Příští středu začíná filmový festival ÍRÁN:CI s podtitulem UNIKNI!
Mladý muž ztracený v přístavním městě hledá cestu k lepšímu životu. Cílevědomé sportovkyni brání žárlivý manžel v odjezdu ze země. Afghánský uprchlík se potácí mezi úsilím udržet pohromadě rodinu a péčí o nemocnou matku… Příběhy mužů a žen snažících se najít východisko ze svízelné situace přináší 9. ročník festivalu ÍRÁN:CI – 24 pečlivě vybraných filmů od inspirativních tvůrců, kteří každý po svém zpracovávají téma vykoupení. Festival začne 15. ledna v 19.30 v pražském kině Světozor.
Letošní 9. ročník festivalu ÍRÁN:CI českým a slovenským divákům opět nabídne to nejlepší z íránské a afgánské kinematografie. Většina filmů byla premiérově uvedena v Berlíně, Benátkách, Londýně a na dalších prestižních světových festivalech. Pražská část festivalu se koná od 15. do 19. 1., poté se festival přesune do Brna (21.—22. 1.), následují Košice (23.—25. 1.) a na závěr Bratislava (30.—31. 1.).
Nejzajímavější filmy íránských tvůrců se představí v zavedených sekcích: Sekce celovečerních filmů, sekce dokumentárních filmů a sekce krátkých filmů. Soutěžit se letos bude jen v sekci celovečerních filmů a režisér nebo režisérka vítězného snímku získá pro svůj příští počin 10 dní postprodukce v předním pražském studiu Magic Lab. V loňském roce v hlavní soutěži zvítězil výrazný snímek Drezúra, v němž režisér Pooya Badkoobeh položil provokativní otázky o moci, penězích a pokrytectví. Stejně jako v minulých letech také letos rozhodnou o vítězi členové mezinárodní poroty složené z předních světových expertů.
Celý program je dostupný na webových stránkách festivalu: www.iranci.cz. Vstupenky lze zakoupit online či v kinech, kde se projekce koná. Všechny filmy budou uvedeny s českými a anglickými titulky.
SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH FILMŮ
Zámek snů (Castle of Dreams) 15. 1. v 19.30 ve Světozoru otevře celý festival ÍRÁN:CI. Jde o příběh muže, který se po letech mlčení znovu setkává se svými dětmi. V autě bývalé manželky s dětmi objevuje smyšlený svět stvořený jako způsob, jak se mohou vyrovnat s jeho nepřítomností.
Dozorce (The Warden): Při stěhování ze staré věznice vedené přísným plukovníkem Jahedem záhadně zmizí jeden z vězňů. Plukovník, muž středního věku, má obavy, že by ho chybějící vězeň mohl připravit o dlouho očekávané povýšení, které již má na dosah. Zapojí proto všechny dozorce do intenzivního pátrání. Čím víc však neviditelného vězně hledá, tím méně si je jistý sám sebou.
Studený pot (Cold Sweat): Po odjezdu na finále Asijského poháru zjistí energická kapitánka íránského národního týmu sálové kopané, že jí manžel, moderátor televizní show a miláček celého národa, soudně zakázal opustit zemi. Čím víc se snaží svého „pána a vládce“ získat na svou stranu, tím tvrdší jsou jeho kroky. Napjaté soužití v nepovedeném manželství, neloajální spoluhráčky a domácí politikaření nedávají rozhořčené kapitánce jinou možnost, než nechat celý příběh vyjít najevo.
Rona, Azímova matka (Rona, Azim’s Mother): Uprchlík z Afghánistánu se horko těžko protlouká a za mizerný plat pracuje pro městské služby. Současně se potácí mezi snahou udržet pohromadě rodinu a péčí o stárnoucí nemocnou matku. Ve chvíli, kdy tlak rodiny, lékařů, práce a zoufale nespravedlivých životních podmínek v Íránu dosáhne neúnosné míry, přestává dbát na své zásady. Ocitne se na křižovatce a je nucen přijmout nejtěžší rozhodnutí svého života.
Dále budou soutěžit filmy Talá (Talla; režie: Parviz Shahbazi, premiéra: Fajr IFF), Světlušky (Fireflies; režie: Bani Khoshnoudi, premiéra: Rotterdam IFF), Teherán, město lásky (Tehran, City of Love; režie: Ali Jaberansari, premiéra: Rotterdam IFF).
SEKCE DOKUMENTÁRNÍCH FILMŮ
Filmfarsí (Filmfarsi): Írán je známý po celém světě coby jedna z nejvýznamnějších líhní mimořádných artových filmů. Platí to však pouze částečně. Před revolucí v roce 1979 vznikaly v Íránu naprosto bizarní, mimoděk legrační a naprosto příšerné filmy, v nichž nebyla nouze o absurdní repliky, sex, drogy a války vedené na záchranu cti. Film potěší i poučí. Provádí diváky zapomenutým dědictvím íránského filmu a nahlíží na revoluci, která navždy změnila osud Íránců.
Kábul, větrné město (Kabul, City in the Wind) je nejuznávanějším afghánským dokumentárním filmem všech dob. Sleduje příběh muže středního věku, který projíždí v rozkodrcaném autobusu chaosem města a snaží se smířit sám se sebou.
V sekci dokumentárních filmů budou dále uvedeny filmy Cháteme (Khatemeh; režie Hadi Zarei a Mehdi Zarei, premiéra: Dok Leipzig), Paní Túrán (Touran Khanom; režie: Rakhshan Banietemad), Dům pro tebe (A House For You; režie: Mehdi Bakhshi Moghaddam, premiéra: Krakow IFF).
SEKCE KRÁTKÝCH FILMŮ
Megrelen (Magralen): Vynalézavý chlapec a jeho nevidomá mladší sestra předstírají při hrách na bezútěšném vrakovišti, na kterém bydlí, že se prohánějí závodními vozy Formule 1. Chlapec vymýšlí, jak zpestřit sestře život a uniknout narůstajícímu odcizení rodičů.
Opar (Zona) je příběhem muže obviněného z toho, že přivedl ženu do jiného stavu; u soudu musí prokázat svou nevinu prostřednictvím testu DNA. Výsledky otřesou samotnými základy jeho existence a vyvolají sérii nešťastných událostí.
Další filmy v sekci: Manikúra (Manicure; režie: Arman Fayyaz, premiéra: Sundance IFF), Lunapark (Funfair; režie: Kaveh Mazaheri, BFI London IFF), Převaděč (The People Smuggler; režie: Arman Fayyaz, premiéra: Rhode Island IFF), Děkovačka (Reverence; režie: Sogol Rezvani, premiéra: Tehran IFF), Trhlina (Fault Line; režie: Soheil Amirsharifi, premiéra: Clermont-Ferrand IFF).
SEKCE PRŮKOPNÍCI
Hra s ohněm (Fireworks Wednesday) je příběhem mladé služky, která nastoupí do rodiny vyšší střední třídy a ocitne se uprostřed hysterického sporu mezi rozlíceným manželským párem. Služka se snaží situaci nějak zlepšit, ale zamotá se do změti tajemství opřádajících život jejích zaměstnavatelů.
Ženy bez mužů (Women wihout Men) uzavřou festival ÍRÁN:CI v neděli 19. 1. ve 20.00 v pražském kině Světozor. Film přibližuje osudy 4 žen, které hledají nezávislost, útěchu a lidskou společnost. I přes odlišnou minulost se jejich životy spojí, aby dokázaly čelit společnosti ovládané muži. Jde o výrazný, tajemný, feministický příběh lásky a naděje v době národního zoufalství při státním převratu v Íránu v roce 1953.
POROTA
Filmy v soutěžní sekci celovečerních filmů bude hodnotit porota složená ze tří mezinárodně uznávaných odborníků. V porotě zasednou Aleš Rumpel, bývalý ředitel festivalu Mezipatra, který dlouhodobě působil také v Mezinárodním filmovém festivalu dokumentárních filmů Jeden svět nebo jako ředitel sekce vnějších vztahů Národního filmového archivu. Dále pak Nacim Pak-Shiraz, vedoucí Katedry islámských a blízkovýchodních studií na univerzitě v Edinburghu, která se významně podílí na kulturní scéně a mezinárodních festivalech ve Velké Británii a dalších zemích. Trojici porotců uzavírá Barbara Day, jež v 60. letech studovala v Praze divadelní vědu. Začátkem 80. let ji do české metropole znovu přivedla dizertace, v níž se zabývala Divadlem Na zábradlí a vztahem mezi divadlem, společností a politikou v českých zemích. V současné době žije v Praze a věnuje se překladům, výuce a vlastní tvorbě. V nakladatelství Karolinum Press nedávno vyšla její kniha Trial by Theatre: Reports on Czech Drama.