Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Na samotce

Na samotce

Na samotce

REFLEXE: Virtuální realita na 45. Letní filmové škole – MAREK ČERMÁK

„Tak, teď si každý vyberte svoji celu a užijte si to!“

Letošní Letní filmová škola v Uherském Hradišti pokračovala v dramaturgické sekci věnované stále trochu širokou veřejností ostrakizovanému fenoménu virtuální reality (VR). Ještě, než si ji mohli prostřednictvím speciálních brýlí návštěvníci vyzkoušet v „běžném“ promítacím prostoru budovy Reduty, odehrálo se několik site-specific projekcí přímo v celách samotky opuštěného uherskohradišťského vězení. Každý z diváků si vybral jednu celu, v níž byla pouze židle a po příchodu obsluhy s brýlemi měl možnost zhlédnout dva tematické snímky o vlivu umístění vězně do podobné cely a o tom, jaké to je, dostat se z ní po letech zpět na svobodu.

První film se jmenuje 6×9, čímž odkazuje k rozměrům takové cely ve stopách (takže asi 1,8m na 2,7m). Jde o lehce interaktivní animovaný snímek, v němž je divák situován do role vězně, který na samotce sedí na posteli, zatímco mu různé hlasy vyprávějí o tom, jaké to je na podobné cele strávit léta života. Tvůrci z deníku The Guardian sice nechávají jako stěžejní informační zdroj právě toto vyprávění, ale zároveň využívají možností, které jim poskytuje technologie virtuální reality. Hlasy se od začátku překrývají jeden přes druhý, ale jak se díky brýlím člověk může v prostoru rozhlížet, dochází mu, že svým pohledem na různé předměty v cele může určovat, o čem k němu neviditelní vypravěči právě promlouvají. Mimo tento rozhlížecí prvek je divák (a tím pádem i kamera) bez možnosti volného pohybu v cele, což jen posiluje klaustrofobický pocit z prostoru. O to silněji pak působí vystoupení z virtuální reality po sesazení brýlí, neboť se divák ocitá v rozměrově téměř podobné cele, jen už, díkybohu, nefunkční.

Druhým filmem je krátký dokumentární film Cassandry Evanisko Pusťe mě domů natáčený na sférickou 360° kameru. Režisérka v něm zachycuje příběh Rickey Jacksona, který byl po čtyřiceti letech uvěznění za vraždu shledán nevinným a byl propuštěn na svobodu. V případě Pusťte mě domů je technologie VR použitá pouze pro možnost rozhlížení se, žádný interaktivní prvek film nenabízí. Možnost dívat se kamkoli je v tomto případě ale dost důležitá, neboť oproti předchozí klaustrofobičnosti poskytuje až ulevující svobodu. Tvůrci do filmu zapojují také mnoho leteckých záběrů, aby byl pocit volnosti ještě výraznější. Do kontrastu s tím slyšíme Jacksonovo vyprávění o životě ve vězení a po něm, což poskytuje jinak zcela obyčejným scénám (např. sekání trávy před domem) silný emoční náboj. Na rozdíl od 6×9 se v tomto filmu neocitáme „v hlavě“ protagonisty, naopak, postavu Rickyho stále vidíme z pohledu třetí osoby a kvůli tomu je těžší se s ním identifikovat. To se snaží režisérka kompenzovat účelným zapojením filmové řeči, především střihem, který je ve VR filmech velmi důležitým a mocným prvkem.

Projekci obou filmů provázela ještě krátká prohlídka budovy bývalého vězení. Jedna ze skupin návštěvníků ji absolvovala před projekcemi, druhá až po nich. Myslím, že první skupina mohla mít z filmů o něco silnější zážitek, protože historie vězení v Uherském Hradišti je opravdu strašlivá a její znalost by před nástupem na samotku/projekci jistě umocnila už tak silný genius loci.

Zábavným dodatkem k celému programu byl i přídavek ve formě sice náhodného, ale o to skutečnějšího uzamčení v areálu věznice. Pokud se bude na příští Filmovce konat podobná site-specific projekce, nebál bych se podobný prvek cíleně zahrnout. Rozhodně by to přispělo k větší imerzivnosti.

Pokud jste majiteli VR brýlí, nebo jen jejich cardboard verze v kombinaci s telefonem, můžete se na oba snímky podívat doma (pokud nemáte přístup do vězení): 6×9 zde, Pusťe mě domů zde.

VR sekce byla LFŠ realizována ve spolupráci s festivalem Jeden svět, studiem Brainz a hradišťskou herní arénou Laser Game Ultron.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 9

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru