Do kin míří filmová meditace o člověku a Zemi Antropocén: Epocha člověka
Dosáhli jsme bezprecedentního okamžiku v historii naší planety. Lidé v současnosti ovlivňují Zemi a geologické procesy více než všechny přírodní síly dohromady. Ve čtvrtek 14. listopadu vstupuje do českých kin filmová meditace Antropocén: Epocha člověka, která na Mezinárodním filmovém festivalu Jihlava získala cenu za nejlepší svědectví o přírodě. Film přijede uvést jeden z autorů, uznávaný fotograf Edward Burtynsky.
Film Antropocén: Epocha člověka jde ve stopách výzkumu vědců sdružených ve skupině Anthropocene Working Group, která už deset let přináší na základě rozsáhlého vlivu lidské činnosti na planetu Zemi důkazy o konci holocénu a nástupu antropocénu. Štáb filmu v čele s Jennifer Baichwal, Nicholasem de Pencierem a Edwardem Burtynským natočil za více než tři roky na 43 lokacích ve 20 zemích a 6 kontinentech 202 hodiny a 57 minut hrubého materiálu. Během natáčení bylo použito 29 různých kamer, některé točily z helikoptéry či z dronu, jiné v oceánu či z čela vlaku. Tvůrci přitom neměli k dispozici tradiční scénář a výsledná podoba filmu se rodila ve střižně během desetiměsíční práce. Komentář namluvila držitelka Oscara Alicia Vikander. Vznikl dokument, který kombinuje umění a vědu a nabízí empirický, neučebnicový náhled na klíčový moment v historii geologie. Dechberoucí snímky přináší provokativní a nezapomenutelný zážitek a názorně ukazují dopad lidstva na naši planetu.
„Je zřejmé, že s naší planetou se něco děje. Každý člověk ovlivňuje prostředí kolem sebe – od výbuchu v Černobylu, kácení deštných pralesů, likvidování orangutanů na Borneu, korporátů a energetických fúzí ke každodennímu zacházení s plasty a plýtvání. Každý z nás by měl dělat to, na co právě stačí. My jsme filmový distributor, a proto chceme v českých kinech v rámci klubových a školních projekcí ukázat magické obrazy jednoho uhrančivého dokumentu,“ řekl koordinátor distribuce AČFK Jan Jílek.
„Antropocén: Epocha člověka je závěrečným dílem trilogie, která začala v roce 2005 snímkem Manufactured Landscapes a zachycovala Burtynského fotografickou esej o průmyslové revoluci v Číně. Ve snímku Watermark (který jsem režírovala s Burtynským a Nicholas de Pencier točil a produkoval) jsme se zabývali myšlenkou lidské interakce s vodou a pokusili se prozkoumat všechny způsoby, jakými vodu používáme. Antropocén: Epocha člověka vychází z výzkumu Anthropocene Working Group a premisy, že lidé mění Zemi a její ekosystémy víc než všechny přírodní procesy dohromady. Pokud jsme chtěli zprostředkovat fakt, že my lidé, kteří žijeme a budujeme civilizaci nějakých 10 tisíc let, nyní naprosto dominujeme planetě staré 4 a půl miliardy let, potřebovali jsme globální perspektivu. Použili jsme, a to i v těch nejnáročnějších podmínkách, to nejlepší vybavení a usilovali o nejnovější technologie, jaké jsme si mohli dovolit, ale film se také snaží nacházet okamžiky intimity, detaily, které jsou pro objevení, pochopení a vzbuzení empatie v rámci kontextu nezbytné,“ řekla režisérka Jennifer Baichwal.
Film Antropocén: Epocha člověka v předpremiéře uvede 13. listopadu v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP) jeden z tvůrců dokumentu Edward Burtynsky, uznávaný světový fotograf, jehož snímky průmyslové krajiny se nacházejí ve sbírkách více než šesti desítek muzeí na celém světě, včetně Národní galerie v Kanadě, Francouzské národní knihovny, Muzea moderního umění a Guggenheimova muzea v New Yorku. Burtynsky v Praze zároveň představí i výstavu svých fotografií a o své tvorbě, fascinaci přírodou a její razantní proměně vlivem narůstající industrializace a migrace promluví o den dříve při master class. V CAMPu budou v dalších dnech uvedeny i předchozí filmy, na kterých se Edward Burtynsky autorsky podílel – Watermark a Manufactured Landscape. Součástí programu bude i diskuze Reflexe antropocénu. Více najdete na stránkách http://praha.camp/.
Antropocén: Epocha člověka je prvním filmem z projektu Do kina!, jehož cílem je rozšíření nabídky školních projekcí o umělecky hodnotné a zároveň edukativní tituly a výchova nového vnímavého publika.