Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Asociace českých kameramanů udělí své profesní ceny

Asociace českých kameramanů udělí své profesní ceny

Asociace českých kameramanů udělí své profesní ceny

6. ledna 2025 bylo uzavřeno hlasování napříč celou členskou základnou AČK o nejlepších audiovizuálních dílech za rok 2024. Do hlasování bylo přihlášeno celkem 39 hraných filmů, 20 televizních děl a 62 dokumentů, ze kterých členové*ky hlasovali o užším výběru, který bude předán odborné porotě. Ta následně rozhodne o vítězích*kách jednotlivých kategorií. Nominované snímky odrážejí různorodost a kvalitu současné české audiovizuální tvorby. Vítězové*ky budou oznámeni na slavnostním galavečeru slavnostního udílení cen AČK, který se uskuteční 17. 2. 2025 v Kině Lucerna. Všem tvůrcům*kyním děkujeme za jejich tvůrčí úsilí a gratulujeme nominovaným.

Nominace na ceny AČK podle kategorií:

Vynikající kameramanské filmové dílo:
AMERIKÁNKA – kameraman Martin Douba, AČK
GOEBBELS – kameraman Klaus Fuxjager, AČK
OD MARCA DO MÁJA – kameraman Tomáš Šťastný, AČK
MORD – kameraman David Hofmann, AČK
ROK VDOVY – kameraman Dušan Husár, ASK
VLNY – kameraman Martin Žiaran, ASK
ŽIVOT K SEŽRÁNÍ – kameraman Václav Fronk, AČK

Vynikající kameramanské televizní dílo:
ADIKTS – kameraman Dušan Husár, ASK
METODA MARKOVIČ: HOJER – kameraman Ondřej Belica, AČK
SMETANA – kameraman Jan Šuster, AČK
SMYSL PRO TUMOR – kameraman Pavel Berkovič, AČK
VLASTNĚ SE NIC NESTALO – kameraman Šimon Dvořáček, AČK

Vynikající kameramanské dokumentární dílo:
ANETA – kameraman Tomáš Kotas, AČK
ARCHITEKTURA ČSSR 58-89 – kameraman Jiří Málek
JEŠTĚ NEJSEM, KÝM CHCI BÝT – kameramanky Libuše Jarcovjáková a Klára Tasovská
TATA_BOJS.DOC – kameraman Jan Baset Střítežský, AČK
VÁLEČNÝ ZPRAVODAJ – kameraman David Čálek, AČK

Odborná porota je pro letošní ročník složena z těchto osobností:

Jaroslav Brabec
Režisér, kameraman, v současné době vedoucí katedry kamery FAMU. V roce 1979 dokončil studium kamery na FAMU. Během své kariéry stál za kamerou u mnoha výrazných snímků, jmenujme např. filmy Proč? (1987, rež. Karel Smyczek), Kopytem sem, kopytem tam (1988, rež. Věra Chytilová) či společně s kameramany Jiřím Macákem a Martinem Čechem Kuře melancholik (1999), který rovněž režíroval. Mezi jeho další režijní díla patří např. Krvavý román (1993, zde dělal opět i kameru), P.F. 77 (2003), Samota (2001) či minisérie Americké dopisy (2015). Je pětinásobným držitelem ceny Český lev, z toho 3x za kameru.

Jakub Felcman
Absolvent katedry scenáristiky FAMU a filmových studií FF UK. V celovečerním hraném filmu debutoval scénářem k filmu Příliš mladá noc (2012, rež. Olmo Omerzu). Dlouhodobě se věnuje filmovému kurátorství a dramaturgii. V celovečerním hraném filmu debutoval dramaturgií filmu Petra Václava Nikdy nejsme sami (2016). Byl vedoucím dramaturgem tvůrčí skupiny Čestmíra Kopeckého v ČT. Podle pseudoscénářů Vratislava Effenbergera realizoval film Kino Effenberger. Byl kreativním producentem filmu Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad (2016). Režíroval dokumentární film o Jaroslavu Kučerovi. Vede také filmový festival zaměřený na prezentaci kameramanské tvorby Ostrava Kamera Oko.

Nick Kollár, ASK
Nick Kollár se narodil ve Winterthuru (Švýcarsko). V roce 2017 dokončil magisterské studium pod vedením prof. Jána Ďuriše v Ateliéru kameramanské tvorby na Filmové a televizní fakultě VŠMU. Jako hlavní kameraman se podílí na filmech a televizních seriálech na Slovensku i v Čechách. Vyjmenujme např. seriály Dáma a Král, Kriminálka kraj či Specialisté. V roce 2022 debutoval celovečerním filmem Láska hory prenáša (režie Jakub Machala). Na osobním blogu píše o práci kameramana. Kromě kameramanské tvorby pracuje na fotografickém projektu „Vznik čtvrti“, který dokumentuje nové sousedství u Dunaje v Bratislavě. Je členem prezidia Asociace slovenských kameramanů – ASK.

Jan Malíř
Jan Malíř absolvoval katedru kamery na FAMU (1972) a potom působil v ČST a v Krátkém filmu Praha (1972–87), kde snímal filmy předních dokumentaristů. Jako univerzální kameraman vytříbeného výtvarného citu, experimentátorské vynalézavosti a schopnosti improvizace, prokazuje svoje kvality od poloviny 80. let zejména v hraném filmu. Svojí dynamickou kamerou podtrhl atmosféru a emotivní účinky několika filmů Věry Chytilové, jiný styl vizuálního vyjadřování uplatnil v dílech dalších režisérů různých generací (Vít Olmer, Jaromil Jireš, Miloslav Luther, Karel Smyczek, Juraj Nvota). Pravidelně spolupracuje s Janem Hřebejkem. Za práci na filmu Musíme si pomáhat získal v roce 2000 od AČK Cenu za vynikající dílo a rovněž si vysloužil i nominaci na Oscara. Režíruje reklamy a klipy, spolupracuje pravidelně na zahraničních filmech natáčených v Česku. V letech 1985 – 2000 působil na FAMU jako pedagog.

Filip Marek, AČK
Filip Marek je vynikající český kameraman, který do filmů, televizních pořadů a hudebních videí vnáší specifickou dynamiku. Filip studoval kameru v Písku a později na FAMU v Praze, kde získal bakalářský titul. V roce 2024 obdržel cenu za nejlepší kameru na filmových cenách Český lev za svou práci na svém debutovém filmu Bod obnovy (režie: Robert Hloz), čímž se stal nejmladším kameramanem, který tuto cenu kdy získal. Film měl premiéru na BIFAN v Jižní Koreji a byl uveden na MFF Karlovy Vary v roce 2023. Pracoval na řadě krátkých filmů, hudebních videí a reklam, stejně jako na televizních seriálech Profesor T (režie: Tomáš Mašín) a Mozaika (režie: Jasmina Blaževič). Filip spolupracoval s produkčními společnostmi po celém světě, včetně ProdCo, Smuggler, Anorak, Hamlet a Stink.

Diana Cam Van Nguyen
Diana Cam Van Nguyen je česko-vietnamská režisérka, výtvarnice a absolventka FAMU. Specializuje se na animované dokumenty (Malá, Spolu sami, Milý tati) a ve svých filmech se věnuje osobním tématům. Její krátké filmy soutěžily na festivalech v Locarnu, Rotterdamu, Torontu nebo IDFA. Spolu sami (2018) bylo oceněno na MFDF Jihlava 2018 jako nejlepší český experimentální film a byl mezi třemi finalisty BAFTA Student Award 2019. Její krátký film Milý tati (2021) vyhrál Českého lva a Cenu české filmové kritiky za Nejlepší krátký film 2021, Cenu Magnesia za Nejlepší studentský film a Nejlepší zvuk na MFDF Jihlava 2021. Mezinárodní ocenění film dostal na BFI London Film Festival, Clermont-Ferrand, DOK Leipzig a dostal Zvláštní uznání v Torontu. Cenami AFI Grand Jury Award 2021 a Flickerfest Documentary Short FIlm Award se film kvalifikoval na Oscary 2023.

Jacek Petrycki, PSC
Kameraman a producent celovečerních filmů, dokumentů a televizních inscenací. Absolvoval katedru kinematografie Filmové školy v Lodži (1970). V roce 1971 debutoval dokumentárním filmem Przed rajdem. Jako kameraman natočil společně s režiséry Krzysztofem Kieślowským a Marcelem Łozińským jedny z nejslavnějších polských dokumentů 70. let. Od roku 1976 se věnuje také hrané tvorbě, ve které je neodmyslitelně spjat s polským kinem morálního neklidu. Je držitelem ceny britské filmové akademie BAFTA za film Zrada (1996, rež. Clive Gordon) a mnoha zahraničních a polských cen. V roce 2019 se stal viceprezidentem Polské asociace kameramanů PSC.

Autor

Počet článků : 1000

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru