Nesnesitelná lehkost dospívání
Romantická komedie trochu jinak. Tínejdžeři, první láska, erekce, zvracení i rány do slabin. Klasické ingredience, z kterých jde namixovat paleolitický mix typu Prci, prci, prcičky, ale i citlivou, inteligentní, nostalgickou a magicky autobiografickou záležitost o dospívání, do které se nepromítají jenom zážitky samotného autora, ale i nás všech, kteří sdílíme obdobné osudy, trapasy, zážitky, zkušenosti…
V současné době jsou romantické komedie na regresu. Ubolená tínejdžerská limonáda postupně odchází do penze, arzenál téměř vyčerpán. Jedním z mála tvůrců, který se pokusil o inovativní přístup, byl Kevin Smith. Velkou mírou se přičinil o redefinici žánru romantických komedií a rozumně skloubil hormonální bouření (nutně doprovázeno skatologickým humorem) s tématy dospívaní, přebíraní zodpovědnosti a mentálního vyzrávání. Svědčilo by mu označení otec nové vlny romantických komedií, protože jeho legendární Muži za pultem a Hledám Amy jsou vskutku nezapomenutelnými skvosty. Nyní, když se Smith rozloučil Jerseyskou hexalogií, uzavřel svůj svět Askewuniverse a zamával sbohem (aspoň na určitý čas) romantickým komediím prostřednictvím neortodoxního projektu Zack a Miri točí porno, snaží se uvolněné místo uzurpovat romantika s dospělými protagonisty (viz Návrh), boj na plné čáře však prohrává se stoupajícím trendem ne-tak-celkem romantických komedií žánrově označovaných jako „bromedy“ neboli „bromantic“.
Snímky pojednávající o homosociálních vazbách se staly oblíbenými mezi oběma pohlavími. Filmoví tvůrci neučinili žádný fenomenální objev, jelikož se homosociální vazby latentně vyskytují v dosavadních komediích, jejich přesun do centra pozornosti však definoval novou éru. Superbad, I LoveYou, Man, Pineapple Expres, Hangover i Zbouchnutá jsou nejsignifikatnějšími představiteli této vlny. Právě režisér Superbad, Greg Mottola, se rozhodl natočit romantický snímek v duchu ustupujících adolescentních komedií. Mottola se při natáčení komedie Superbad ocitnul pod ochrannými producentskými křídly Judda Appatowa, od kterého leccos pochytil a pro projekt Adventureland si vypůjčil i několik herců z Appatowské stáje.
Adventureland se vrací ke komediím o dospívaní a prvních láskách, správné retro je podtrženo osmdesátými léty, ve kterých se příběh odehrává. Rytířem v lesklé zbroji je James Brennan (Jesse Eisenberg), kterému výlet po Evropě zkomplikuje finanční situace jeho rodičů. Táta přišel o práci, adios Evropo a taky možná adios prestižní univerzito. Jamesovi na sebevědomí nepřidají ani kopačky od přítelkyně, pro kterou si uchovával svoji ,čistotu“. Pauzu mezi maturitou a univerzitou bude muset trávit produktivně, jestli chce k univerzitě vůbec přičichnout. Hlavní postava je typickým introvertem, dle amerických měřítek „geekem“, který to v životě nemá lehké. Alespoň si to myslí. Jeho středoškolské intelektuálské snahy jsou bezpředmětné při snaze najít si adekvátní práci na léto. Poslední záchrana je místní zábavní park, Adventureland, s neperspektivním pracovním místem.
Režisér roztáčí kolo událostí, díky kterým se hrdina ocitá ve středu sociální minority z různých důvodů donucené pracovat v zábavním parku. James je vetřelcem v tomto uzavřeném světě, a tudíž se přiučí interakci s postavami v něm stejně tak uvězněnými. Jeho Vergiliem při průchodu kulturním předpeklím americké mládeže sedmdesátých a osmdesátých let je Joel (Martin Starr), stejná sociální kategorie − „geek“, a ještě navíc i žid. Díky Joelovi se James postupně začleňuje do společenství, rozeznává různé vazby, jež fungují nebo vznikají v univerzu zábavního parku. Mikrokosmos Adventurelandu jistým způsobem simuluje skutečný život, poskytuje určitou formu demoverze života dospělé osoby. Právě socializace a poznávaní života mimo kruh rodiny či přátel mu rozšiřuje obzory a přispívá k dospívání. Snímek je ve své podstatě coming-of-age záležitostí, kdy je hlavní postava nucena poznat společenské prostředí, aby se do něho dokázala začlenit a správně se v něm orientovat. James podstoupí v zábavním parku velmi cennou životní lekci, jelikož většinu času se pohyboval v kruhu rodiny a přátel, což zapříčinilo jeho pokřivenou představu o světě „tam venku“.
Katalyzátorem událostí a poznávaní okolního prostředí a společenských vztahů je naivnost a nevyzrálost. James je typ příliš upřímného, stydlivého člověka, který nechápe jisté nepsané zákony panující v sociální skupině/skupinách, ve kterých se pohybuje. Nejlepší manifestací je rodící se vztah s členem štábu zábavního parku, Em (Kirsten Stewart). Režisér využil modifikovanou šablonu vztahu hlavních postav, jež vyvažuje dávku romantiky stejnou dávkou dramatu. Výstižně by se dal charakterizovat anglickým označením „love-hate relationship“, resp. vztah připomínající horskou dráhu. Sympatická naivita, citlivost a upřímnost, jež z Jamese vyzařuje, upoutá Em. Jenomže kde James vidí zárodek něčeho hezkého, Em vidí přítele, kterému se může vyplakat na rameni. Em se jako postava dostává do antagonistické povahy s hlavním hrdinou. Oba mají problémy se začleněním se do společnosti, protože si osvojili pokřivenou vizi světa. Zatímco James přechází vyzráváním z naivity, Em prochází vystřízlivěním. Ztráta mámy a dysfunkční vztah s macechou se podepsali na pokroucené představě sociálního vztahu − spíše tělesný než psychický kontakt se ženatým mužem. Dekonstrukcí milostného trojúhelníku dochází k rekonstrukci vztahů a k formování osobností hlavních postav a tím pádem i k redefinici náhledu na svět a emocionální vlákna, jež pojí jeho obyvatele.
Majoritním aspektem a hybnou silou celého snímku je samotná postava, která na sebe neupoutává pozornost díky lítosti, již by vzbuzovala v divácích, ani sympatiím jako důsledku snahy identifikace s vlastnostmi/dobrodružstvími hlavního charakteru. Všechna empatie je čerpána z faktu sebeidentifikace diváka s postavou Jamese Brennana. Celý film oplývá autobiografickými konturami scenáristy/režiséra Grega Mottoly, ale i střípky osobnosti diváka. Zejména osoby, jež prožily své mládí v osmdesátých a začátkem devadesátých let, se ocitnou v kůži hlavního hrdiny. Toporné vystupování, hlavně před objektem milostného zájmu, naivní představa o světě, první platonická láska, první opravdová láska, navazování nových sociálních vazeb, seberealizace ve společnosti… stačí, když si tuzemští diváci prohodí prostředí zábavního parku za letní brigády, tábory nebo školní třídu, za místa prvních pokusů začlenění se do společnosti. Mnoho prvků upomínajících na mládí, první pokusy, pády i vzestupy. Romanticko-emocionální povaha osobnosti je vykreslená pozoruhodným způsobem, díky kterému je Adventureland nostalgickou jízdou. Na atmosféře přidává i hudební doprovod (klenot Falco se svým nezapomenutelným Amadeem).
Romantická komedie trochu jinak. Tínejdžeři, první láska, erekce, zvracení i rány do slabin. Klasické ingredience, z kterých jde namixovat paleolitický mix typu Prci, prci, prcičky, ale i citlivou, inteligentní, nostalgickou a magicky autobiografickou záležitost o dospívání, do které se nepromítají jenom zážitky samotného autora, ale i nás všech, kteří sdílíme obdobné osudy, trapasy, zážitky, zkušenosti…
Režie: Greg Mottola
Scénář: Greg Mottola
Kamera: Terry Stacey
Střih: Anne McCabe
Hudba: Yo La TengoHrají: Jesse Eisenberg (James Brennan), Kirsten Steward (Em Levin), Martin Starr (Joel), Matt Bush (Tommy Frigo), Bill Hader (Bobby), Kristen Wiig (Paulette) a další
USA, 2009, 107 min.Premiéra v USA: 3. 4. 2009