Quick View: Zbyšek Semelka
QUICK VIEW (Quick Interview with Visual Artists) – Zbyšek Semelka – MARIE MEIXNEROVÁ
Zbyšek Semelka
Zbyšek Semelka
absolvované školy: FDULS Plzeň
absolvované stáže a rezidenční pobyty:
Erasmus ASP Kraków
získaná stipendia a prestižní ocenění:
2019 Best student film, TAFF Turku
2019 Výherce soutěže Jiné vize, PAF Olomouc
webové stránky: soundcloud.com/ybzsek
www.facebook.com/zbysekzbysekzbysekzbysek
Jak jste se dostal k umělecké tvorbě?
Trochu jsem teď zapochyboval, nakolik je to vnitřní popud. Když se ale koukám na svoje dětství, není o tom pochyb, přinejmenším tam na začátku života. To tvorba byla ryzí. Čas od času mi tekla krev z nosu, tak jsem hned vzal papír a nechal ji kapat, rozmazával tím zakrváceným kapesníkem. Připojuji také jeden obrázek z dětství, to je ze školky, kdy se nás paní učitelka ptala, co jsme to tam kreslili, prozřetelně ty kresby popisovala, kdyby to snad náhodou někdy nebylo jasné. Zapochyboval jsem na začátku proto, že posledních 8 let, co se pohybuji na výtvarných školách, dostávám ta zadání, a tak se člověk občas jenom snaží něco vypotit, nejlépe jak dovede, ale ne do konce to vzniká z něj. Každopádně je mi ten stimul potřebný a mimo to práce mimo školu nebo s volným zadáním stále vznikají. Texty píšu z potřeby artikulovat emoce a ostatní z čiré fascinace mediem a potřebou objevovat neexistující.
Co považujete za své nejvýznamnější dílo?
Nejzásadnější (možná jen nejhotovější svojí celistvostí) bude asi moje bakalářská práce, zvuky země, jmenuje se Advertising the Earth Radio – Stephen P. McGreevy’s VLF Cut-outs. Dokončil jsem ji zhruba před rokem a objíždí teď festivaly. Jedná se o animaci sádrokartonu, sádry uvnitř sádrokartonu. Ilustruje co se děje v zemské atmosféře a taky člověka, který nám ty zvuky zprostředkovává. Film je pro mě významný množstvím času, který jsem na něm strávil, nosným a zajímavým tématem a v neposlední řadě sledem náhod, které mu daly vzniknout.
Tady je trailer:
Jaká vaše práce je z vašeho osobního hlediska pro vaši kariéru klíčová?
Práce na sobě, na spokojenosti v teď. To mi přijde nejdůležitější, i když zatím úplně nevím, co to znamená a jak k tomu dojít.
Jaký umělec (nebo dílo) je pro vás osobně / pro vaši tvorbu stěžejní?
Já nemám úplně vzory, věci vznikají samy, koncentrací esence všeho, co jsem ve svém životě kdy viděl, zaslechl, cítil. Jo, a některé také potem, krví a odříkáním. Tak jen předložím pár věcí, které mi přijdou zajímavé.
Nero’s Day At Disneyland – zdánlivě nepředstavitelné spojení hudebních žánrů
Suzanne Ciani – Buchla Concerts 1975 – pocta syntetizátorům Buchla, čistota syntézy
Winston Hacking – Erodium Thunk – highlight letošní Animateky, fascinující práce se starými reklamami
The Ba-Benzélé Pygmies – Hindewhu – rozhovor s píšťalkou, hudba geograficky tak vzdálená, ale přeci tak blízká
Josh Shaffner – Flaws – výborná práce s animací a montáží
Pascal Baes – poutavá tvorba a zajímavá práce s kamerou v Praze roku 1989
Alice Rohrwacher – Šťastný Lazzaro – mám rád hranici mezi realitou a snem: www.csfd.cz/film/617498-stastny-lazzaro/prehled/
Co je ve vaší tvorbě nejčastěji dezinterpretováno a vadí vám to?
Netvořím dost dlouho a nemám tolik zpětné vazby, abych to mohl nějak posoudit, anebo si lidé všechno prostě vykládají správně. Vzpomněl jsem si akorát na porotu Jiných vizí na letošním PAFu, která v mé bakalářské práci viděla jistý ekologický přesah, o kterém jsem vůbec v době realizace nepřemýšlel, pro mě to byla jen již výše zmíněná fascinace. Ale mají pravdu a pasuje to tam. Je dobře když si práce může žít svým vlastním životem. Spíš se setkávám s nepochopením, kdy to, co zajímá mě, nezajímá jiné, ale to je dost normální.
Na čem právě pracujete?
Chodím teď do školy, animace na UMPRUM. Spolupracujeme se scénáristy z FAMU a vytváříme ve třech takovou hříčku odpovídající na otázku, co dělají cirkusáci v zimě. Tímto čtenáře srdečně zvu na výstavu klauzur studentů UMPRUM Artsemestr, která se bude konat na přelomu ledna a únoru v budově školy, speciálně pak do ateliéru televizní a filmové grafiky úplně nahoře a úplně nejdál.
Můžete na závěr divákům udělit kulturní tip?
Těším se na promítání pásma Jiných vizí, které jsem bohužel ještě neviděl, to je v kině Ponrepo v Praze 20. ledna, a v poslední době mě potěšila kniha Evy Prchalové a Evy Koťátkové Příručka mladého hledače. A ještě do třetice, před nedávnem jsem slyšel esej režiséra Andreje Tarkovského – Umění – touha po ideálu.
Časopis 25fps je mediálním partnerem 18. ročníku festivalu PAF Olomouc – Přehlídka filmové animace a současného umění, v rámci jehož soutěže Jiné vize Zbyšek Semelka se svým videem Advertising the Earth Radio – Stephen P. McGreevy’s VLF Cut-outs získal hlavní cenu mezinárodní poroty. Všech deset soutěžních snímků (výběr Laury Amann) bude promítáno 20. ledna 2020 v Kině Ponrepo v Praze.