23. Ji.hlavu zahájil film o Jaroslavu Kučerovi a předávaly se první ceny
Třiadvacátý ročník dokumentární Ji.hlavy zahájen! Slavnostní večer se nesl ve jménu letošního leitmotivu festivalu, kterým je důraz na životní prostředí. „Letošní téma je nejdůležitější na světě,“ uvedla na úvod Tereza Nvotová, která spolu s Janem Foukalem diváky večerem provedla. V rámci slavnostního zahájení byly předány první ceny. Ocenění za nejlepší krátkometrážní dokument v sekci Krátká radost si odnesla argentinská režisérka Ingrid Pokropek za snímek s názvem Shendy Wu: deník. Jde o osobně laděný dokument o hledání přítelkyně z dětství.
Cenu Respektu za nejlepší televizní, video či online investigativní reportáž získal Jan Novák za dvoudílný pořad Svitávka zachycující situaci v obci, již rozdělil spor o ubytování lidí s handicapem. „Mapuje totiž jev, který je možná na první pohled méně nápadný, ale prostupuje takřka celou společností – manipulaci veřejným míněním a apriorní strach z jinakosti i z toho, co neznáme,“ zní výrok poroty. Janu Novákovi cenu předal redaktor týdeníku Respekt Jan H. Vitvar.
Letos poprvé byla předána i cena za pozoruhodný přínos pro producenty. APA World Excellence Award si z rukou českého producenta Radima Procházky převzala rakouská producentka Gabriele Kranzelbinder. Vyhlášena byla i cena AudioREPORTU 2019 o nejlepší rozhlasový dokument: letos ji získala Brit Jensen za dokument Peklíčko.
Oceněny byly i nejzajímavější projekty kvalifikační vysokoškolské práce s dokumentární tematikou. Cenu získal Ondřej Kazík za disertační práci věnovanou online distribučním kanálům, Lucie Zelená si odnesla cenu za bakalářskou práci Zkoumání zvukové stránky filmu Jeana Rouche.
Ji.hlavu zahájil snímek Jaroslav Kučera Deník
Zahajovací film Jakuba Felcmana je poctou Jaroslavu Kučerovi, jednomu z nejoriginálnějších kameramanů československé nové vlny, a rovněž jeho ženě, režisérce Věře Chytilové. „Je to skutečný filmový deník, který obsahuje jak skromné výjevy z rodinného života, tak obrazové experimenty a zkoušky. Připomíná zprávu, která byla mnoho let zavřená v láhvi – a my jsme ji vytáhli. Snažili jsme se, aby zůstala neporušena, nezohýbaná. Naslouchali jsme materiálu a snažili se zachovat svět Jaroslava Kučery takový, jaký byl,“ říká o filmu Felcman. Dodává, že jde o osobní pohled na bouřlivá šedesátá léta, na náraz let sedmdesátých, ale i o příběh jednoho vztahu a dospívání dětí. „Je to materiál, jaký má ve svém osobním archivu dnes takřka každý, ovšem tento pořídili dva výsostní filmaři: osobnosti, které zásadně ovlivnily podobu českého filmu. Čím otevřenější a pozornější pohled diváka, tím více se filmový materiál dokáže odměnit,“ říká režisér o filmu.
Na co se těšit v pátek?
Druhý festivalový den přinese první premiéry českých filmů. Adéla Komrzý uvede snímek Viva video, video viva, ve kterém objevuje otce Večerníčka Radka Pilaře jako zakladatele videoartu, francouzský rodák Artemio Benki přiblíží osobnost argentinského pianisty Martína Perina ve filmu Sólo, Barbora Jíchová Tyson se bude ptát po smyslu instituce manželství ve snímku Hovory o nevěře. V rámci sekce Opus Bonum dnes festival nabídne francouzský snímek Doufám, že se máš dobře režiséra Arnauda de Mezamat. Ten zadaptoval úspěšnou prózu Patrika Ouředníka Europeana, která vyšla poprvé před osmnácti lety a dočkala se překladu do šestatřiceti jazyků.
Silný vizuální zážitek slibuje také film Země medu Ljubomira Stefanova a Tamary Kotevské, který zachycuje příběh makedonské včelařky, žijící s nemohoucí matkou daleko v horách. Britský snímek Nedotknutelný režisérky Ursuly Macfarlane pak přiblíží sexuální aféry hollywoodského producenta Harveyho Weinsteina.
Inspirační fórum pak nabídne velké téma postavení ženy ve společnosti. Na téma Proměny ženy budou debatovat třeba Fawzia Koofi, bojovnice za ženská práva a kandidátka na post afghánské prezidentky nebo dagestánská spisovatelka Alisa Ganieva, která svoji prvotinu Salaam, Dalgat! musela napsat pod mužským pseudonymem, aby unikla škatulce „psaní pro ženy“.