The Lizzie Bennet Diaries: Pýcha a předsudek v prostředí sociálních sítí
V současné době se v audiovizi velmi daří různým remakům a adaptacím již existujících děl. To platí i pro adaptace knižních předloh. Některé z nich jsou stále natolik atraktivní, že vůbec nevadí, když mají těch adaptací hned několik – ať už v podobě filmů, minisérií nebo celých seriálů. Jedním z těchto děl je také Pýcha a předsudek, román Jane Austen. Právě ten už několik desítek let vždy zasáhne určitou část publika svým nesmrtelným příběhem.
To platí i pro současnou „internetovou generaci“, která je zatížená stereotypy o tom, jak ji klasické knihy ze školních kánonů nezajímají, a vůči literárnímu dědictví je lhostejná. Opak svým způsobem potvrdila popularita další adaptace Pýchy a předsudku, jež byla přizpůsobena právě této generaci. Jedná se o webseriál v podobě několikaminutových vlogů, The Lizzie Bennet Diaries.
Moderní verze moderní hrdinky
Už ve své době byla Elizabeth Bennetová považována za jakousi moderní hrdinku, která se vymykala společenským konvencím. Ve zmíněném webseriálu je navíc Elizabeth představena v kontextu nového milénia. Hlavní hrdinka Lizzie je 24 letou studentkou mediální komunikace, která má pro svou semestrální práci vytvořit nějaký mediální projekt. Vybere si právě správu YouTube kanálu a vede si vlastní video deník. S natáčením a střihem jí pomáhá její nejlepší kamarádka Charlotte Lu. Oproti původnímu dílu Jane Austen má Lizzie pouze dvě sestry – starší Jane, která se na každém snaží najít jen to dobré, a mladší Lydii, která zase miluje zábavu a kluky. Alespoň takto jednoduše jsou zpočátku dívky představeny. Jak se ale příběh odvíjí, vidíme, jak se vyvíjí i jednotlivé postavy a jejich motivy.
Neodmyslitelnou součástí tohoto klasického příběhu jsou ale i osudoví muži. V tomto případě jde o nezadaného a bohatého studenta medicíny Binga Leeho (Mr. Bingley, anyone?), který přijíždí do města a matka Bennetovic dívek se samozřejmě snaží jednu ze svých dcer tuto dobrou partii zajistit. S Bingem přijíždí také stejně bohatý a stejně nezadaný Will Darcy, který už ve svém mladém věku velí mediálnímu impériu. V moderním zpracování nechybí ani George Wickham, který se ovšem v adaptaci změnil z vojáka na člena plaveckého týmu. A pan Collins? Ten se zase věnuje na doktorátu aktuálním otázkám mediálního průmyslu.
Současnosti se přizpůsobily také motivy příběhu. Byť narativ sleduje podobnou linii jako jeho knižní předloha, kromě povolání postav se pozměnily i další aspekty. Společně s Lizzie tak divák pociťuje trable mladého dospělého – od zkoušek na univerzitě, přes zátěž studentských půjček a obav ze ztráty domu, očekávání společnosti na nalezení partnera a založení rodiny, po hledání práce. I aféry se od 19. století musely změnit. Útěk Lydie s Wickhamem už by v dnešní době nemusel být tolik závažný čin. Zato natočení sexuálního aktu a následné vydírání o uveřejnění záznamu, to už je reálná hrozba současnosti, kdy jsou média součástí každodennosti většiny jedinců.
Transmediální narace pro interaktivní publikum
Vlogy novost The Lizzie Bennet Diaries ale nekončí. Tvůrci se totiž snaží zbořit čtvrtou stěnu a dovolit divákům plně participovat. K tomu slouží celý online svět zbudovaný kolem tohoto centrálního YouTube kanálu. Postavy webseriálu totiž mají vlastní účty na Twitteru nebo na Facebooku, aktivní jsou dokonce i na Tumblr, Pinterestu nebo LinkedInu. Příběh byl vyprávěn v reálném čase v průběhu jednoho roku, kdy Lizzie zveřejňovala vlogy průměrně dvakrát do týdne. Během této doby se do vyprávění zapojovaly i vedlejší postavy prostřednictvím vlastních účtů, Lydie měla dokonce paralelní YouTube kanál. Příběh Pýchy a předsudku již tedy nebyl vyprávěn pouze z pohledu Elizabeth, ale pokud divák chtěl a zapojil se více, mohl naleznout také úhel pohledu vedlejších postav.
Jádro tvoří 100 epizod v podání Lizzie a jejích vlogů, nicméně k tomu se diváci mohli navíc „proklikat“ dalším přídavným obsahem, komunikovat s postavami, ale sledovat i několik videí navíc v podobě Q&A. Celkově tvůrčí tým vytvořil ke stěžejnímu YouTube kanálu další 4 YouTube platformy, 21 profilů na Twitteru, 6 stránek na Tumblr a několik účtů na dalších sociálních sítích.
O popularitě této formy vyprávění a Pýchy a předsudku obecně svědčí i čísla – Lizzie Bennet má k únoru 2019 přes 270 tisíc odběratelů a první vlog více než 3 miliony zhlédnutí. „Zastřešujícím“ kanálem se brzy stalo Pemberley Digital a začaly se zde objevovat i další klasické příběhy převyprávěné v tomto moderním pojetí – např. Emma nebo Frankenstein.
Fanoušci Jane Austen
Jakkoli se to může zdát jako oxymorón, i klasičtí autoři mají v současnosti své fanoušky. Nesporným důkazem může být neutichající popularita příběhů Sherlocka Holmese. I Jane Austen má svůj fandom, kterému se přezdívá Austenité nebo Janeité.
V pracích týkajících se fanouškovství se autoři nadále vrací k tomu, že fandom na sebe má neustále navázané negativní stereotypy a konotace. To platí i zde – o Austenitech kromě již známých stereotypů o obsesivních společenských outsiderech kolují také představy, že jejich adorace tvorby Jane Austenové je povrchní a pramení jen z nových audiovizuálních adaptací. (Cano, 2017: 155–156) Mnozí fanoušci se sice doznávají k tomu, že tyto příběhy objevili skrze filmové či seriálové adaptace, ale právě ony je dovedly ke knihám Austen. Toto publikum tedy boří také klasickou představu o tom, že zaujetí by mělo pocházet ze zdrojového materiálu a až posléze pokračovat k dalším adaptacím.
Austenité navíc mají omezený zdrojový materiál, jež je po smrti autorky konečný a nevzniká žádný nový kánon. Proto se uchylují k vlastní fanouškovské tvorbě, která podobně jako moderní profesionální adaptace převypravuje a často i upravuje původní příběh. Fanoušci sami se tedy podílejí na neustálé konstrukci a rekonstrukci tvorby Jane Austen. (Cano, 2017: 162)
I The Lizzie Bennet Diaries rezonovalo ve fandomu a na různých sociálních sítích je možné naleznout fanouškovskou tvorbu věnovanou specificky tomuto webseriálu či jednotlivým postavám. Možnost participovat na příběhu v reálném čase byla jistě velkým přínosem pro celý tvůrčí tým a udržení pozornosti diváků. Bez nadšených příjemců by projekt takovou úspěšnost zřejmě nezaznamenal.
Inovativnost a originalitu zpracování, stejně jako popularitu webseriálu ocenily i poroty udílející různá ocenění v audiovizi. Lizzie Bennet si vysloužila hned několik ocenění za nejlepší webseriál, včetně Primetime Emmy Award za kreativní počin v interaktivních médiích (2013).
Popularita příběhu Elizabeth Bennet a Williama Darcyho nepřestává nalézat své publikum ani po více než 200 letech, což mimo jiné dokazuje i The Lizzie Bennet Diaries. Originalita zpracování, využití plného potenciálu sociálních sítí a přizpůsobení příběhu současnosti dodává Pýše a předsudku nový lesk a přibližuje nové generace ke klasické literatuře.
The Lizzie Bennet Diaries
Tvůrci: Hank Green, Bernie Su, Jenni Powell
Obsazení: Ashley Clements, Mary Kate Wiles, Laura Spencer, Julia Cho, Daniel Vincent Gordh a další.
USA, YouTube (2012 – 2013), 100 epizod/2 – 8 min
Zdroje
Cano, M. Jane Austen and performance. Palgrave Macmillan, 2017.
Zeiser, A. Transmedia marketing. From film and TV to games and digital media. London: Routledge, 2015.