Vítězem 16. ročníku Ostrava Kamera Oko je německý debut Flek
Šestnáctý ročník Ostrava Kamera Oko navštívily během pěti dnů téměř dva tisíce lidí. Na čtyřech projekčních místech festival nabídl třicet pět krátkometrážních a celovečerních filmů, dvě audiovizuální noci Lights of Sound, debaty, workshop, master class i prohlídku filmových lokací.
V mezinárodní porotě Oficiálního výběru, hlavní soutěže Ostrava Kamera Oko, zasedli kameramani Martin Preiss, Lukáš Teren a Bruno Grandino. Cenu Grand Prix udělili filmu Flek (Der Fleck, režie Will Hans, kamera Paul Spengemann, 2024) za výjimečné vizuální vyprávění a vypravěčskou inovaci.
„Film nás zaujal promyšlenou kompozicí, kde je každý záběr pečlivě vytvořen tak, aby umocnil téma příběhu a vyvolal emocionální hloubku. Jeho kinematografie přináší neotřelé nápady, které posouvají hranice tradiční práce s kamerou a slouží tak jako mocný nástroj k pohlcení diváků. Z technického hlediska je film vynikající, jeho provedení je bezchybné a pozornost věnovaná detailům jen zvyšuje divácký zážitek,“ říká za porotu Lukáš Teren.
Zvláštní cenu získal film Svatá elektrika (Holy Elektricity, kamera a režie Tato Kotetishvili, 2024). Porota ocenila strhující příběh i skloubení kamery a režie. „Jedním z nejvýraznějších rysů filmu je dokumentární pozorování gruzínské atmosféry. Film zachycuje puls města díky precizní a promyšlené kameře, která diváka vtáhne do jeho pulzujících ulic, krajiny a každodenního života. Je to stejně tak portrét Gruzie jako studie postav, přičemž prostředí se stává téměř živou, dýchající bytostí,“ komentuje rozhodnutí poroty Martin Preiss.
O vítězi Krátkometrážní soutěže letos rozhodovala kameramanka Lisabi Fridell a kameramani David Hofmann a Tomáš Šťastný. Cenu za nejlepší krátký film udělili dokumentu Letopis–Martin Hub (kamera: Filip Alex Svoboda, režie: Šimon Fridrich, 2023, FAMU). Kameraman Filip Alex Svoboda v něm podle jejich vyjádření vytváří „obrazy, které se vryjí do paměti a svou osobnost do nich otiskuje krásným způsobem, kterému nechybí humor.“
Speciálního uznání se dostalo filmu Delulu (kamera: Josef Kader Agha, režie: Karolína Beranová, 2024) za „jednoduchý vizuální jazyk, který dává vyniknout silným emocím.“
Sedmnáctý ročník Ostrava Kamera Oko se uskuteční v listopadu 2025.