Na filmové cestě bez cíle a invence
RECENZE: On the Road (režie: Walter Salles, 2012) – MICHAELA DOUBRAVOVÁ –
Kultovní román Na cestě (On the Road) čekal na svou první filmovou adaptaci více než padesát let. Zdráhám se však říci, že se čekání vyplatilo. Proslulé dílo Jacka Kerouaca, jednoho z nejvýznamnějších představitelů beat generation, patří do kategorie knih velmi obtížně převoditelných na filmové plátno, a to už proto, že postrádá klasický příběh. Kniha spíše předkládá autobiografický sled příhod, historek a zážitků ze sedmiletého putování po USA a Mexiku, který je vydatně prodchnut alkoholem, drogami, sexem a jazzem.
Režisér Walter Salles se křečovitě snaží držet předlohy (zřejmě z úcty k autorovi), byť je nucen z ní vybírat. Celá kniha by samozřejmě vydala na daleko víc než dvouhodinový film. Salles staví svůj snímek na hlavní linii kolem ústřední trojice, kterou tvoří Kerouacovo alter ego Sal Paradise (Sam Riley), jeho bohémský kamarád Dean Moriarty alias skutečný Neal Cassady (Garett Hedlund) a Marylou neboli Louanne (Kristen Stewart), Moriartyho/Cassadyho bývalá manželka a milenka.
Sem tam do děje vstoupí další postavy – Moriartyho druhá manželka Camille (Kirsten Dunst), Old Bull Lee (Viggo Mortensen) či intelektuální Carlo Marx (Tom Sturridge), jehož předobrazem byl ve skutečnosti známý spisovatel Allen Ginsberg a jehož role je ve snímku poněkud upozaděna. I ostatní Kerouacovy postavy jsou skuteční lidé pod fiktivními jmény, například pod zmíněnou přezdívkou „Starej Bejk Lee“ se skrývá další z řady beatnických spisovatelů William S. Borroughs. Jeho epizodě je věnováno poměrně dost času, jiné části však působí příliš zkratkovitě, mimo jiné ta, kde Sal pracuje na bavlníkové plantáži s Terry (Alice Braga). Herecké výkony naštěstí aspoň trochu vyvažují nevydařené vyprávění.
Mladí beatnici pohrdají společenskými konvencemi a užívají si nezávislosti a svobody, která je v jednu chvíli vynese do oblak a jindy zase strhne ke dnu. Jsou neustále na cestě mezi východním New Yorkem a západním San Franciskem, na cestě, která v podstatě nemá cíl. V knize je „Frisko“ opěvovaným městem snů, ve filmu však jeho význam v beatnické kultuře dostatečně nevyznívá.
Motiv cesty je opakovaně zdůrazněn záběry na ubíhající krajinu pod nohama začínajícího spisovatele Sala – takto film i začíná. Účel těchto scén, které posouvají děj kupředu, je jasný, ale jejich zpracování je tak trochu klišé. Nicméně právě pohyb, ať už je to chůze nebo jízda autem či autobusem, je prvek, který snímku dodává dynamiku a určitým způsobem propojuje jednotlivé epizody. Podobnou funkci má také Salova průběžná práce na jeho první knize. Po zhlédnutí filmu však v divákově mysli zůstanou jen fragmenty a stereotypy, které charakterizují beatnické hnutí.
Divoké večírky, nepřetržité drogové opojení, nevázaný sex… Je to opravdu všechno, co můžeme o obdivovaných i zatracovaných beatnicích říct? Film v tomto ohledu zůstává pouze na povrchu mnohovrstevnaté knihy a nakonec vyšumí do prázdna. Sallesova adaptace totiž postrádá veškeré kouzlo Kerouacova románu – je pouhým pozorováním řady dobrodružství, zatímco původní kniha je niternou výpovědí mladého neklidného muže. Ani se nedivím, že snímek nenalezl cestu do českých kin.
On the Road
Režie: Walter Salles
Scénář: Jose Rivera
Hudba: Gustavo Santaolalla
Kamera: Eric Gautier
Střih: François Gédigier
Hrají: Sam Riley (Sal Paradise), Garrett Hedlund (Dean Moriarty), Kristen Stewart (Marylou), Kirsten Dunst (Camille), Tom Sturridge (Carlo Marx), Viggo Mortensen (Old Bull Lee), Amy Adams (Jane), Danny Morgan (Ed Dunkel), Elisabeth Moss (Galatea Dunkel) a dalšíUSA/Velká Británie/Francie/Brazílie, 2012, 140 min.