Artcam uvede dva oceňované dokumenty – ZEMĚ MEDU a PRO SAMU – v předpremiéře na festivalu Jeden svět
Distribuční společnost Artcam Films uvede do českých kin zahajovací snímek letošního ročníku festivalu Jeden svět – ZEMĚ MEDU. Druhým předpremiérovým snímkem uvedeným na festivalu bude strhující drama ze syrského Aleppa PRO SAMU. Oba snímky mají už na kontě řadu mezinárodních cen včetně nominace na Oscara.
Makedonsko-turecká ZEMĚ MEDU (Honeyland) je melancholická elegie o symbióze člověka s přírodou, oceněná jako Nejlepší dokument na festivalu v Sundance, kde získala i Zvláštní cenu poroty za kameru a Cenu pro výjimečný přínos. Na cenu Americké akademie Oscar byl snímek nominován hned dvakrát – v kategorii dokumentu i jako nejlepší mezinárodní film.
Druhým snímkem je strhující výpověď mladé matky žijící v okupovaném Aleppu PRO SAMU (For Sama), oceněná už cenou BAFTA a Evropskou cenou pro nejlepší dokument. Oba filmy vstoupí do české distribuce na jaře, Pro Samu už 12. března.
„Jedním z cílů nové dramaturgie Artcamu je dávat v české distribuci prostor výjimečným dokumentům, které se vymykají tématem a formální stránkou,“ říká ředitel filmové distribuce Artcam Films Vít Shmarc. „Chtěli bychom, aby se staly běžnou součástí programu kin i mimo festivaly. Pro Samu i Země medu se na západě Evropy staly zaslouženými indie hity. Byli bychom rádi, kdybychom ve spolupráci s Jedním světem a specializovanými VOD platformami dokázali postupem času pro dokumenty vybudovat podobné publikum i u nás. Jejich role v kultivaci společnosti a veřejné diskuse je nezastupitelná.„
ZEMĚ MEDU (Honeyland)
režie: Ljubomir Stefanov a Tamara Kotevská (Makedonie/ Turecko, 2019)
Když do Země medu vtrhne rodina kočovníků a poruší její základní pravidla, poslední chovatelka divokých včel v Evropě musí zachránit včely a obnovit přírodní rovnováhu. Hatizde Muratova žije s churavou matkou ve vesnici uprostřed odlehlé horské oblasti na Balkáně, nemají silnice, elektřinu ani tekoucí vodu. Hatizde je poslední z dlouhého rodu chovatelů divokých včel a pracně si vydělává na živobytí sběrem malých dávek medu a jejich prodejem v nejbližším městě vzdáleném pouhé čtyři hodiny chůze. Její pokojný život obrátí vzhůru nohama příjezd potulné rodiny se rodiny se řvoucími stroji, sedmi bujarými dětmi a stádem dobytka. Hatidze se ke slibované změně staví optimisticky, ale netrvá dlouho a propukne střet, který odhaluje zásadní napětí mezi přírodou a člověkem, harmonií a nesouladem, zneužíváním a udržitelností.
Celovečerní debut dokumentaristů Ljubomira Stefanova a Tamary Kotevské charakterizuje epická šíře, ovšem zjevně vznikl z důvěrného vztahu mezi filmaři a tématem. Jde o překvapivě humorný, byť drsný i něžný portrét křehké rovnováhy mezi lidstvem a přírodou, o pohled na rychle mizející způsob života a nezapomenutelné svědectví o vytrvalosti jedné ženy.
O režisérech:
Ljubo Stefanov se narodil v roce 1975 ve Skopje. Má více než 20 let zkušeností s vývojem a produkcí konceptů a dokumentů týkajících se životního prostředí a lidského vývoje. Mezi jeho klienty patří agentury OSN, Euronatur, Swisscontact atd. K předchozím filmům patří mimo jiné Hluční sousedé (The Noisy Neighbours, 2005) a Jablečné jezero (Lake of Apples, 2017)
Tamara Kotevska se narodila 9. 8. 1993 v makedonském Prilepu. Tamara získala cenu za nejlepší balkánský film na mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Tiraně se svým absolventským snímkem Studants podpořeném společností Trice Films a Fakultou dramatických umění ve Skopje.
Její první profesionální dokument o životním prostředí s názvem Jablečné jezero (Lake of Apples, 2017), podpořený rozvojovým programem OSN (UNDP), který napsala a spolurežírovala, byl uveden na mezinárodním festivalu o přírodě v Namuru, získal cenu Prix de l’environnement (2017) ve Francii, čestné uznání na Innsbruck Film Festival v Rakousku (2017) a cenu Perseus na T-Festivalu v Brně (2017).
PRO SAMU (For Sama)
režie: Waad Al-Kateab a Edward Watts (Velká Británie/ Sýrie, 2019)
Novinářce Waad Al-Kateab se narodí dcera Sama. Je to šťastná událost, i když k ní dojde v troskách syrského Aleppa, kde Waad a její manžel Hamza provozují jednu z posledních klinik. Vzhledem k tomu, že smrt je všudypřítomná a každá vteřina v těžce zkoušeném městě může být zároveň ta poslední, rozhodne se Waad natočit pro svou dceru osobní deník, který zachycuje život v drastických kulisách války a zároveň slouží jako intimní vzkaz matky dceři.
Film Pro Samu, který z deníkových záznamů vznikl, je bezprostřední, vášnivou a neúprosnou obžalobou, úpěnlivou prosbou, aby svět nikdy neodvracel pohled před utrpením, i emotivním příběhem o lásce k dítěti a rodnému městu, které se proměnilo v peklo.
„Pro mě tohle není jen film – je to můj život. Svůj osobní příběh jsem začala natáčet bez jakéhokoli plánu, prostě jsem na svůj mobil točila protesty v Sýrii stejně jako mnoho dalších aktivistů. Nikdy by mě nenapadlo, kam až se můj život za ty roky posune. Všechny ty emoce, které jsme zažili – štěstí, ztrátu, lásku – a příšerné zločiny spáchané Assadovým režimem na obyčejných, nevinných lidech, to vše bylo nepředstavitelné… i když jsme to všechno prožívali,“ říká autorka filmu Waad Al-Kateab.
O režisérech:
Waad Al-Khateab je syrská novinářka, která pět let zaznamenávala všední realitu válkou zničeného Aleppa. Na utřídění materiálu do podoby celovečerního filmu s ní spolupracoval zkušený britský dokumentarista Edward Watts, který má na kontě mj. dokument o ženách pod nadvládou Islámského státu Útěk z ISIS (2015). Společně s Waad vytvořili snímek, který propojuje dokumentární záznam s naléhavým apelem.
Pro Samu získalo dokumentární cenu L’Œil d’or na festivalu v Cannes, jako první dokument v historii ovládlo The British Independent Film Awards a získalo cenu pro nejlepší dokument na European Film Awards. Snímek získal také cenu BAFTA a byl nominován na Oscara.