DAFilms.cz uvádí retrospektivu francouzské režisérky Claire Simon
Retrospektiva francouzské režisérky Claire Simon, která je známá svou snahou o věrnost realitě a osobním přístupem k protagonistům, proběhne ve dnech 23. dubna – 6. května 2018 exkluzivně na portálu DAFilms.cz. Diváci budou mít jedinečnou příležitost zhlédnout její dokumenty a hrané filmy, mezi nimi i Boží úřad (Les Bureaux de Dieu), který představuje mozaiku příběhů žen a dívek z centra plánovaného rodičovství. Film byl uveden na MFF v Cannes. Dalšími snímky v retrospektivě jsou například Human Geography, Gare du Nord či 800 Kilometers of Difference. Online retrospektiva je připravena ve spolupráci se švýcarským festivalem Visions du Réel a univerzitou ECAL.
Claire Simon je francouzská režisérka, kameramanka a herečka, jejíž filmy často balancují na hraně dokumentu a fikce. Na svých filmech se často podílí také jako scenáristka a střihačka. Postavami jejích filmů jsou pravidelně ženy, teenageři či imigranti, jejichž příběhy dostává do popředí. Pro svou snahu zkoumat realitu detailně a ze všech úhlů bývá Claire Simon řazena k tradici cinéma vérité. Několik let vyučovala na prestižní francouzské filmové škole La Fémis, kde vedla katedru režie. Z této zkušenosti nakonec vznikl film Přijímačky (Le Concours), který ukazuje zblízka až frustrující několikakolové výběrové řízení pro mladé adepty studia filmu. Snímek měl premiéru na MFF Benátky v roce 2016.
„Claire Simon je filmařka, která celou svoji kariéru strávila zkoumáním hranic lidské geografie, na pomezí dokumentu a fikce“, říká Emilie Bujès, umělecká ředitelka festivalu Visions du Réel, s nímž DAFilms retrospektivu pořádá. Claire Simon hovořila o svém přístupu k dokumentárnímu a hranému filmu v interview pro Film Comment:
„Mám ráda obojí, ale myslím, že k dokumentu mám bližší vztah. Je to otázka peněz a času, ale také otázka svobody. Když děláte dokument, musíte pořád improvizovat. U hraných filmů musíte mít pořád plán, a to nemám ráda. Mám ráda fikční filmy, ale nebaví mě všichni ti lidé, které musíte koordinovat tak, aby stále věděli, o co vám jde z uměleckého pohledu. Ale obojí je těžké. Jen dokumenty stojí méně peněz, takže jste svobodnější.“
Claire Simon se narodila v roce 1955 v Londýně. Dětství prožila ve Francii v umělecké rodině, obklopena malíři a spisovateli. Sama režisérka svoji tvorbu často připodobňuje k literatuře a výtvarnému umění. Studovala etnologii, arabštinu a berberštinu v Alžírsku, kde se také poprvé dostala k filmu. Pracovala jako stážistka a pomáhala s prací ve střižně, poté začala jako samouk natáčet krátké snímky. Její dokumenty i hrané filmy byly promítány na prestižních festivalech, její hraný debut A Foreign Body (1997) byl uveden v sekci Directors‘ Fortnight na MFF Cannes. V této sekci se pak objevily také snímky V plamenech (2006) a Boží úřad (2008). V letošním výběru na Berlinale představila svůj nejnovější snímek Young Solitude (2018).
Online retrospektiva Claire Simon přímo navazuje na filmovou retrospektivu, kterou režisérce během svého letošního ročníku připravil švýcarský festival Visions du Réel (13. – 21. 4. 2018). Simon na festivalu obdržela cenu The Prix Raiffeisen Maître du Réel.
Filmy uvedené v rámci retrospektivy na DAFilms
Human Geography (Géographie humaine, 2013)
Dokument portrétuje pařížské nádraží Gare du Nord, jímž každý den projdou tisíce lidí, kteří pocházejí z předměstí, z malých vesnic, ze zahraničí… Claire Simon představuje mozaiku lidských příběhů mezi nástupišti.
Gare du Nord (2013)
Hraný film uvedený na MFF v Locarnu o příbězách pařížského nádraží Gare du Nord. Ismaël potkává Mathildu poprvé na nástupišti. Postupně se do sebe zamilovávají… režisérčina fascinace pařížským nádražím vyústila ve filmový diptych. Fikční Gare du Nord tak doplňuje dokumentární Human Geography.
Boží úřad (Les Bureaux de Dieu, 2008)
Centrum plánovaného rodičovství aneb Boží úřad. Hraný film, který se zakládá na nahrávkách autentických rozhovorů, představuje nastávající matky či ženy, které zvažují, zda dítě vůbec chtějí.
800 Kilometers of Difference (800 km de différence – Romance, 2002)
Manon a Greg se do sebe zamilovali. On je z jihu Francie z vesnice Claviers, ona z Paříže. Jí je patnáct, jemu sedmnáct let. Přežije jejich láska do letních prázdnin, kdy se mají znovu setkat?
That’s Just Like You (Ça, c’est vraiment toi, 2000)
Televizní dokudrama se odehrává v Evropském parlamentu. Mladý Antoine se vydává do Štrasburku hledat práci a také svoji dávnou lásku Cléo. Do dvou hlavních rolí režisérka obsadila celkem 11 různých herců z místního divadla.
At All Costs (Coûte Que Coûte, 1995)
Je potřeba za každou cenu – coûte que coûte – vyrábět, vydělávat, hlavně nezbankrotovat! Režisérka strávila šest měsíců v jedné malé firmě a stala se tak i s kamerou společnicí manažerů i sekretářek.
Histoire de Marie (1993)
Krátký dokumentární film o Marii a jejích nejasných vzpomínkách. Čím více se režisérka ptá na podrobnosti příběhu, tím méně si je Marie jistá, co se stalo.
Recreations (Récréations, 1993)
Na školním dvorku vznikají malé příběhy, mikrovztahy, které zrcadlí svět dospělých. Kamera natáčí z výšky dětských očí, takže se k nim dostáváme blíž.
Retrospektiva Claire Simon nyní online na DAFilms.cz.
O DAFilms.cz
Portál DAFilms.cz patří k nejstarším webovým filmovým portálům na světě, byl založen již v roce 2006. Jeho posláním je popularizovat českou i mezinárodní dokumentární kinematografii a vytvořit unikátní veřejně přístupnou videotéku, v níž se dnes nachází přes 1 700 pečlivě vybraných filmových titulů. Na dramaturgii portálu se podílí sedm prestižních evropských dokumentárních festivalů. Českým zástupcem v tomto sdružení je MFDF Ji.hlava, který portál před více než deseti lety založil.Doc Alliance tvoří sedm dokumentárních festivalů:
CPH:DOX, Doclisboa, Docs Against Gravity FF, DOK Leipzig, FIDMarseille, Ji.hlava IDFF, Visions du Réel