Artcam uvede ve Varech a posléze i v distribuci pět žhavých evropských novinek
TISKOVÁ ZPRÁVA: Filmy Artcamu na MFF Karlovy Vary
Film Distribution Artcam představí na mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech pět snímků, které následně uvede v české distribuci: na Berlinale oceněný AFERIM, islandskou tragikomedii FÚSI, rumunskou satiru O PATRO NÍŽ, česko-německou černou komedii SCHMITKE a komorní komedii Cornelia Porumboia POKLAD. Šestým filmem bude dokument DANIELŮV SVĚT, který do českých kin vstoupil letos v únoru.
AFERIM!
(Rumunsko, Bulharsko, ČR 2015, režie Radu Jude)
Originální černobílý snímek natočený na 35 mm získal Cenu za režii na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale 2015. Film, který vznikl s českou koprodukční účastí (společnost Endorfilm), vypráví příběh o honu na uprchlíka v zaostalé oblasti Rumunska, kde bylo v 19. století ještě běžné otroctví Romů.
„Film Aferim! je pokus zahledět se do minulosti, vydat se na cestu do způsobů myšlení na začátku 19. století – včetně všech gnozeologických nedokonalostí, které jsou s takovým počínáním neodmyslitelně spjaté. Nevím, který psycholog řekl, že osobnost je duševně zdravá pouze tehdy, když pochopí, odkud pochází, kde je a kam chce směřovat. Věřím, že to lze aplikovat i na společnost. Společnost nebude plně zdravá, dokud se upřímně nepostaví tváří v tvář své minulosti – ať je to minulost nedávná nebo vzdálená.“ Radu Jude.
Premiéra 8. října 2015.
SCHMITKE
(ČR, Německo 2014, režie Štěpán Altrichter)
Mysteriózní detektivka o pátrání po chuti do života na vrcholcích Krušných hor. Film Schmitke se odehrává v současném Německu a Česku, jeho hlavní část pak na pomezí těchto dvou zemí – v malém městečku uprostřed lesů na hřebenech Krušných hor. S lehkým komediálním nadhledem nabízí mix napínavé detektivní zápletky s místy až dokumentárně realistickým pohledem na dnešní Sudety, který těží z „magického realismu“ tamního prostředí. Hlavní postavou jsou totiž kromě Julia Schmitkeho právě Krušné hory, které byly, stejně jako Schmitke, už téměř úplně prázdné a zničené, ale v současnosti se dávají znovu dohromady a život se do nich pomalu ale jistě vrací. Film získal cenu studentské poroty na festivalu Finále Plzeň.
Premiéra: 13. srpna 2015.
O PATRO NÍŽ
(orig. Un Etai mai Jos, angl. Titul One Floor Below, Rumunsko 2015, režie Radu Muntean)
Poté, co byl jediným náhodným svědkem domácí hádky, která skončila vraždou, Patrascu zjišťuje, že je ve sporu se dvěma nejbližšími sousedy: jedním je bizarní vrah. Tím druhým je jeho vlastní svědomí. Nejnovější snímek rumunského režiséra Radua Munteana, jehož snímek Úterý po Vánocích uvedl Artcam do českých kin v roce 2010, je sociální satira, která ukazuje příběh morálního selhání obyčejného člověka. Příběh, který se může přihodit každému z nás. Snímek byl představen na festivalu v Cannes 2015 v soutěžní sekci Un Certain Regard.
FÚSI
(orig. Fúsi, angl. Titul Virgin Mountain, Island, Dánsko 2015, režie Dagur Kári)
Hrdinou filmu i v Čechách dobře známého islandského režiséra Dagura Káriho (Albín jménem Noi, Outsider, Dobré srdce) je zavalitý čtyřicátník Fúsi, který sbírá odvahu vstoupit do dospělého světa. Prochází životem jako náměsíčný, jeho všední dny ovládá rutina. Když do jeho světa nečekaně vtrhnou temperamentní žena a osmileté děvčátko, je donucen to risknout. Snímek natočený v nejlepším stylu severských černých komediálních dramat se vyznačuje svébytným humorem a zdařile se vyhýbá nabízejícím se žánrovým klišé. Film získal tři ceny na festivalu Tribeca 2015: za nejlepší hraný film, za scénář a cenu pro nejlepšího herce.
POKLAD
(orig. Comoara, angl. Titul Treasure, Francie, Rumunsko, 2015, režie Corneliu Porumboiu)
Americký filmový deník Hollywood Reporter u příležitost uvedení snímku Poklad napsal, že jím režisér Corneliu Porumboiu definitivně potvrdil svou roli “vtipálka rumunské nové vlny”. Poklad je komorní komedií s jemně sarkastickým humorem a překvapivým koncem. Jeho jednoduchá stavba, založená na pozorně připravených, postupně gradujících dialozích, opatrné práci s načasováním a autentickými hereckými projevy nese beze vší nadsázky odkaz tvůrčí skupiny Forman-Passer-Papoušek ze šedesátých let. Snímek byl uveden v sekci Un Cerain Regard na festivalu v Cannes 2015, kde získal cenu Prix un certain talent.
DANIELŮV SVĚT
(ČR 2014, režie Veronika Lišková)
Jaké je to narodit se jako pedofil, nikdy nic nespáchat, a přesto být nenáviděn většinovou společností? Dokumentární film Veroniky Liškové se otevřeně pouští do tabuizovaného a zároveň předsudky obtěžkaného tématu pedofilie. Skrze portrét konkrétního člověka, který se nebál předstoupit před kameru a otevřeně hovořit o svých problémech, poukazuje mimo jiné na často přehlížený fakt, že většinu sexuálních zneužití dětí mají na svědomí nikoliv pedofilové, ale lidé s normální sexuální orientací. „Nechceme pedofilní problematiku bagatelizovat, ale nabídnout její plastičtější obraz, který ve svém důsledku třeba i může pomoci vyhodnotit reálná rizika,“ říká režisérka Veronika Lišková. Snímek získal cenu diváků na MFDF Jihlava 2014 a byl s velkým ohlasem uveden na Berlinale 2015 v prestižní sekci Panorama. Získal cenu studentské poroty na festivalu Finále Plzeň v sekci dokumentů.
Premiéra: 19. 2. 2015