Zde se nacházíte: 25fps » Experimentální film » Quick View: Zbyšek Semelka

Quick View: Zbyšek Semelka

QUICK VIEW (Quick Interview with Visual Artists) – Zbyšek Semelka – MARIE MEIXNEROVÁ

Zbyšek Semelka

Zbyšek Semelka

absolvované školy: FDULS Plzeň
absolvované stáže a rezidenční pobyty:
Erasmus ASP Kraków
získaná stipendia a prestižní ocenění:
2019 Best student film, TAFF Turku
2019 Výherce soutěže Jiné vize, PAF Olomouc
webové stránky: soundcloud.com/ybzsek
www.facebook.com/zbysekzbysekzbysekzbysek

Jak jste se dostal k umělecké tvorbě?

Trochu jsem teď zapochyboval, nakolik je to vnitřní popud. Když se ale koukám na svoje dětství, není o tom pochyb, přinejmenším tam na začátku života. To tvorba byla ryzí. Čas od času mi tekla krev z nosu, tak jsem hned vzal papír a nechal ji kapat, rozmazával tím zakrváceným kapesníkem. Připojuji také jeden obrázek z dětství, to je ze školky, kdy se nás paní učitelka ptala, co jsme to tam kreslili, prozřetelně ty kresby popisovala, kdyby to snad náhodou někdy nebylo jasné. Zapochyboval jsem na začátku proto, že posledních 8 let, co se pohybuji na výtvarných školách, dostávám ta zadání, a tak se člověk občas jenom snaží něco vypotit, nejlépe jak dovede, ale ne do konce to vzniká z něj. Každopádně je mi ten stimul potřebný a mimo to práce mimo školu nebo s volným zadáním stále vznikají. Texty píšu z potřeby artikulovat emoce a ostatní z čiré fascinace mediem a potřebou objevovat neexistující.

Co považujete za své nejvýznamnější dílo?

Nejzásadnější (možná jen nejhotovější svojí celistvostí) bude asi moje bakalářská práce, zvuky země, jmenuje se Advertising the Earth Radio – Stephen P. McGreevy’s VLF Cut-outs. Dokončil jsem ji zhruba před rokem a objíždí teď festivaly. Jedná se o animaci sádrokartonu, sádry uvnitř sádrokartonu. Ilustruje co se děje v zemské atmosféře a taky člověka, který nám ty zvuky zprostředkovává. Film je pro mě významný množstvím času, který jsem na něm strávil, nosným a zajímavým tématem a v neposlední řadě sledem náhod, které mu daly vzniknout.
Tady je trailer:

Jaká vaše práce je z vašeho osobního hlediska pro vaši kariéru klíčová?

Práce na sobě, na spokojenosti v teď. To mi přijde nejdůležitější, i když zatím úplně nevím, co to znamená a jak k tomu dojít.

Jaký umělec (nebo dílo) je pro vás osobně / pro vaši tvorbu stěžejní?

Já nemám úplně vzory, věci vznikají samy, koncentrací esence všeho, co jsem ve svém životě kdy viděl, zaslechl, cítil. Jo, a některé také potem, krví a odříkáním. Tak jen předložím pár věcí, které mi přijdou zajímavé.

Nero’s Day At Disneyland – zdánlivě nepředstavitelné spojení hudebních žánrů

Suzanne Ciani ‎ Buchla Concerts 1975 – pocta syntetizátorům Buchla, čistota syntézy

Winston Hacking Erodium Thunk – highlight letošní Animateky, fascinující práce se starými reklamami

The Ba-Benzélé PygmiesHindewhu – rozhovor s píšťalkou, hudba geograficky tak vzdálená, ale přeci tak blízká

Josh Shaffner Flaws – výborná práce s animací a montáží

Pascal Baes – poutavá tvorba a zajímavá práce s kamerou v Praze roku 1989

Alice Rohrwacher Šťastný Lazzaro – mám rád hranici mezi realitou a snem: www.csfd.cz/film/617498-stastny-lazzaro/prehled/

Co je ve vaší tvorbě nejčastěji dezinterpretováno a vadí vám to?

Netvořím dost dlouho a nemám tolik zpětné vazby, abych to mohl nějak posoudit, anebo si lidé všechno prostě vykládají správně. Vzpomněl jsem si akorát na porotu Jiných vizí na letošním PAFu, která v mé bakalářské práci viděla jistý ekologický přesah, o kterém jsem vůbec v době realizace nepřemýšlel, pro mě to byla jen již výše zmíněná fascinace. Ale mají pravdu a pasuje to tam. Je dobře když si práce může žít svým vlastním životem. Spíš se setkávám s nepochopením, kdy to, co zajímá mě, nezajímá jiné, ale to je dost normální.

Na čem právě pracujete?

Chodím teď do školy, animace na UMPRUM. Spolupracujeme se scénáristy z FAMU a vytváříme ve třech takovou hříčku odpovídající na otázku, co dělají cirkusáci v zimě. Tímto čtenáře srdečně zvu na výstavu klauzur studentů UMPRUM Artsemestr, která se bude konat na přelomu ledna a únoru v budově školy, speciálně pak do ateliéru televizní a filmové grafiky úplně nahoře a úplně nejdál.

Můžete na závěr divákům udělit kulturní tip?

Těším se na promítání pásma Jiných vizí, které jsem bohužel ještě neviděl, to je v kině Ponrepo v Praze 20. ledna, a v poslední době mě potěšila kniha Evy Prchalové a Evy Koťátkové Příručka mladého hledače. A ještě do třetice, před nedávnem jsem slyšel esej režiséra Andreje TarkovskéhoUmění – touha po ideálu.

Pro slavnostní vyhlášení vítězů 13. ročníku soutěže Jiné vize si nepřítomný Zbyšek Semelka připravil alespoň videozdravici. Vpravo ředitel festivalu PAF Olomouc Alexandr Jančík, vlevo koordinátorka soutěže Jiné vize Nela Klajbanová.
Pohled do instalace soutěžních videí na PAF Olomouc. Vice fotografií.

Časopis 25fps je mediálním partnerem 18. ročníku festivalu PAF Olomouc Přehlídka filmové animace a současného umění, v rámci jehož soutěže Jiné vize Zbyšek Semelka se svým videem Advertising the Earth Radio – Stephen P. McGreevy’s VLF Cut-outs získal hlavní cenu mezinárodní poroty. Všech deset soutěžních snímků (výběr Laury Amann) bude promítáno 20. ledna 2020 v Kině Ponrepo v Praze.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 181

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru