Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Na Ostrava Kamera Oko zvítězil dokument o teenagerech z Podněstří. V české soutěži bodoval „epileptický“ Inimical

Na Ostrava Kamera Oko zvítězil dokument o teenagerech z Podněstří. V české soutěži bodoval „epileptický“ Inimical

Na Ostrava Kamera Oko zvítězil dokument o teenagerech z Podněstří. V české soutěži bodoval „epileptický“ Inimical

Ve dnech 24.–29. 9. proběhl v Ostravě jedenáctý ročník Mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko. Na diváky čekalo šest festivalových dní plných výjimečných projekcí, odborných diskuzí, industry programu, site-specific programu i workshop pro děti.

Letošní ročník s sebou přinesl řadu inovativních přístupů – dramaturgická selekce byla svěřena do rukou pěti kurátorů, prostor byl vedle tradičního vnímání filmové estetiky otevřen také experimentálnímu pojetí filmu a pohyblivého obrazu, stejně jako otázce významu kamery v dnešní mediálně rychle se proměňující době. Promítnuto bylo 45 celovečerních i krátkometrážních filmů, při speciálním audiovizuálním večeru STORY se zároveň představilo 6 výrazných audiovizuálních projektů ze zahraničí.

audiovizuální večer STORY

Celkem bylo v soutěžní sekci nazvané Oficiální výběr prezentováno šest snímků. Porota Oficiálního výběru v tomto roce sestávala z laureáta ceny Jindřicha Chalupeckého roku 2017 – vizuálního umělce Martina Kohouta, francouzské kameramanky Adèle Perrin a slovenské absolventky Kameramanské tvorby na VŠMU Radky Šišulákové.

Cenu Grand Prix získal snímek Transnistra (rež. Anna Eborn, kam. Virginie Surdej). Porota se k ocenění filmu vyjádřila následovně:

The movie we have chosen to award the grand prix of Kamera Oko 2019 seduced us from the first shot and brought us close to its characters and made us part of their journey growing up. We would like to highlight the cinematographer’s masterful way of bringing fragility and beauty into the film; yet, without creating imagery for effect by allowing sensible imperfections to be part of the footage, which made the experience immersive. We would like to also point out the way this film is uniting the tools of both documentary and fiction filmmaking.

Taran

Ceny byly vyhlášeny dne 28. 9. u příležitosti slavnostního zakončení v site-specific prostoru instalace Galerie PLATO, kde také následně proběhla projekce živé animace Taran trojice tvůrců – David Šmitmajer, Jiří Rouš a František Týmal.

V porotě Krátkometrážní soutěže zasedla belgická vizuální a hudební umělkyně Shazzula, polský hudební skladatel Dominik Strycharski a vědec, aktivista a spoluautor filmu Symfonia Fabryki UrsusIgor Stokfiszewski. Cenu za nejlepší kameru si v této sekci odnesl kameraman Tomáš Šťastný se snímkem Inimical, rozhodnutí porotců reflektovalo především experimentální hodnotu snímku. Zvláštní cenu poroty následně získal Tomáš Frkal a jeho film Cukr.

Kromě zmíněných specifických kurátorských selekcí v tomto roce festival věnoval také široký prostor české sekci a kooperaci s Kameramanskými asociacemi z České republiky, Polska i Slovenska. Ve spolupráci s Asociací českých kameramanů byl promítán snímek Nabarvené ptáče za osobní účasti kameramana Vladimíra Smutného, kterému se dostalo největšího diváckého ohlasu.

z projekce Nabarveného ptáčete za účasti kameramana Vladimíra Smutného

V rámci Industry programu představili svou tvorbu studenti bratislavské VŠMU, polské Gdynia Film School, ale také zahraniční studenti FAMU International. V pátek 27. 9. se odehrála masterclass přední francouzské kameramanky Iriny Lubtchansky. Hosté industry sekce se zúčastnili také location tour, která ukázala zajímavé industriální lokace v okrajových částech města – bývalou koksárnu Jana Švermy a důl Heřmanice.

Diváci měli možnost zúčastnit se po projekcích diskuzí s řadou významných tvůrců. Režisér Bohdan Karásek uvedl svůj debutový snímek Karel, já a ty, režisér Michal Hogenauer představil tíživé drama Tiché doteky. Promítány byly také dva projekční bloky belgické vizuální umělkyně Shazzuly za její osobní účasti. Hudební skladatel Dominik Strycharski a spoluscénárista a režisér Igor Stokfiszewski se zase zúčastnili debaty k filmu Symfonia Fabriky Ursus. Slovenská kameramanka Denisa Buranová, jejíž tvorbu festival dlouhodobě sleduje, představila svůj snímek Ostrým nožom. Na Ostrava Kamera Oko byli rovněž přítomni světoví umělci na audiovizuálním večeru STORY – Antwood, Philipp Otterbach, Swan Meat, Nazar, Low Jack.

Další ročník se odehraje v termínu 22. – 27. září 2020. Více na ostravakameraoko.com.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 484

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru