší do vytváření lektvarů vtipný a neotřelý ráz. Maggie se na druhou stranu nachází v životním období honu za popularitou a snahou zapadnout mezi další členky sesterstva, což se jí kvůli neustálé přítomnosti temných sil zla a jejich manifestací v podobě monster daří jen obtížně. Nejvíce investovanou čarodějkou nové doby je definitivně Mel, lidskoprávní a feministická aktivistka, která čarodějnictví bere jako své poslání a prostředek k tomu, aby mohla učinit svět lepším.

Kvótní diverzita, nebo nová „normalita”?

Jednou z dalších patrných odlišností trojice je barva pleti hrdinek, které již nesdílí klasickou pohádkovou alabastrovou bělost. Od první epizody dává trojice žen na vědomí také to, že patriarchátu odzvonilo, feministická stanoviska jsou proto deklarována explicitně. Hned v prvním díle se na večírku své sestry Maggie rozpovídá starší Mel o konsentu a volbě ženy, která může kdykoli v průběhu sbližování se s druhým říct dost, anebo ne. Také „devadesátkové” Čarodějky jsou zpětně označovány za feministické, což v určitých ohledech jistě byly, s obdobnou mírou explicitního lidskoprávního boje jsme se však ještě setkat nemohli.

Osobní život hrdinek byl v původním seriálu předmětem velké pozornosti, byl také mnohdy zdrojem nových hrozeb a komplikací v životě tří sester. Epizod nového zpracování bylo prozatím nemnoho, pročež lze jen těžko odhadovat, jak velkou roli bude mít tato stránka v životě těchto třech žen. Z náznaků i pozice pořadu na hraně teenage zpracování lze ale předpokládat, že role to bude zásadní. Jediná Mel byla prozatím představena ve vztahu, a to s detektivkou Niko. Neheterosexualita Mel nebyla nijak problematizována, byla představena jako fakt, nebyli jsme proto svědky srdceryvného a velmi klasického schématu coming outu, což lze v určitých ohledech považovat za progresivní. Jaká bude reprezentace této postavy v budoucnosti, je samozřejmě otázkou následujících epizod.

Jak vidno, Čarodějky z roku 2018 jsou značně diverzní a prozatím není s touto diverzitou nakládáno nikterak stereotypně, a tak se zdá, že není pouhým strategickým „kvótováním“. Jak jsem ale už naznačila, jsme teprve na začátku, a tak lze jen těžko odhadovat, zda si pořad udrží svá feministická, lidskoprávní a další stanoviska, kterými se hned ze startu zaštítil.

Nové nemusí být špatné

Článek jsem tu očividně pojala jako drobné srovnání nového pořadu s devadesátkovou srdcovkou mnohých z nás. Podobné prvky jsem sice nalezla, ale i přesto se jedná o dva odlišné a autonomní příběhy, které je tak potřeba i vnímat. Nové Čarodějky proto nelze hodnotit prizmatem těch „starých“ (přestože se nám známé skutečnosti někdy objeví), nýbrž jako nový pokus o představení tří svébytných ženských hrdinek, jež pomocí vzájemné spolupráce a sesterské lásky pomáhají světu od nejrůznějších zel.

Můžeme tedy nakonec pouze doufat v udržení explicitního feministického rázu a dalších diverzních témat, která činí pořad originálním a o to lépe se k němu lze vztáhnout jako k samostatně fungující jednotce. Seriál navíc spojuje tato témata s komediálním podkresem pronikání do světa kouzel a komickými situacemi, jež vyplývají z utajování dvojího života a dvojí identity. Což ostatně může i seriózně rezonovat s jedinci, kteří musí svou pravou podstatu i v roce 2018 skrývat. Jak se se všemi ukrojenými sousty seriál popere, ukáže pouze čas. Let’s stay tuned!

Charmed (2018-?)

Tvůrci: Jessica O’Toole, Amy Rardin, Jennie Snyder Urman

Režie: Vanessa Parise

Hudba: Will Bates

Hrají: Melonie Diaz (Mel Vera), Madeline Mantock (Macy Vaughn), Sarah Jeffery (Maggie Vera), Rupert Evans (Harry Greewood), Ser’Darius Blain (Galvin), Ellen Tamaki (Niko Hamada)

USA, 2018-?, The CW, 6x 43 minut

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Iveta Jansová
Vedoucí TV sekce

Autorka vystudovala doktorský program Mediální a kulturální studia, kde se zabývala studiem fanoušků v kontextu odborné oblasti fanouškovských studií. Jejími dalšími odbornými i osobními zájmy jsou zobrazováním žen v obsazích médií (zejména v kriminálních seriálech). Mimo genderovou tematiku se úzce zabývá také queer tematikou, to vše v kontextu populární (především televizní) tvorby.

Počet článků : 31

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru