S. Shankar a A. Rai na cestě kolem světa
Po dvanácti letech od filmu Jeans (ve své době doporučeném na klání v cizojazyčné kategorii Cen Akademie) se do kin dostal další společný projekt režiséra S. Shankara a herečky Aishwaryi Rai – Enthiran. V roce 1998 se setkali nad příběhem dvojčat, lásky a porozumění. Ale už tehdy byla jejich přímočará romance plná exotických exteriérů a zajímavých speciálních efektů. Pro Rai to byl teprve třetí film, pro Shankara čtvrtý.
Nyní nastal čas na akční sci-fi se superstar Kollywoodu Rajnikanthem v hlavní roli, které se připravovalo dlouhé tři roky. Tamilský Enthiran (podle odlišností transkripce též Endhiran nebo Endiran), v hindštině známý jako Robot a v telugštině jako Robo, je dnes oslavován jako nejdražší asijský blockbuster. Ostatně, jsou to právě většinou Shankar a Rajni, kteří pravidelně točí nákladnější a nákladnější tamilské filmy. V roce 2007 byl jimi zvýšen do té doby maximální rozpočet 3,5 milionů dolarů (například Shankarův film Indian v roce 1996) na 16,5 miliónů (snímkem Sivaji s Rajnim), přičemž Enthiran se vyšplhal na plných 38,6 milionů. Pro Aishwaryu znamenal Enthiran také mimo jiné potvrzení návratu ke kořenům. Tato jazykově velice nadaná osobnost debutovala ve filmu v tamilštině, hlavním jazyku Enthirana, a po té přibírala hindštinu, telugštinu a angličtinu. V bengálském filmu byla dabována a v záloze má ještě znalosti marátštiny. V tamilštině hrála ve filmech Iruvar (1997), Jeans (1998), Kandukondain Kandukondain (1999) a po té zase až v Raavanan (2010) a Enthiran (2010). Jeans a Enthiran spojuje také osobnost hudebního skladatele Allaha Rakha Rahmana, v roce 2008 oceněného dvěma Cenami Akademie za Milionáře z chatrče.
Příběh Enthiranu vypráví o doktoru Vasim, který sestrojí robota Chittiho (oba hraje Rajnikanth) a prochází s ním tradiční cestu k pochopení zodpovědnosti. Mezníkem ve vývoji povahy Chittiho se stává jeho láska k Vasiho snoubence Saně (Aishwarya Rai Bachchan). Samozřejmě nechybí ani hlavní zlosyn doktor Bohra (Danny Denzongpa) obchodující s německy mluvícími překupníky. Existují tu některé vazby na známé hollywoodské filmy – Terminátor 2, Batman se vrací, Matrix, Stáhni mě do pekla nebo Avatar. Důvod je prostý, část štábu skutečně v minulosti prošla těmito filmy a přinesla s sebou své řemeslo. Nicméně scénář je adaptací románu En Iniya Iyanthira tamilského autora Sujatha (1935–2008), který pro Enthiran napsal i dialogy. Na nich v minulosti pracoval také pro film Kandukondain Kandukondain.
Co je ale pro západního diváka skutečně nezvyklé, je fakt, že Rajnikanth (ročník 1949) a Rai (ročník 1973) hrají výrazně mladší postavy, než by odpovídalo jejich reálnému věku (Sana dokonce ještě studuje). Když ale tito cestují Indií po takových místech, jako je Chennai, Goa, Himachal Pradesh nebo Mumbai, dále Vietnamem, Hanojí, Brazílií po Lençóis Maranhenses a navštíví i Rio de Janeiro, zastaví se ve Vídni a na Machu Picchu, jsou divákovy smysly natolik přesycené, že přemýšlení o reálném věku hrdinů je to poslední, co by rozhodovalo o filmovém zážitku. Veškeré smysly pohltí štědrá výprava v dobře volených dávkách – neplýtvá, ale zároveň nenechá ani na chvilku na pochybách, že jde o výjimečný projekt. Konečně na Machu Picchu se odehrává celý song „Kilimanjaro“, který se stal také díky velice chytře zvolené choreografii audiovizuálním vrcholem celého filmu. Hit „Arima Arima“ je pak temnou sci-fi vizí uchopení moci v ideálním kontrastu s pozitivní elektronickou „Irumbile oru Idhaiyam“; celkově mají potenciál stát se velice oblíbenými všechny písně.
Před lety se v Jeans stala dominantou prohlídka dobré poloviny známého světa – pro klip „Dharti Se Ambar Se“ posloužilo toto všechno – Velká čínská zeď, Eiffelova věž, Empire State Building, Taj Mahal, Cheopsova pyramida, Koloseum v Římě a Šikmá věž v Pise. Na dalších místech filmu se štáb zastavil také v Disneylandu v Kalifornii, Grand Archemu v Utahu, Grand Canyonu v Arizoně, Las Vegas, Los Angeles, New Yorku a ve studiích Universalu. Bylo tedy s čím srovnávat.
Aishwarya Rai svou zkušenost s produkcí Enthiranu shrnula jako velice pozitivní a v budoucnu chce i nadále více pracovat v tamilském filmovém průmyslu.Uvidíme, jak to vše dokáže skloubit s novými projekty. Například jejím prvním filmem roku 2011 se má stát ve zcela odlišném žánru adaptace románu Chandra Chatterjee Devi Chaudhurani. Touto prací naváže na seriózní dramata Chokher Bali a Plášť do deště (obě před lety uvedená na MFF v Karlových Varech), která natočila v minulosti s Rituparno Ghoshem.
Enthiran
Režie: S. Shankar
Scénář: Karky, S. Shankar a Sujatha
Střih: Anthony
Hudba: A. R. Rahman
Hrají: Rajnikanth (Dr. Vaseegaran / Chitti), Aishwarya Rai (Sana), Danny Denzongpa (Dr. Bohra), Santhanam (Siva), Karunas (Ravi), Delhi Kumar (otec Dr. Vasigarana), Devadarshini Chetan (Latha) ad.
Indie, 2010, 168 min.
Citované články:
Aishwarya Rai Bachchan is ready to embrace more of Tamil cinema!
http://www.facebook.com/notes/endhiran-the-robot/aishwarya-rai-bachchan-is-ready-to-embrace-more-of-tamil-cinema/483373535379
With 30 billion riding, Aishwarya brand doing strong
http://www.aishwarya-spice.com/with-30-billion-riding-aishwarya-brand-going-strong/
Citované filmy:
Terminator 2: Judgment Day (Terminátor 2: Den zúčtování), 1991, James Cameron
Batman Returns (Batman se vrací), 1992, Tim Burton
Indian, 1996, S. Shankar
Iruvar, 1997, Mani Ratman
Jeans, 1998, S. Shankar
Matrix, 1999, Lana Wachowski a Andy Wachowski
Kandukondain Kandukondain, 2000, Rajiv Menon
Chokher Bali, 2003, Rituparno Ghosh
Raincoat (Plášť do deště), 2004, Rituparno Ghosh
Sivaji, 2007, S. Shankar
Slumdog Millionaire (Milionář z chatrče), 2008, Danny Boyle
Avatar, 2009, James Cameron
Drag Me To Hell (Stáhni mě do pekla), 2009, Sam Raimi
Enthiran, 2010, S. Shankar
Raavanan, 2010, Mani Ratman
Devi Chaudhurami, 2011, Rituparno Ghosh