DAFilms.cz uvádí: Joris Ivens – Filmař světa
„Promítací plátno není okno, jímž se člověk dívá na svět, je to svět sám pro sebe.“
Joris Ivens byl nizozemský dokumentární a experimentální filmař, jenž tvořil velkou část 20. století a jeho tvorba takto kopíruje vývoj v oblasti kinematografie. Od počátků ve 20. století na konci němé éry, kdy by ovlivněn celoevropským rozmachem avantgardy, přes příklon k politickým a levicovým tématům v 30. letech až po vyhoštění z Nizozemí za kritiku jeho kolonialismu. Ivensova tvorba položila základ angažovanosti ve filmu, stejně jako žánru dokufikce, který zachycuje reálné události pomocí prostředků hraného filmu. DAFilms.cz představuje čtyři Ivensovy filmy z období revolučních šedesátých let online. Podívejte se na tvorbu jednoho z nejzásadnějších evropských dokumentaristů!
Joris Ivens se narodil v Nizozemí v roce 1898 do rodiny fotografa, který vlastnil několik fotografických obchodů. Studoval ekonomii, fotochemii, ale i kamerovou techniku a po návratu do rodného města se rozhodl, že se stane filmařem a nepřevezme rodinný byznys. Celkem za svoji kariéru natočil 64 filmů. Jedny z jeho prvních krátkých filmů, Most a Déšť, jsou výrazně ovlivněny tehdejšími avantgardisty, jako je René Clair či Sergej Ejzenštejn. Ve třicátých letech začíná být v jeho tvorbě patrný vliv levicového smýšlení a filmy se stávají politicky angažovanými. Nejznámější je Borinage vytvořená ve spolupráci s belgickým režisérem Henri Storckem.
DAFilms.cz představuje čtyři filmy Jorise Ivense, které natočil v šedesátých letech: Sedmnáctá rovnoběžka, A Valparaíso, Rotterdam Europort a Le petit chapiteau. A Valparaíso (1963) natočil Ivens dohromady se studenty univerzity v Santiagu de Chile, scénář napsal Chris Marker. Valparaíso je velký přístav v Latinské Americe, který měl před dostavbou Panamského průplavu zásadní roli v lodní dopravě. Dokument ukazuje realistické i poetické obrazy města, v němž jsou na první pohled viditelné propastné rozdíly mezi chudobou a bohatstvím. Le petit chapiteau (1963) bylo natočeno během režisérova pobytu v Chile a v krátké stopáži ukazuje upřímné a neutuchající nadšení dětí, které jsou návštěvníky cirkusového představení. Rotterdam Europoort (1966) je portrétem přístavního města v Nizozemí, které se po druhé světové válce velmi rychle zrevitalizovalo po bombardování. Ivens využívá hybridní formu a do snímku zařadil hrané pasáže. Sedmnáctá rovnoběžka byla natočena během režisérovy cesty do Vietnamu. Ukazuje oběti bojů v jihovýchodní Asii, z nichž většina jsou obyčejní farmáři, a stává se tak manifestem proti válce jako takové.
Podívejte se na průřez tvorbou nizozemského režiséra Jorise Ivense online na DAFilms!