Profily redaktorů
JANA BÉBAROVÁ
Věnuje se výuce o současném filmu na Ateliéru Audiovizuální tvorba na FMK UTB ve Zlíně. V minulosti se podílela na dramaturgii a programu Seminářů archivního a britského filmu v Uherském Hradišti. Do redakce 25fps nastoupila na podzim 2007, od ledna 2010 byla garantkou sekce Světový film. Šéfredaktorkou časopisu je od srpna 2012. V roce 2009 s Milanem Hainem spoluzaložila Film Noir Blog a společně s ním byla mezi lety 2013–2024 dramaturgyní Noir Film Festivalu.
Miluje všechny krásy Spojených států amerických – kontinentální i kinematografické, od klasického Hollywoodu až po ten současný a vůči němu se vymezující nezávislý sektor. Obecně ji zajímá vše osobité a tvůrčí, co v současnosti hýbe světovou kinematografií a svá poznání pak ráda předává dál. Obdivuje všechno, čeho se dotknou božské ruce Stevena Soderbergha a nedá dopustit na Richarda Linklatera. Uctívá rebelii Jane Campion, Andrey Arnold, Gillian Flynn a řady dalších hrdých (nejen) filmových bojovnic a bojovníků. Zbožňuje Reese Whiterspoon, oslňuje ji charisma Viktora Tauše, intelekt Wernera Herzoga a podvratnost Harmonyho Korina. Fascinují ji vize světa Bély Tarra a zcela respektuje Clinta Eastwooda. Facebook / Twitter / Instagram
ANNA BÍLÁ
Vystudovala žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde se dále také vzdělává v doktorském stupni studia. Zaměřuje se především na televizní seriály, fanouškovská studia a v současné době rozšiřuje svoje pole působnosti také na studium populární hudby.
Mezi její srdcové seriály patří například Gilmorova děvčata, Supergirl, Lucifer, Supernatural, True Blood, One Day at a Time, Miranda; mezi filmové počiny třeba Harry Potter (a to celá sága), Gifted, Hidden Figures, Moulin Rouge, spousta tanečních filmů a ještě více romantických komedií – každý máme slabosti.
KLÁRA FEIKUSOVÁ
Narozena v Olomouci. Bydlí v Opavě, ale do Olomouce se vrátila, aby vystudovala francouzské gymnázium. Neschopna se Olomouce vzdát, započala studium Teorií a dějin dramatických umění na UP. Od roku 2013 působí jako redaktorka TV sekce časopisu 25fps. Dále píše pro internetové magazíny Kinobox a StudentPoint. Pravidelně se účastní a pomáhá s organizací festivalů Ozvěny Mezipater, AFO a Letní filmová škola v Uherském Hradišti. Také se přichomýtla k občanskému sdružení OLLOVE.
Zaměření: queer filmy a seriály, new queer cinema, feminismus ve filmu, britský sociální film, australská a novozélandská kinematografie
Oblíbené filmy: Přízračný svět, Absolvent, Americká krása, Sunset Blvd., Piano, Moje skvělá kariéra, Stud, Fish Tank, Mrtvý muž, Je třeba zabít Sekala, Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, Mé soukromé Idaho, Slídil, Orlando, Postava k podpírání, Pravidla hry, Údolí včel, …kdyby, Mechanický pomeranč
Oblíbení režiséři/režisérky: Billy Wilder, Alfred Hitchcock, Woody Allen, Joel a Ethan Coenové, Andrea Arnold, Pavel Juráček, František Vláčil, Jane Campion, Lynne Ramsay, Vladimír Michálek, Steve McQueen
Oblíbené seriály: Boardwalk Empire, Ripper Street, Twin Peaks, Top of the Lake, Once Upon a Time, Queer As Folk, Orange Is the New Black, Hannibal
MILAN HAIN
Odborný asistent na Katedře divadelních a filmových studií FF UP v Olomouci, kde přednáší o dějinách světového filmu a od roku 2017 vede filmovou sekci. V akademickém roce 2011/2012 mu byl díky Fulbrightovu stipendiu umožněn výzkumný pobyt v USA, kde sbíral materiály pro svou dizertační práci o amerických filmech Huga Haase, která v roce 2015 vyšla knižně pod názvem Hugo Haas a jeho (americké) filmy. Později se badatelsky věnoval producentovi Davidu O. Selznickovi, obsáhlá monografie založená na původním archivním výzkumu vyjde do konce roku 2020. Od června 2009 do srpna 2012 působil jako šéfredaktor 25fps. Od října 2009 se podílí na chodu Film Noir Blogu, od roku 2013 je dramaturgem Noir Film Festivalu. Je spoluautorem putovní výstavy Hugo Haas v USA 40–62. Jeho texty vyšly v řadě domácích i zahraničních sborníků a časopisů.
ZAMĚŘENÍ: klasický hollywoodský film, star studies, filmový průmysl, film noir, exilový film
ODKAZY: osobní webové stránky, Film Noir Blog
IVETA JANSOVÁ
Vystudovala doktorský obor Mediální a kulturální studia, kde se zabývala především tématem fanouškovských studií, a to konkrétně identitami fanoušků TV seriálů a jejich aktivitami a praktikami. V současnosti působí na Katedře mediálních studií a žurnalistiky na Masarykově univerzitě, kde se věnuje výzkumu publika a zobrazování žen v mediálních obsazích (především v kriminálních seriálech). Mimo genderovou tematiku se úzce zajímá i o queer studies a television studies.
JANA JEDLIČKOVÁ
Vystudovala mediální a komunikační studia a žurnalistiku na UP Olomouc a MU Brno, současně studuje teorii a dějiny dramatických umění na UP Olomouc. Zaměřuje se především na fikční televizní tvorbu, ale nepohrdne ani rumunskou novou vlnou, queer cinema nebo dobrým sci-fi. V letních měsících se již několik let pravidelně oddává četbě Herbertovy Duna ságy.
ZAMĚŘENÍ: euro-americká fikční TV produkce, LGBTQ seriály a série
OBLÍBENÉ TV POŘADY: Queer as Folk (US), Battlestar Galactica, Lovci duchů, Zákon gangu, Caprica, Odpočívej v pokoji, True Blood, Spartacus, The Killing, Skins (UK), Underbelly, Once Upon a Time, Ztraceni, Hra o trůny, Mad Men, Carnivale, Homeland, American Horror Story, Friday Night Lights, Okresní přebor
ODKAZY: Queer TV na Facebooku
MILOŠ KAMENÍK
Narodil se v roce 1980 v Jihlavě. Vyrůstal v Třešti, kde v roce 2000 spoluzaložil sdružení Natvrdlí, v jehož rámci se věnuje filmové a divadelní autorské tvorbě. Po gymnáziu v Telči a náhradní vojenské službě absolvoval Soukromou vyšší odbornou školu filmovou v Písku (2004) a Katedru divadelních, filmových a mediálních studií na Filozofické fakultě v Olomouci (2010). V současnosti vyučuje dějiny filmu na SPŠ ST v Panské.
ZAMĚŘENÍ: zejména český dokumentární a amatérský film
OBLÍBENÉ FILMY/TV POŘADY/KNÍŽKY O FILMU; OBLÍBENÍ TVŮRCI: toho by bylo moc, tak to zúžím na jednu personu – tetralogie „Malý kapitalista“ (Nový Hyperion, Co dělat?, Bohemia docta, Kdo bude hlídat hlídače), Teorie hmoty, Karel Vachek
MIROSLAV LIBICHER
Vystudoval marketingové komunikace (Bc.) na FMK UTB ve Zlíně, nicméně záhy seznal, že tento obor není tím pravým pro jeho introvertní a intelektuálně založenou duši. Nyní se věnuje o poznání více naplňujícím mediálním studiím (Mgr.) na FF UP v Olomouci. Od roku 2014 spolupracuje s Festivalem bollywoodského filmu v Praze. Svoje nefilmová moudra trousí na židovském portále Shekel.
ZAMĚŘENÍ: Zajímá se převážně o světový populární film. Dlouhodobě se soustřeďuje zejména na indickou kinematografii, ale s potěšením sleduje i žánrové filmy z USA, Itálie a Hongkongu (přičemž doufá, že se tento seznam bude rozšiřovat). Nadto se přes jazykovou bariéru snaží probít i k méně známým kinematografiím Turecka a jiných zemí Blízkého východu (Egypt, Izrael, Libanon), k jejichž kultuře má kladný vztah. Rád si všímá způsobu, jakým filmy reflektují společnost, v níž vznikají a ke které promlouvají.
OBLÍBENÉ FILMY/ TVŮRCI:
Obzvláště spokojený bývá například s filmy Steven Spielberga, Paula Verhoevena, Juraje Jakubiska, Yılmaze Güneye, Nuri Bilge Ceylana, Maniho Ratnam, S. Shankara, Tsuiho Harka či Daria Argenta. Má obzvláště kladný vztah k hongkongským akčním filmů a policejním thrillerům z 80. let, nápaditým indickým masalám a obecně k silně stylizovaným snímkům orientovaným na divácké atrakce. Zároveň však rád prozkoumává jemu dosud neznámá zákoutí světové kinematografie.
ODKAZY: Facebook; CSFD; osobní blog; blog o indickém filmu
JIŘÍ VLADIMÍR MATÝSEK
Milovník filmu, kvalitní literatury a hudby, staromilec. V červnu 2012 dokončující bakalářské studium na FF UP, obory Filmová věda – Česká filologie. Redaktorem 25fps je od března 2010, v únoru 2012 založil s přáteli (zatím) neoficiální studentské nakladatelství Zápalka, které se snaží dát prostor mladým nadějným autorům z řad studentů.
ZAMĚŘENÍ: Béčkový film 60.–70. let, klasický horor (zejména studia Universal a Hammer), adaptace literárních děl, jinak spíše zaměření nevyhraněné, obecně cinefilní.
OBLÍBENÉ FILMY: Napsat nebo vybrat oblíbené filmy – to snad ani nejde. Žebříčky se neustále mění v závislosti na náladě a momentálním zájmu a jejich uvádění by proto postrádalo potřebnou relevanci.
ODKAZY: CSFD; blog; Facebook
MARIE MEIXNEROVÁ (also known as Mary Meixner) Absolvovala anglickou filologii (2010), filmovou vědu a komunikační studia (2014) na Univerzitě Palackého v Olomouci, dokončuje doktorské studium na Katedře výtvarné výchovy v ateliéru Intermédií. V roce 2017/2018 studovala na Teachers College, Columbia University v New Yorku. Ve své badatelské i kurátorské činnosti se dlouhodobě zabývá komunikačními a interpretačními strategiemi internetového umění s důrazem na současný český a světový net art a jeho přesahy. Kromě internetového a postinternetového umění se úzce zaměřuje na dějiny a teorii pohyblivého obrazu a projevy animace v širším slova smyslu, zejména ve vztahu k digitálnímu umění nebo divákovi, a na historii televize a problematiku televizních žánrů, nová média a vizuální komunikaci. Své teoretické i kritické výstupy pravidelně publikuje v rámci internetových platforem i odborných periodik či konferencí. Kurátorsky se podílí na programu Přehlídky filmové animace a současného umění (od 2009), ScreenSaverGallery (2013), Galerie Monitor (2016), Galerie U Mloka, Vitrína Deniska ad. Je autorkou mezinárodního edukativně-výstavního projektu Unleashing Screensaver, který byl v dubnu-květnu 2018 vystaven na VŠ a SŠ školách v Evropě a USA, celosvětově v on-line ScreenSaverGallery a v New Yorku (ve spolupráci s Kolumbijskou univerzitou). Editorsky zaštiťuje rubriku zaměřenou na experimentální film, nová média a výtvarné umění Filmového časopisu 25fps (od roku 2011; 2009–2011 byla editorkou sekce věnované televizním formám), a řadu publikací věnovaných digitálnímu umění a jeho edukaci. Pod autorským pseudonymem (c) merry působí jako aktivní internetová a konceptuální umělkyně. V roce 2017 byly její aktivity podpořeny prestižním Fulbrightovým stipendiem, Nadačním fondem Univerzity Palackého a Děkanem UP, v roce 2018 stipendiem Husovy Nadace.
KRISTÝNA MICHALIČKOVÁ
Je studentkou oboru Teorie a dějiny dramatických umění na Univerzitě Palackého v Olomouci. Pro TV sekci časopisu 25fps začala psát teprve v roce 2014. Kromě toho přispívá do internetového magazínu Femag.cz. Je členkou sdružení OLLOVE, podílí se na amatérské filmové tvorbě společnosti FANY film a pravidelně se účastní festivalů AFO, Mezipatra, Ozvěny Mezipater a Letní filmová škola v Uherském Hradišti. V současné době má zájem zejména o prohloubení vlastních znalostí v oblasti televizních studií. Tato snaha je ve fázi postupného překonávání úrovně začátečnice. Jaký bude výsledek, je zatím nejisté.
Zaměření: Filmy s LGBTQ tematikou. Z hlediska televizní tvorby jsou to zahraniční fikční pořady.
Oblíbené filmy: Spalovač mrtvol, Morgiana, Kladivo na čarodějnice, Hoří, má panenko, Pokání, Mary Reilly, Pán prstenů, Matrix, Laurence Anyways, Hodiny, Kyss mig, Les filles du botaniste, Thelma a Louise, Místy oblačno.
Oblíbené seriály: Orange Is the New Black, Outlander, Hannibal, Dracula, The White Queen, Torchwood, Homeland, Spartacus, Xena: Warrior Princess.
DOMINIKA MORAVČÍKOVÁ
Od roku 2013 študuje v Olomouci filmovú vedu a muzikológiu. Zaujíma sa o modernú americkú televíznu drámu, niektoré osobnosti klasického a postklasického Hollywoodu, slovenský a japonský autorský film. Vďaka skúsenosti s dramaturgickou prácou na AFO nahliadla do zákulisia prípravy veľkého festivalu a spektra možností rétoriky populárne vedeckého filmu. V mimoškolskom čase vyučuje hru na klavír a píše poviedky z prostredia slovenského vidieku.
OBLÍBENÉ FILMY: Osada (M. Night Shyamalan), McCabe a pani Millerová (Robert Altman), Noční jazdci (Martin Hollý ml.), Klip (Maja Milos)
OBLÍBENÍ AUTOŘI: Kendži Mizoguči, M. Night Shyamalan, Michal Haneke, Nic Pizzolatto, Vince Gilligan
VÍT POLÁČEK
Absolvoval studium Kulturní historie na Filosofické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a scenáristiku na FAMU v Praze s půlroční stáží na filmové škole RITS v Bruselu. Jeho nerealizovaný scénář Čtenářka podpořila filmová nadace RWE. Momentálně pracuje na několika scénářích pro celovečerní filmy. Teoreticky se zabývá se vztahem historiografie a historických filmů a (filmovým) minimalismem. Sleduje především evropský film, s důrazem na ten belgický a to především vlámský.
Oblíbené filmy: Syn, Dítě (bratři Dardennové), Fanny a Alexander, Hosté večeře páně, Sedmá pečeť (Ingmar Bergman), Počestná noc (Karoly Makk), Muž, který se ostříhal na krátko (André Delvaux), Portrét mladé dívky v Bruselu na počátku 60. let (Chantal Akerman), Fucking Åmal, Lilja-4-Ever (Lukas Moodysson), Letní příběh (Eric Rohmer), Je vous salue Marie (Jean-Luc Godard), Kdyby (Lindsay Anderson), Aline (Francois Weyergans), Krajkářka (Claude Goretta), Začátek (Gleb Panfilov), Místo, Strom na dřeváky (Ermanno Olmi), Dogville (Lars von Trier), Stíny horkého léta (František Vláčil), Slavnosť v botanickej zahrade (Elo Havetta), Před bouří (Reza Parsa), Vítr nás odvane (Abbas Kiarostámí), Solaris (Andrej Tarkovskij) a mnoho dalších.
Oblíbení autoři: Bratři Dardennové, Ingmar Bergman, André Delvaux, Ermanno Olmi, Gleb Panfilov, Chantal Akerman, Phillipe Ramos, Eric Rohmer, Abbás Kiarostámí,
JAROSLAV STUCHLÝ
Narozen v roce, kdy Woody Allen uvedl svého Spáče, iniciační filmové kinozážitky přišly zhruba o dvanáct let později: Sedm statečných, Tenkrát na Západě, Čelisti, série Angelika a Vinnetou (obnovené premiéry), dále Policajt v Beverly Hills, Četa, Jméno růže, Půlnoční běh, Prohnilí, Krotitelé duchů, především ale Dobyvatelé ztracené archy. V Olomouci vystudovaný pedagog (český jazyk – historie), „znalec“ literatury (drsná škola americké detektivky, fantasy, Charles Bukowski, Umberto Eco, Woody Allen, Nick Hornby, Josef Škvorecký) a comicsů (Alan Moore, Frank Miller, Neil Gaiman, Stan Sakai, Mike Mignola, Ed Brubaker, Max Cannon). Majitel tvrdohlavé německé dogy Clinta (Eastwood, samozřejmě), zastánce přechylování (většiny) cizích ženských příjmení a milovník filmové hudby.
OBLÍBENÍ REŽISÉŘI: Michael Curtiz, Howard Hawks, John Ford, William A. Wellman, Raoul Walsh, Akira Kurosawa, John Sturges, Alfred Hitchcock, François Truffaut, Sergio Leone, Sam Peckinpah, Cheh Chang, Woody Allen, Steven Spielberg, Martin Scorsese, Brian De Palma, John Woo, Hark Tsui, Johnny To, Ridley a Tony Scottové, Michael Mann, Wladyslaw Pasikowski, Robert Sedláček, Zack Snyder
OBLÍBENÉ HEREČKY: Ingrid Bergmanová, Michelle Yeohová, Adina Mandlová, Lída Baarová, Nataša Gollová, Hana Vítová
OBLÍBENÍ HERCI: Humphrey Bogart, Yun- Fat Chow, Boguslav Linda
OBLÍBENÉ SERIÁLY: Ovečka Shaun, Chuck, Sherlock, Teorie Velkého třesku
ODKAZY: CSFD
VERONIKA ZÝKOVÁ
Po dokončení studií se skutečně popisným názvem „česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích“ (ČFZEPSP) vystudovala filmovou a divadelní vědu v balení nazvaném „teorie a dějiny dramatických umění“ (TDDU). Vše v Olomouci. Od roku 2007 (od 5. čísla) je ve svazku (stále věrná) s časopisem 25fps. Od recenzí soundtracků a novinek světového filmu se postupně přesunula k české filmové tvorbě, a to jak současné, tak dávno minulé, a britským krimi seriálům a sériím. Od srpna 2010 je garantkou sekce “český film”. Od června 2014 do prosince 2017 byla redaktorkou Filmového přehledu v NFA. Od března 2018 působí jako PR v Institutu dokumentárního filmu. Spolupracuje či spolupracovala s festivaly a přehlídkami Noir Film Festival, PAF, AFO, LFŠ, Seminář britského filmu, Divadelní Flora Olomouc, Open Air Program Hradec Králové ad. Vedle filmů ji baví mj. divadlo, knihy (např. zahraniční detektivky s přesahem, české i světové komiksy), adventury (♥„Vláček“♥), stolní tenis, plavání a sledování sportu v TV.
ZAMĚŘENÍ: Současný český film, studentská tvorba, méně známí či opomíjení tvůrci československé kinematografie, britská televizní tvorba, komiks… Mezi dosud realizovaná témata ve 25fps patří Ludvík Aškenazy, Martin Frič, František Čáp, Drahomíra Vihanová, Robert Sedláček, rotoskopie, kriminální film, koncentráčnický film, širokoúhlý film ad.
OBLÍBENÉ FILMY:
Výběr z oblíbených filmů: snímky Roberta Sedláčka (zejména Muži v říji a Největší z Čechů), Petra Marka (Nebýt dnešní a Nic proti ničemu), filmy s Hugem Haasem a některé jeho režijní počiny (např. Strange Fascination). Dále také snímky Alfreda Hitchcocka (The Lady Vanishes, Rear Window a mnohé další), Wese Andersona (obzvlášť The Royal Tenenbaums a Moonrise Kingdom), Neila Jordana (The Butcher Boy, Breakfast on Pluto), Anthonyho Minghelly (Truly Madly Deeply, Talented Mr. Ripley), Andrzeje Jakimowského (Sztuczki a Zmruz oczy), Davida Finchera (Zodiac), Alfonsa Cuaróna (Children of Men, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) a celá řada dalších (Little Miss Sunshine, Okresní přebor, Annie Hall, Lesní jahody, Sedmá pečeť, I’m Not There, Bourneova trilogie atd. atd.)
OBLÍBENÉ TV POŘADY:
Britské seriály: A Bit of Fry and Laurie, Blackpool, Case Histories, Cracker, DCI Banks, IT Crowd, Jeeves and Wooster, Red Dwarf, Red Riding, Sherlock, Wallander…
Americké seriály: Big Bang Theory, Futurama, Homeland, House M.D., The Killing, Twin Peaks…
ODKAZY: tumblr, twitter, CSFD