Zakončení 26. Finále
Pozornost festivalových diváků se v sobotu pochopitelně upírala především k slavnostnímu zakončení, ale kdo měl čas a chuť, mohl se potěšit několika zajímavými projekcemi. Šmejdy, ještě čerstvý dokument, asi není třeba příliš představovat. Už samotný fakt, že dokument postihující obludnost předváděcích akcí, na nichž jsou důchodci manipulováni ke koupi předražených výrobků, je záslužná. Často emociální výpovědi a záběry skryté kamery jsou naštěstí prokládány pohledem právníka, psycholožky a Jistě by se dalo upozornít i na další oblasti, o kterých se ví, ale nic se s nimi nedělá (podomní prodejci a jejich nátlak). Zde je však rozhodně šance, že dojde ke změně v legislativě, ovšem domněnka autorky, že se prodejci posunou na východ, mi příliš uklidňující nepřijde. Následná diskuze odhalila zajímavé zkušenosti, které učinili někteří diváci na „předváděčkách“. Pozoruhodné je i to, že nápad režisérky Silvie Dymákové natočit 15minutovou reportáž z těchto akcí na Primě odmítli se slovy, že o téhle problematice tak nějak všichní ví, ale nikoho to moc nezajímá.
Dokument Cesta snu Petra Koukala režiséra Vladimíra Baráka tepe v rytmu badmintonu (jak zmínila Jan Foll) a ukazuje zlomové okamžiky života nejznámějšího českého badmintonisty, který se po absolvování chemoterapie vrací ihned zpátky ke svému milovanému sportu a žene ho vidina druhé olympiády, na kterou se snaží kvalifikovat. Režisér prozradil, že nejzajímavější záběry ze zahájení londýnské olympiády (kdy Petr Koukal nesl českou vlajku), které měly být použity v závěru filmu, nevznikly, protože Koukal zmáčkl tlačítko připevněné na bundě jen jednou.
Zakončení se ve velkém sálu Měšťanské tentokrát neslo ve stylu Barování se Sandrou Novákovou a díky absenci televizních kamer, které by ceremoniál přenášely živě, si moderátor Mgr. Filip Rajmont mohl dovolit nejen odbočovat, ale i být tak trochu nekorektní. Jeho imitace „lidového podebraného palce“ a hlavně stylizace do neobsazovaného herce („Ach jo…“) limitovaného neznalostí světových jazyků měla úspěch. S hudebními čísly vystoupili kromě Sandry Novákové také Štěpán Klouček, Lenka Nová, Honza Nedvěd, Voila nebo Vojta Lavička. Největší odezvu u publika měla ovšem Věra Čáslavská, která přišla spolu s Olgou Sommerovou převzít Zlatého ledňáčka za nejlepší dokument. Příjemným večerem skončil vydařený 26. ročník festivalu českých filmů Finále Plzeň. Ten další se bude konat od 27. dubna do 3. května 2014. Těšíme se.
Cena AČFK pro nejlepší dokument: Láska v hrobě
Cena AČFK pro nejlepší hraný film: Ve stínu
Cena Václava Táborského za nejlepší dokument autora/autorky do 35 let: Český žurnál – Život a smrt v Tanvaldu
Cena Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokument autorky do 35 let: Největší přání
Studentská cena pro nejlepší dokument: Otázky pana Lásky
Studentská cena pro nejlepší hraný film: DonT Stop
Divácká cena: Ve stínu
Divácká cena za nejlepší herecký výkon: Adam Mihál (Můj pes Killer)
Zvláštní ocenění mezinárodní poroty dokumentů: Otázky pana Lásky
Zlatý ledňáček za nejlepší dokument: Věra 68
Zlatý ledňáček za nejlepší hraný film: Můj pes Killer