Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Romantické drama o novém začátku na konci světa

Romantické drama o novém začátku na konci světa

Romantické drama o novém začátku na konci světa
RECENZE: Na konci světa (režie: Francis Lee, 2017) – EVA CHLUMSKÁ – 

Boží země, tak se říká kraji severozápadního Yorkshiru, kde se stejnojmenné milostné drama (v angličtině God’s Own Country) o vztahu farmářského syna a rumunského zemědělského dělníka odehrává. S českým distribučním názvem Na konci světa se kloní spíše k hrdinově vnímání jeho rodné země, ačkoliv on ji – trochu prozaičtěji – označil jako „prdel světa“. Je to místo, kde, jak to vypadá, bude muset mladý John Saxby (Josh O’Connor) strávit zbytek svého života, což se zdá jako nesnesitelný úděl až do doby, než mu úplný cizinec pomůže podívat se na rodnou zem a svůj život úplně novým pohledem.

Zelené pastviny, kam až oko dohlédne, skály a všudypřítomné bláto. Krásná, ale velmi drsná příroda. V tomto prostředí se odehrává celovečerní debut scenáristy a režiséra Francise Leeho, který při práci využil svoje vlastní zkušenosti a vzpomínky na dětství na rodinné farmě, poblíž ní se natáčelo. Snad i díky tomuto faktu působí snímek neobyčejně upřímně a někdy až brutálně realisticky, navzdory tomu, že autor popírá, že by se jednalo o autobiografický příběh. To, co dodává filmu na autentičnosti, jsou i sexuální scény mezi ústřední mužskou dvojicí, které jsou poměrně explicitní, přesto však v žádném případě nepůsobí prvoplánovitě ani exploatačně. Intenzita a živočišnost vztahu obou mužů příhodně zapadají do místa, kde se snímek odehrává, a představují jen další dílek skládačky, která dohromady velmi dobře funguje.

Johnny je kvůli otcovu zdravotnímu stavu nucen zajišťovat celý chod rodinné farmy. Ačkoliv je teprve na prahu dospělosti, odtržený od svých vrstevníků, kteří vedou relativně bezstarostný život univerzitních studentů, působí jako životní ztroskotanec. Přepracování a hostilnímu prostředí doma se snaží uniknout nezávazným sexem s cizími muži a alkoholem. S věčnou kocovinou plní bezduše příkazy svého přísného, částečně ochrnutého otce. Příliš láskyplně se nechová ani jeho rezignovaná babička, jež pro celou rodinu obstarává domácnost.

S příchodem jara je na farmě tolik práce, že si rodina musí najmout levnou zahraniční sílu. Nikdo netuší, jak rumunský pomocník Gheorghe (Alec Secareanu), který na farmu přichází na týden vypomoct, změní jejich život. Čas, který spolu John a Gheorghe tráví na pastvinách při bahnění ovcí, je naplněn vzájemným hlubším poznáváním. John se poprvé v životě otevře intimnímu, ne jen sexuálnímu vztahu, což ho nakonec přiměje k přehodnocení vztahu k vlastnímu životu i půdě a práci. Jakkoliv klišovitě může takové shrnutí znít, je nutno podotknout, že tento film je ledacos, jen ne klišé.

Největší předností Leeova debutu jsou bezpochyby herecké výkony. Za těmi stojí mimo jiné i to, že režisér nechal představitele hlavních hrdinů vyzkoušet si farmářskou práci na vlastní kůži. Jejich počínání tak působí naprosto přirozeně a věrohodně, což platí i o jejich vztahu. Kromě ústřední dvojice ztvárněné Joshem O’Connorem, známým zejména z televizních seriálů, a zatím nepříliš nezkušeným rumunským hercem Alecem Secareanuem, doplňují komorní snímek známější tváře, Ian Hart v roli zklamaného, věčně nespokojeného otce, a Gemma Jones jako Johnnyho babička, oba známí například ze série snímků o Harrym Potterovi.

Film bodoval na mnoha filmových festivalech a získal řadu ocenění, včetně těch ze Sundance, Berlinale či sanfranciského LGBTQ festivalu Frameline. Ceněný jak kritiky, tak diváky po celém světě, získal od zahraničních novinářů přezdívku „britská Zkrocená hora“. Srovnání s filmem Anga Leeho si nevysloužil díky shodě příjmení obou režisérů, ale pravděpodobněji díky tomu, že se vzájemný vztah mezi Johnem a Gheorghem rozvine v liduprázdné krajině při hlídání ovcí. Ať už to byl režisérův záměr, či nikoliv, v několika momentech se do mysli opravdu vkrádá přesvědčení, že jde o soudobou reminiscenci Zkrocené hory (Brokeback Mountain, 2005). Motivy, které se objevují v obou filmech, však možná dokládají univerzálnost lásky než co jiného. Na konci světa neřeší homosexualitu jako stigma, které může stát hlavní hrdiny život, a naštěstí nabízí nadějnější výhled do budoucnosti.

Snímek se do kin dostává díky novému projektu LFŠ uvádí, který spustila Asociace českých filmových klubů na zatím posledním ročníku Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Diváci a divačky se na festivalu mohli spolupodílet na výběru filmu, který půjde do české distribuce. Na konci světa není jediným queer filmem, který vzbudil nadšené reakce kritiky i filmových nadšenců a dostává se letos do českých kin. Na konci března budou moci diváci zhlédnout další, tentokrát dokonce nominovaný na Oscara, Dej mi tvé jméno (Call me by your name, 2017).

God’s Own Country

Scénář a režie: Francis Lee
Kamera: Joshua James Richards
Hudba: Dustin O’Halloran, Adam Bryanbaum Wiltzie
Hrají: Josh O’Connor, Alec Secareanu, Gemma Jones, Ian Hart
Velká Británie, 2017, 104 min
Česká premiéra: 25. 1. 2018 (AČFK)

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 13

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru