„Do práce se těším každý den“
ROZHOVOR s Jiřím Schlemmerem, 3D grafikem Weta Digital – JAROSLAV STUCHLÝ –
Kdo by neznal Weta Digital, Oscary ověnčenou společnost na výrobu počítačových efektů, kterou před dvaceti lety spoluzakládal na Novém Zélandu režisér Peter Jackson. Málokdo ale ví, že mezi jejími zhruba 1200 zaměstnanci můžete potkat jediného Čecha, devětadvacetiletého Jiřího Schlemmera. Ten přijel se ženou a malou dcerkou po delší době na dovolenou do Evropy a ve svém rodném městě (Šumperk) poskytl 25fps následující rozhovor.
Na internetu lze dohledat, že ses před lety podílel na vzniku dvou počítačových her (UFO: Aftershock a UFO: Afterlight). Jaké byly tvé programátorské začátky?
Nezačínal jsem jako programátor, ale jako grafik. I když jsem studoval na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně, vždycky mě více zajímala 3D grafika, modelování, texturování, animace a renderování. Ve vývoji těch her mezi roky 2004–2006 jsem tedy dělal hlavně 3D modeláře. Hry měly docela dost fanoušků, a když jsem přijel na Zéland a začal tam studovat 3D animaci, i tamější lidé ty hry znali.
Vraťme se ještě ke tvým studiím v Brně, která jsi ukončil prací právě o 3D modelování.
Ano, vytvořil jsem učebnici pro studenty, aby se lépe naučili základy 3D modelování a práci ve 3ds Max.
Jaký byl prvotní impuls, který tě přivedl na Nový Zéland?
Už když jsem pracoval na těch hrách, věděl jsem, že bych rád k filmu. A ve filmu se používají jiné softwarové produkty. Ve hrách, hlavně v Evropě, se užívá zmíněné 3Ds Max, ale v zahraničním filmu se užívá Maya. Protože jsem se chtěl naučit Mayu a zároveň se zlepšit v angličtině, rozhodl jsem se pro zahraniční školu. Pracovat ve Weta Digital jsem chtěl už od svých sedmnácti let, čili volba Nového Zélandu byla logická.
Dostat se do takové firmy nebude nejspíš jednoduché.
To opravdu není. Přestěhoval jsem se na Zéland, studoval, pracoval na své angličtině i softwarových dovednostech. Abych se dostal do Wety, vyplnil jsem přihlášku na jejich stránce, kde jsem se představil, poslal ukázky svých prací a pak čekal. Pro některé lidi to čekání může být i velmi dlouhé. Oni si totiž opravdu vybírají jen špičku z celého světa. Po třech letech práce na počítačových hrách, televizních reklamách a menších filmových projektech se mi na Zélandě podařilo získat trvalý pobyt. Když jsem upravil svůj aplikační formulář s informací, že mám trvalý pobyt, dostal jsem nabídku práce ve Weta Digital téměř okamžitě.
Pamatuješ si ten pocit, když ti přišel e-mail s pozvánkou na pohovor?
Ano, byl to splněný sen.
Na jaké pozici tam tedy nyní pracuješ?
Jsem v previzualizačním týmu jako 3D grafik (previs artist), ale moje pozice je trochu unikátní, protože mám tři velmi rozdílné role: 3D modelář a texturář, riggař (rigger nastavuje postavy pro animace) a ještě vytvářím a programuji nástroje pro animátory, které oni pak používají, aby jim ulehčily práci (Animation Technical Director). Zároveň jsem člověk, na něhož se obracejí při technických potížích.
Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?
Den většinou začíná kolem osmé šálkem kávy, nebo čaje. V mém týmu se pracuje buď normálním tempem, nebo je to naopak úplně šílené – bez přestávky, přes noc – záleží, jak se vyvine situace. Já osobně mám, co se týče programování a výroby „nástrojů“, práce na rok dopředu. Nikdy to není tak, že by člověk neměl co dělat.
Jak vnímáš atmosféru ve firmě?
Obecně je velmi dobrá, líbí se mi kultura, která tam panuje. Weta si velmi zakládá na vztazích mezi lidmi.
Zajímá zaměstnance, jak si vedou u diváků filmy, na kterých se Weta podílela?
Ano, rozhodně.
Na jakých filmech jsi byl pracovně přímo zainteresován?
Nejvíce jsem pracoval na Hobitovi a Tintinových dobrodružstvích. V menší míře jsem pracoval i na Zrození Planety opic, X- Men: První třída a trojce Iron Mana.
Které firmy dnes můžou Wetě konkurovat?
Dle mého názoru ILM, Sony Pictures Imageworks a Double Negative.
Dokážeš si film s digitálními efekty užít jako běžný divák, nebo je tam pořád přítomen ten profesní pohled?
Mám rád filmy s digitálními efekty, dokážu ocenit dobrou práci, a pokud mě něco zaujme, zajímám se o to, jak daného efektu bylo dosaženo. Film si ale užívám, i když trochu jinak než běžný divák.
Takže sledování bonusů na blu-ray discích máš přímo v popisu práce?
Není to přímo v popisu práce, ale rád se na bonusy dívám, porovnávám, učím se nové věci.
Co považuješ za svůj iniciační filmový zážitek?
Pána prstenů. Ten příběh se mi vždycky líbil, než šel do kin, měl jsem knížky přečtené třikrát.
Existují ve tvé profesi osobnosti, které fungují jako vzory?
Takových lidí na světě moc není, někteří pracují přímo ve Wetě, jde o vynikající umělce, programátory, modeláře. Z té starší generace, která s počítačovými efekty začínala, třeba Jim Blinn, Ed Catmull, John Knoll nebo pionýři 3D grafiky, kteří jsou dodneška činní.
Kteří režiséři mají vytříbené vizuální cítění? Dohlížejí někteří přímo na vaši práci?
Peter Jackson a James Cameron mají výborné vizuální cítění a shodou okolností oba dohlížejí na naši práci.
Jaká práce tě čeká po návratu na Zéland?
Každý den může přinést nějaké překvapení, nikdy nevíš, co tě čeká. Ale ta práce je zajímavá, pořád se učím něco nového. Svět 3D grafiky jde neuvěřitelně rychle dopředu a my se na tom vývoji přímo podílíme. Weta je neustále na té hranici možného, co se ve vizuálních efektech dá předvést. To dělá tu práci zajímavou, a proto se do ní těším každý den.