DAFilms.cz prezentuje online retrospektivu Chrise Markera
Retrospektiva režiséra Chrise Markera, který ovlivnil několik generací filmařů po celém světě, proběhne ve dnech 5. – 18. června 2017 exkluzivně na portálu DAFilms.cz. Diváci budou mít jedinečnou příležitost zhlédnout sedm klíčových Markerových snímků, které dokládají jeho nadčasové mistrovství. Konkrétně se jedná o snímky La Jetée, Sans Soleil, Level Five, Junkopia, Sunday in Peking, Letter from Siberia a Description of a Struggle.
Chris Marker patří mezi nejvýznamnější francouzské umělce 20. století a režiséry francouzské nové vlny. Kromě tvorby dokumentárních filmů také fotil, psal eseje, novinové články a básně a tvořil multimediální díla. Byl levicovým umělcem, který se ve svých filmech provokujícím způsobem vyjadřoval k aktuálnímu společenskému a politickému dění. I proto byly mnohé jeho filmy věnující se tabuizovaným tématům v Africe, Sovětském svazu či na Kubě zakázány či cenzurovány. V jeho snímcích se opakovaně objevuje téma času, paměti a nostalgie. Marker se celoživotně zabýval filmem jako médiem a experimentoval s jeho formou. Film Rampa (La Jetée, 1962) je tak celý složený ze statických fotografií.
„Již jedenáct let objevuje online dokumentární kino DAFilms.cz kvalitní autorské filmy a přináší je divákům po celém světě. Kromě současné produkce legálně uvádíme online také retrospektivy významných tvůrců, v minulosti jsme s velkým úspěchem uváděli filmy Heleny Třeštíkové či například francouzské žijící legendy Agnès Vardové. Tentokrát přinášíme ohlédnutí za klíčovou osobností kinematografie Chrisem Markerem, jehož tvorba odráží technologický vývoj kinematografie a mísení filmu s novými médii a internetem. Mnoho jeho retrospektiv se omezovalo na dokumentární esej Bez slunce či film Rampa, který inspiroval Terryho Gilliama k natočení kultovních 12 opic. DAFilms.cz však přináší průřez tvorbou tohoto spisovatele, fotografa, cestovatele, počínaje filmem Sunday in Peking z roku 1956 až po jeden z nejznámějších kyberpunkových filmů vůbec – Level Five z roku 1997“, říká Diana Tabakov, dramaturgyně DAFilms.
Pro diváky, kteří mají rádi sledování filmů v kině, připravil portál DAFilms projekci snímku Level Five, a to v rámci Dokumentárního pondělí ve Světozoru. Přijďte na unikátní projekci na velkém plátně, 12. června ve 20:45!
Chris Marker se narodil v roce 1921. Po absolvování lycea, kde byl členem profesorského sboru i Jean Paul Sartre, vystudoval filosofii. Za okupace odešel do Švýcarska, kde údajně vstoupil do amerického letectva. Po válce byl činný jako novinář a fotograf. V 50. letech se přidal k francouzské nové vlně, věnoval se tvorbě dokumentů a filmových esejí.
Během života obdržel nespočet filmových i literárních ocenění, k nejprestižnějším patří César za film Junkopia (1981). Jedny z nejznámějších snímků jsou Rampa (1962) a Bez slunce (1983). Během svého života spolupracoval s dalšími významnými tvůrci své epochy, například Jean-Lucem Godardem, Alainem Resnaisem, Jorisem Ivensem či Agnès Vardovou.
V devadesátých letech byl Marker uchvácen možnostmi digitálních technologií, a to navzdory relativně vysokému věku. Ve svých více než sedmdesáti letech vytvořil řadu multimediálních děl pro přední světové umělecké instituce. Vůbec posledním Markerovým dílem je film pro jednu herečku Level Five (1997).
Filmy uvedené v rámci retrospektivy na DAFilms:
Sunday in Peking (1956)
Úvahy o ztrátě paměti v souvislosti s prázdnotou pekingského Zakázaného města. Film se snaží vylíčit složitost pekingské, respektive čínské reality, kde na jedné straně stojí obchodní velmoc, na straně druhé země s nesmírnou chudobou.
Letter from Siberia (1957)
Jak zachytit pravdu? Film si pohrává s dokumentárními i jinými žánry a naznačuje, jak obtížné je podat výpověď o jakékoliv zemi a nakolik determinující je úhel pohledu, kterým se díváme. Markerův snímek je mimo jiné o manipulativnosti filmového média – prostřednictvím střihu, úhlů snímání a především komentáře se obrazům může dostat zcela jiného významu.
Popis jednoho zápasu (1960)
Politicky zaměřený dokument s kafkovským názvem, v němž rezonují oba póly autorovy tvorby – cestopisné eseje a politické dokumenty.
Rampa (La Jetée, 1962)
Černobílý sci-fi fotoromán popisuje vědecký experiment, v němž se skupina vědců snaží zachránit lidstvo žijící po jaderné katastrofě v katakombách, a tak vyšlou záchrannou výpravu do minulosti. Snímek inspiroval kultovní film Terryho Gilliama 12 opic, k němuž Chris Marker napsal scénář.
Junkopia (1981)
Liduprázdný záliv Tichého oceánu u kalifornského města Emeryville, kde moře vyvrhuje na břeh věci světa. Chris Marker se svými přáteli natáčí objekty, které z vyplavených věcí vznikají v čase mezi odlivem a přílivem. Experimentální obraz kreativního procesu získal francouzskou cenu César za nejlepší krátký film.
Bez slunce (Sans Soleil, 1983)
Filmová esej (nazvaná podle Musorgského skladby), v níž neznámá žena čte a komentuje dopisy, které dostává od přítele kameramana. Ten cestuje po světě a nejvíce se zajímá o Japonsko a Afriku, které ho fascinují jako „dva krajní póly přežití“.
Level Five (1997)
Fascinující dokumentární puzzle patří zároveň k nejznámějším kyberpunkovým filmům. Niterným tématem tohoto snímku je bitva o Okinawu a otázky spjaté se sebevražedným počínáním tamních obyvatel. V obecné rovině se pak film zabývá i individuální a kolektivní pamětí Japonců.
Zde naleznete odkaz na retrospektivu na DAFilms.