The Inbetweeners
Kvůli rozvodu rodičů a následnému stěhování Will (Simon Bird) nastupuje do nové školy, kde si díky svým předchozím zkušenostem ze soukromých škol udělá spoustu nových „kamarádů“.
Seriál The Inbetweeners rozhodně není tím typem seriálů, který by kdokoliv nechal sledovat své rodiče. Nebo v případě rodičů nikdo nenechal sledovat své děti. Svéráznou britskou sérii The Inbetweeners by vlastně díky své nátuře neměl sledovat vůbec nikdo. Otázkou tedy je, proč byl v letech 2009-11 nominován na čtyři televizní ceny a dvě nominace z toho proměnil. Jedna z nich byla dokonce divácká.
Můj původní záměr zachytit ducha seriálu mezi řádky tohoto článku zklamal na prostém faktu, že by po korekturách možná zbyl pouze úvodní perex a závěrečný podpis autora. Seriál je totiž tak nekorektní, tak radikální a tak revoluční, že by se za něj nestyděl ani guru britské televizní produkce Garth Marenghi.
Je natolik útočný a provokativní, že jsem VELICE zvědav, jakým způsobem byl pomocí americké mutace BBC předložen americkému publiku, případně co z něj po cenzurních zásazích zbylo, protože protagonisté si bez okolků utahují ze všech ras, národností, menšin, invalidů a dalších sociálních skupin. A teď jen doufám, že jsem vzbudil dostatečná divácky-čtenářská očekávání na to, abychom se mohli podívat na seriál samotný.
Rudge Park Comprehensive School je zcela fiktivní střední škola, na kterou přestupuje Will, decentně zhýčkaný ze soukromých škol. Pro seriálové účely však naprosto postačuje – představuje prototyp střední školy, kterou najdeme v jakémkoliv městě po celém světě – má svého školníka, svého ředitele, své šikanátory (Je to vůbec slovo? Jak jinak přeložit „bullies“?) a kolektiv hlavních hrdinů, kolem kterých se seriálové dění točí. Will se seznamuje s Jayem, Simonem a Neilem, ne snad proto, že by sdíleli společné zájmy či záliby, nýbrž pouze a jenom proto, že ze všech ostatních kolektivů je (ná)silně ostrakizován díky svým snobským manýrám a trojice outsiderů je tak to poslední, co mu zbývá.
Spolu napříč třemi sériemi, každá po (tradičních britských) šesti dílech, řeší ty nejzásadnější otázky života a vesmíru, jak si obstarat alkohol, drogy; jak přesvědčit hospodského, aby vám nalil; jak správně naložit s novým autem, či případně jak přijít o panictví. Překonat překážky k těmto cílům není vůbec snadné a po cestě za nimi jim není nic svaté, neexistuje hranice, kterou by nebylo možno překonat.
Pokud jste si stejně jako já až dosud mysleli, že si angličtina vystačí s různými variacemi a derivacemi slova „fuck“ co se nadávek týče, budete snad příjemně překvapeni a ohromeni neskutečnou kreativitou hlavních hrdinů. Nekonečný proud nadávek, urážek, přirovnání a posměšků, které se linou nejen od nich, ale i na jejich adresu, je tak neskutečně těžké přeložit, neboť odkazují na spoustu kulturních a popkulturních reálií, ale i slovních hříček s angličtinou a samozřejmě i k lokálním dialektům.
Lingvistické okénko: Heterosexuální jedinec se neformálně dá vyjádřit jako „straight“, přesně přeloženo – „rovný, přímý“. No a pokud chce mladý britský teenager někomu nadávat do homosexuálů, není nic jednoduššího než najít přímý protiklad, což bude „ohnutý“, takže anglicky „bent“.
Will je se svou „lepší“ výchovou především terčem těchto nadávek, a to nejen od všech školních šikanátorů, ale i od svých kamarádů. Nadávky jsou de-emotizovanou výplní ticha, nadávkou se neuráží, ale navazuje kontakt, upevňují se sociální vazby a ustanovuje kód party.
Kromě Willa jsou klíčovými postavami, jak už bylo řečeno výše, Simon (Joe Thomas), beznadějně zamilovaný do spolužačky Carli (Emily Head), který jde automaticky do všeho, co je podle ní „cool“, Jay (James Buckley), neustále vytahující z rukávu své neskutečné smyšlené sexuální zážitky a Neil (Blake Harrison), který rozhodně není mozkem party, ani žádným jiným vitálním orgánem, bez kterého by ale značně ubylo humoru a narážek.
Ačkoliv většina zápletek dílů spočívá v tom, co by se u mainstreamového filmu nazvalo jako „idiot plot“, tedy zápletka, která okamžitě ztrácí na významu v momentě, kdy by se hrdinové přestali chovat jako idioti, The Inbetweeners přesně s tímto počítá a staví na tom. Kdyby se všichni chovali zcela racionálně a inteligentně, britská televizní scéna by pravděpodobně ztratila jeden z nejoriginálnějších počinů posledních let a my, diváci, bychom pravděpodobně přišli o pořádnou porci zábavy.
The Inbetweeners
Režie: Ben Palmer, Gordon Anderson
Scénář: Damon Beesley, Iain Morris
Hrají: Simon Bird (Will), James Buckley (Jay), Joe Thomas (Simon), Blake Harrison (Neil) ad.
Velká Británie, Channel 4, 2008-2010, 3 série/ 18 epizod, 21 min.