Soutěžní sekce 21. MFDF Ji.hlava pod drobnohledem
21. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava proběhne ve dnech 24. – 29. října a uvede 342 filmů z 3571 přihlášených titulů, z nichž 70 bude uvedeno ve světové, 22 v mezinárodní a 12 v evropské premiéře.
“Letošní program přináší mnoho změn. Například otevření soutěžních sekcí hybridním či hraným filmům s dokumentárním charakterem. A tak se v sekci České radosti potkají díla více dokumentární i více hraná, například Hranice práce Apoleny Rychlíkové, Milda režiséra Pavla Křemena, Skokan Petra Václava a Všechno bude fajn režiséra Robina Kvapila. Právě napětí mezi autenticitou a stylizací nás zajímá, usilují o ni totiž autoři na obou březích kinematografie.
Další novinkou jsou tři nové tematické soutěžní sekce: Svědectví o politice, Svědectví o poznání a Svědectví o přírodě. Tyto tři fenomény jsme si vybrali proto, že podle nás hlavním způsobem ovlivňují budoucnost lidstva v 21. století.
Velkou radost také máme z nového nadechnutí české dokumentární scény. Letošní soutěž Česká radost přináší 18 snímků, další snímky jsou zařazeny v sekcích Svědectví či Exprmntl.cz. Mnohé z nich hledají velmi osobitou formu filmového vyjádření, podstatná témata i ambici oslovit velké množství diváků. Specifickým faktorem je také touha vyjádřit se k blížícím se parlamentním volbám,” komentuje ředitel festivalu Marek Hovorka.
Česká radost
Sekce Česká radost letos uvede 18 aktuálních snímků tuzemských dokumentaristů. Ti si letos posvítili na špatné pracovní podmínky, na odebírání dětí sociálními pracovníky v Norsku, na otázky související s osobou Andreje Babiše i na Milouše Jakeše.
„Celý život točím dokumenty o české novodobé historii a zajímají mě její osobnosti a jejich lidská tvář. Ve filmu o Jakešovi jsem chtěl zjistit, kde se v něm zrodilo jeho ortodoxní komunistické přesvědčení. V každé temné době je podle mě dobré postihnout i její lidské rozměry. Nešlo mi o film, který by byl encyklopedickým heslem o komunistickém pohlavárovi. Chtěl jsem natočit příběh průměrného člověka, který se dostal z nicoty na vrchol moci a pak prožil i pád. Příběh Jakeše mi přišel dobrý i jako ukázka, jací lidé vládli komunistickému Československu,“ popisuje svůj vztah k hlavní postavě filmu Milda režisér Petr Křemen.
Otázku špatných pracovních podmínek v Česku otevírá dokumentaristka Apolena Rychlíková ve snímku Český žurnál: Hranice práce, ve kterém sleduje novinářku Sašu Uhlovou zažívající na vlastní kůži pracovní podmínky v těch nejhůře placených pozicích – například v drůbežárně, prádelně nebo na kase v supermarketu. „Když jsem skončila, uvědomila jsem si, že nevládnu nohama ani hlavou. Přitom jsem měla ruce rozedrané do krve kolem nehtů, jak jsem ty krabice skládala. Ale ruce mě nebolely, jen nohy,“ zaznamenala si Uhlová do deníku po jednom dni v žiletkárně v obci Krupka. Velký mediální rozruch vyvolaly již tištěné reportáže Saši Uhlové, uveřejněné v posledních týdnech.
Česká radost se letos zaměří i na filmy, které stojí na pomezí dokumentu a hraného filmu. Snímek Bo Hai Dužana Duonga vypráví autentický příběh z pražské vietnamské večerky. Film Skokan popisuje cestu zlodějíčka Juliuse na filmový festival v Cannes. Do hlavní role režisér Petr Václav obsadil skutečného trestance, který dostal propustku z věznice pouze na natáčení, a film vznikal bez předem připraveného scénáře. Všechno bude fajn režiséra Robina Kvapila je pak autentickou sondou do života v Brně.
Sekce dále za osobní účasti režisérů představí snímky Batalives (rež. Petr Babinec, Karolína Zalabáková), SAMA (rež. Otakar Faifr), Nerodič (rež. Jana Počtová) nebo snímek Selský rozum (rež. Zuzana Piussi a Vít Janeček).
Opus Bonum
Hlavní soutěžní sekce Opus Bonum nabízí divákům 15 filmů reprezentujících tendence světového dokumentu. Režisérka Tereza Nvotová dokončila po čtyřech letech svůj dokumentární opus Mečiar.
„Na začátku 90. let se zdálo, že jsou v jednom státě spolu s Čechy Slováci spokojení. Moje babička měla na zdi zarámovaný portrét Havla, slovenskou valašku a nějaký diplom od Masaryka,“ vzpomíná ve filmu režisérka, která hledá otisk Mečiarismu i v současné slovenské či české politice.
Filmová esej Zajímalo vás, kdo vystřelil? rozplétá příběh z roku 1846, kdy jistý S. E. Branch v Alabamě zastřelil černocha Billa Spanna. Pravnuk někdejšího vraha, ji.hlavskému publiku dobře známý režisér Travis Wilkerson, sleduje vyšetřování skrze politicky i esteticky vyhraněnou filmovou esej, ve které vyplouvají na povrch nejen přežívající rasové předsudky.
První světla: první velké filmy začínajících dokumentaristů
Sekce První světla představí 10 celovečerních debutů. Rakouský režisér Matthias Krepp osobně uvede snímek Krev a písek, který propojuje amatérská videa natočená v Iráku a Sýrii a zavěšená na YouTube s komentáři uprchlíků žijících dnes v Evropě. „Film nutí diváka zamýšlet se nad podstatou dobra a zla, nad pachatelem a obětí,“ charakterizuje svůj snímek autor.
Svůj první celovečerní snímek osobně představí i Srb Boris Mitić, který svoji vizuálně strhující koláž Chvála Ničeho popisuje jako „whistleblowerskou dokumentární parodii o ničem”. Jediný hlas, který celým filmem promlouvá, je hlas Iggyho Popa.
Mezi moři: nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy
Soutěžní sekce Mezi moři představí to nejlepší z dokumentárních filmů střední a východní Evropy. Letos uvede 9 snímků. V mezinárodní premiéře promítne kupříkladu snímek Opera o Polsku za osobní účasti režiséra Piotra Stasika. Na pozadí inscenovaných filmových portrétů obyčejných Poláků, v napětí tvořeném disharmonickým operním podhoubím, sledujeme obrazy, které skládají portrét duše polského národa. „K tomu, abyste mohli začít s léčbou či terapií, musíte znát svou diagnózu. Musíte pochopit, jaké chyby se kdysi staly,“ komentuje východisko filmu režisér Stasik.
Vítězný snímek sekce Mezi moři si letos navíc odnese finanční ocenění ve výši 10 000 USD od partnera sekce Current Time TV.
Svědectví o politice, poznání a přírodě
Tři nové soutěžní sekce Svědectví znamenají novinku letošní Ji.hlavy. Svědectví o politice jsou přehlídkou výrazných dokumentů s politickým přesahem, například německo-rakouský film Oběd zdarma pro všechny – přijmi nepodmíněné příjmy, který je příspěvkem k debatě nepodmíněných příjmů, či Poslední v Aleppu, vítěz ceny poroty na festivalu Sundance, empaticky zprostředkovává každodenní zápasy válečných záchranářů.
Svědectví o poznání jsou soutěžní sekcí filmů, které nově definují žánr vědeckého dokumentu. Ve světové premiéře budou uvedeny snímky Dělat děti, sledující motivaci klientů reprodukčních klinik, ambice lékařů a nenasycený trh metod početí, a Komplex Epopeje režiséra Jana Strejcovského, který aktualizuje prvorepublikový spor o význam slovanské sounáležitosti v naší přítomnosti.
Svědectví o přírodě představují letošní dokumenty, které vytříbenými filmovými prostředky hovoří o člověku jako o součásti i úhlavním nepříteli přírody. Obrazově silný snímek Planeta Česko režiséra Mariana Poláka je expedicí do tuzemské přírody a odhaluje dobrodružné příběhy zvířat a rostlin, které se dnes a denně odehrávají kolem nás, a fascinující místa, kam se vrací člověkem dříve vytlačená příroda.
Krátká radost: Nominujte na Oscara!
Krátká radost je tradiční soutěžní sekce uvádějící české i zahraniční snímky, které na krátkém formátu zkoumají možnost a sílu dokumentu. Letos poprvé se rozhodovací pravomoc přesouvá k divákům, kteří roli porotce mohou vyzkoušet online do 22. října na serveru DAFilms.cz. Vítězný film získá online distribuci a propagaci v hodnotě 3000 eur a bude tradičně nominován do předvýběru amerických Oscarů v kategorii krátký dokumentární film.
Fascinace: světová soutěž a EXPRMNTL.CZ
Festival tradičně uvádí soutěž experimentálních dokumentů z celého světa: Fascinace. Letos se vybíralo přibližně z tisíce filmů. „Mezi tématy letošních experimentálních dokumentů byly patrné reakce na současné společenské dění – mnoho filmů se zabývalo migrací anebo reagovaly na lokální události – například zavření největšího opozičního deníku v Maďarsku. Ve stylistických postupech nalezneme klasické avantgardní postupy naplňované aktuálními tématy, ale také vynalézání nových natáčecích aparátů – opět uvidíme film natočený tzv. haptickou kamerou – anebo spolupráci umělců s postupy práce a ‚přemýšlení’ počítače,“ dodává k sekci dramaturgyně Andrea Slováková. Experimentální snímky z českých vod představí sekce EXPRMNTL.CZ. „Nejvíce mě těší neustálé proměny české experimentální scény skrze nové autorské osobnosti: i letos uvidíte filmy zavedených autorů s výrazným rukopisem vedle filmů ještě studujících začínajících filmařů a výtvarných umělců.“
Kdo zasedne v porotě?
Soutěž zahraničních dokumentů Opus Bonum má jako vždy jediného porotce: bude jím lotyšská režisérka a scenáristka Laila Pakalniņa, jejíž filmy vynikají smyslem pro absurditu a mystifikaci, oceněné také na festivalech v Cannes či Berlíně. V mezinárodní pětičlenné porotě sekce Mezi moři zasedne například slovenský režisér, kameraman a pedagog Robert Kirchhoff nebo filmová kritička britského magazínu Screen International Tiffany Pritchardová. Nejlepší český dokument naopak vybere ryze česká porota: mezi hodnotiteli bude Miroslav Janek nebo Krištof Kintera. Nejpovedenější debut v sekci První světla vyberou zástupci světových festivalů. A to napříč kontinenty: italský kritik a dramaturg Giona A. Nazzaro je dramaturgem sekce kritiků na benátském festivalu, argentinský filmový historik Augustín Masaedo je dramaturgem BAFICI, festivalu nezávislého filmu v Buenos Aires, a nebudou chybět ani zástupce festivalů z USA, Maroka nebo Ruska. Nejlepší experimentální film posoudí tradičně rodinná porota. Do Ji.hlavy se letos vydají Baladránovi: výtvarný umělec Zbyněk Baladrán, pedagožka Petra Baladránová, žačka sedmé třídy Marie Anna Baladránová a student gymnázia Matěj Baladrán. Nebude chybět ani studentská porota sestavená z jihlavských středoškoláků, kteří vyberou nejlepší film ze sekce Česká radost.