Český Šternberk se opět noří do stínů Noir Film Festivalu
Již za týden 17. až 21. srpna se hrad Český Šternberk ponoří do tajuplné atmosféry filmového festivalu Noir Film Festival. Jubilejní desátý ročník začne už o den dřív příznačně nostalgickou objížďkou k hradu Kokořín, kde se celý festival zrodil. Specifická atmosféra středověkých hradů i potemnělého stylu filmu noir se během let staly osvědčenou kombinací, která divákům nabízí netradiční zážitek, jakého se jim běžně v kinech nedostane.
Na své si přijde každý
Hlavní programová sekce „Na černé listině“ se letos zaměří na slavné hollywoodské osobnosti, které se během klasického období Hollywoodu dostali na tzv. černou listinu, zejména kvůli tehdy sílícím protikomunistickým hnutím. Diváci uvidí Sílu zla (1948) s Johnem Garfieldem nebo Běžel celou cestu (1951) zakázaného scenáristy Daltona Trumba. Za zmínku přitom stojí, že některé projekce, mj. Dálnice zlodějů (1949) a Zvuk zuřivosti (1950), budou opatřeny speciálními titulky pro neslyšící.
Festival ovšem v rukou dramaturgů Jany Bébarové a Milana Haina nenabízí prostor pouze milovníkům klasického hollywoodského filmu 40.–50. let, dramaturgie se každoročně soustředí na kinematografii v celé své šíři a sleduje distinkce v jednotlivých národních kinematografií. Diváci se tentokrát budou moci vydat do méně známých vod španělského noiru, kde stojí za pozornost třeba kultovní Smrt cyklisty (1955) režiséra J. A. Bardema, ale také méně známé filmy Andaluský expres (1956) nebo Ditirambo (1969). Festival připomene dlouhou tradici československého noiru, od němého snímku Otrávené světlo (1921) doprovázeného živou hudbou, přes filmy Mrtvý mezi živými (1946) Bořivoje Zemana a Probuzení (1959) Jiřího Krejčíka.
Pro část diváků může být největším lákadlem sekce „Temné vize Davida Finchera“, v níž si mohou na velkém plátně připomenout rovnou pětici filmů – kultovní thrillery Sedm (1995) a Klub rváčů (1999), ale také procedurální krimi Zodiac (2007) či knižní adaptace Muži, kteří nenávidí ženy (2011) a Zmizelá (2014). Sekce zároveň reprezentuje současnou podobu neonoiru v americké kinematografii s jeho stylovými konvencemi, postavami zmítaných hrdinů, ale také problematickým nahlížením žen v pozicích femme fatale.
Výroční desátý ročník připomene některé filmy z prvního ročníku, jako třeba Hluboký spánek (1946) s Humphreym Bogartem v hlavní roli. Retrospektivu tu bude mít režisér Edgar G. Ulmer se čtyřmi filmy, festival rovněž složí poctu Ritě Hayworth a Robertu Taylorovi s filmy Gilda (1946) a Drsnej polda (1954). Z české scény pak Haně Maciuchové, Emílii Vášáryové a Hynku Bočanovi.
A teď něco úplně jiného
Netradiční programové volby lze naleznout zejména v sekci Zvláštní uvedení, kde budou moci diváci zhlédnout české televizní minisérie Iveta (2022) a Rédl (2018). Fanouškům Godarda a Belmonda jistě neunikne ani Bláznivý Petříček (1965).
Hlavní hostkou festivalu bude americká režisérka Samantha Fuller. Dcera slavného tvůrce filmu noir Samuela Fullera zde uvede film Podsvětí USA (1961). Svá díla představí také Jan Hřebejk s Mirem Šifrou nebo Michal Samir. Festival navštíví i patroni Daniela Kolářová, Ivana Chýlková, Judit Bárdos nebo Martin Finger, který dorazí s divadelním představením Falešná nota. V doprovodném programu se mj. představí nedávná publikace o Davidu O. Selznickovi, kterou uvede sám autor a dramaturg festivalu Milan Hain.
Kompletní program festivalu najdete na webu festivalu zde.