Miss Universe ve službách Hugo Haase
Rozhovor s Carol Morris (dnes po manželovi Carol McCann), která v polovině 50. let postupně získala tituly Miss Iowa, Miss USA a Miss Universe. Následně ztvárnila hlavní roli ve dvou filmech režírovaných Hugo Haasem.
Hugo Haas měl vždy slabost pro krásné ženy. Nepřekvapí tedy, že když v roce 1956 vyhrála mladinká Američanka Carol Morris soutěž Miss Universe, nabídl jí Haas roli ve svém připravovaném filmu (snímek vznikl v roce 1958 pod názvem Stars in the Backyard, později byl přejmenován na Paradise Alley). Spolupráce, zdá se, fungovala, a tak společně natočili ještě jeden snímek, poslední položku Haasovy režijní filmografie Born to Be Loved (1959).
Odpovědi Carol Morris jsou stručné a do jisté míry jistě i zkreslené časem, který od spolupráce s Haasem uplynul. Přesto nám mohou alespoň částečně osvětlit zatím nepříliš dobře zmapovanou (a přitom podstatnou!) část jeho kariéry a života.
Jak jste se dostala k filmu? Jaké jsou vaše první vzpomínky na natáčení?
V roce 1956 jsem v Long Beach v Kalifornii vyhrála titul Miss Universe. Živý přenos z vyhlášení se vysílal pouze na kalifornských televizních kanálech. Hugo mě viděl a zeptal se mě, jestli bych měla zájem natočit jeden nebo dva filmy poté, co mi skončí „kralování“ v roli Miss. Neměla jsem žádné herecké zkušenosti, ale zdálo se, že jemu to vůbec nevadí, takže jsem souhlasila natočit Stars in the Backyard (později se film pro televizní účely přejmenoval na Paradise Alley). Černobílý film se natáčel ve studiu Hala Roache s velmi omezeným rozpočtem, ale na premiéře se dočkal velice vřelého přijetí.
Harry Cohn, šéf studia MGM1, mi po premiéře nabídl možnost ucházet se o hlavní roli ve filmu Gidget.2 Nedostala jsem ji, údajně si neuvědomil, že jsem tak vysoká. Taky jsem se setkala s Howardem Hughesem, který mi nabídl smlouvu, ale rozhodla jsem se ji nepodepsat. Natáčení filmu (Stars in the Backyard) mě bavilo a přišlo mi velmi zajímavé, protože jsem se v něm objevila vedle vynikajících herců – Margaret Hamilton (čarodějnice z Čaroděje ze země Oz), Chestera Conklina3 (také z Čaroděje ze země Oz) a Billyho Gilberta4 kromě jiných.
Když jste se s Haasem seznámila, věděla jste o něm něco?
Ne. Kdybych tehdy měla přístup k internetu, měla bych možnost dozvědět se víc o něm a jeho minulosti. Ale na druhou stranu, kdybych si přečetla o jeho svůdnictví, asi bych mu tolik nevěřila a přišla bych o skvělou životní příležitost.
Kde se oba filmy natáčely?
Oba se natáčely ve studiu Hala Roache. A oba byly hotové během několika málo týdnů.
Jaký byl Haas režisér? Jak zacházel s herci?
Při režírování působil přirozeně, vše se zdálo velmi nenucené. A k hercům a všem ostatním se choval velice dobře – byl trpělivý a dokázal nás vždy povzbudit k lepším výkonům. Působil uvolněně a celý štáb jej velmi respektoval.
Hugo Haas byl těžký astmatik. Ovlivňovalo to nějak jeho práci?
Bylo mi ho kvůli tomu velmi líto, protože se často necítil dobře. Ale nikdy si nestěžoval.
Podle několika zdrojů šel snímek Paradise Alley až přímo do televize. Byl někdy uveden v kinech?
Určitě šel i do kin a byl promítán například v mém rodném městě.5 Mám totiž schovanou fotku kina, kde jej zrovna promítali. V televizi film dávali několik let. Když bylo mým dětem mezi osmi a dvanácti lety, dávali film docela často. Vždycky se na něj dívali s kamarády. Pro dnešní děti by byl až příliš pomalý. Ale byl to velice kouzelný a nevinný film.
Co si osobně myslíte o filmech, které jste s Haasem natočila?
Jsem na ně hrdá! A vždycky jsem měla pocit, že jedním z jejich největších kladů byla hudba Haasova přítele, vynikajícího hudebníka a skladatele Franze Steiningera. Složil hudbu pro oba filmy.
Setkávala jste se s Haasem i mimo natáčení?
Několikrát jsme se setkali o letních večerech ve venkovní restauraci na Sunset Blvd., kde jsme spolu seděli, povídali si a sledovali lidi kolem. Býval velmi uvolněný a příjemný.
Jaká byla jeho pověst, co se týče vztahů s ženami? Někteří jej označovali za věčného svůdníka.
Slyšela jsem takové hlasy, ale já jsem zaregistrovala pouze gentlemana za každé situace. Byl velmi milý. A občas trochu smutný.
Zůstali jste s Haasem v kontaktu poté, co přestal natáčet filmy?
Born to Be Loved byl jeho poslední film.6 Někdy v 60. letech jsem od něj dostala velice milé vánoční přání, ale to bylo všechno.
Haas zemřel v roce 1968 ve Vídni. Kdy se k vám dostala tato zpráva a jak jste reagovala?
Dozvěděla jsem se o tom až o několik let později. Byla jsem pochopitelně velmi smutná. Haas byl skvělý člověk a velmi důležitá součást mého života.
Proč jste nepokračovala ve filmové kariéře?
Natočila jsem několik reklam a podepsala jsem roční smlouvu se studiem Universal. V roce 1957 jsem potkala svého budoucího manžela. O dva roky později jsme se vzali a přestěhovali jsme se do Texasu.
ptal se Milan Hain
- Ve skutečnosti byl Harry Cohn prezidentem a šéfem produkčního oddělení studia Columbia, v němž také vznikl film, o kterém Carol Morris dále mluví. Cohn zemřel v únoru 1958, setkání s C. Morris tedy muselo proběhnout nedlouho předtím. [↩]
- Roli nakonec získala Sandra Dee. Jednalo se o „plážový snímek“ zacílený na teenagery. [↩]
- Populární komik němé éry se však neobjevil ve slavné verzi z roku 1939, ale ve starším, ještě němém snímku z roku 1925. Jeho role ani nebyla uvedena v titulcích. [↩]
- Hrál například v Chaplinově Diktátorovi (1940). [↩]
- Ottumwa, Iowa. [↩]
- Většina databází uvádí jako poslední Paradise Alley, ten byl však dokončen ještě před Born to Be Loved. [↩]