Ceny Andreje Stankoviče a Prague Spring Film Award 2021
28. června 2021 se udělovaly, již po dvacáté, Ceny Andreje „Nikolaje“ Stankoviče. Cílem cen, které uděluje skupina intelektuálů, je upozornit na mimořádné, avšak mainstreamovými médii přehlížené tvůrčí počiny v kinematografii. Letos se pořadatelé rozhodli udělit pět Mimořádných zvláštních uznání, nikoli přímo Cenu Andreje „Nikolaje“ Stankoviče, Vieře Čákanyové, Andree Sedláčkové, Janu Gogolovi ml., Ondřeji Vavrečkovi a Petru Zárubovi.
Přesto, všichni vzpomenutí patří k předním českým dokumentaristům. Čákanyová porotu zaujala autorskou dokumentární esejí Bílá na bílé, v níž kombinuje intimní rovinu s aktuálními úvahami nad globálním směřováním světa. Za civilně působivý dokument Můj otec Antonín Kratochvíl byla oceněna Andrea Sedláčková. Porota ocenila, že režisérka s protagonisty svého filmu nemanipuluje, ale poskytuje jim prostor, v němž se sami odhalují. Gogolův situační portrét zpěváka Jožo Ráže, nazvaný Věčný Jožo, porota ocenila za přístup k tématu konformismu. Vavrečka zde uspěl s experimentálně filozofickou esejí Osobní život díry. U Zárubova dokumentárního snímku Jan Jedlička: Stopy krajiny porota vyzdvihla subtilní vnímání solitérského přístupu k výtvarné tvorbě.
V širší nominaci se dále ocitla více než desítka (např. dokument Adama Oľhy a Jana Daňhela Alchymická pec, animovaný experimentální snímek Nory Štrbové Mezery, dokument Erika Knoppa Na krev, dokument Grety Stocklassy Kiruna – překrásný nový svět či audiovizuální esej Elišky Cílkové Pripyat Piano ad.)
Akce v pražském kině Ponrepo se zúčastnil i legendární polský režisér a spisovatel Lech Majewski, který se zároveň stal tváří letošní přehlídky Prague Spring Film Award. Ta se dosud konala pouze jednou v roce 2019. Letos se ji pořadatelé, s ohledem na epidemiologická opatření, rozhodli koncipovat jen jako nesoutěžní výběr dvanácti děl, na něž chtějí upozornit. Hlavním důvodem pro jeho vznik byl zájem pořadatelů o rozšíření tradice udílení Cen Andreje Stankoviče na mimořádné zahraniční audiovizuální počiny, které nadále nemají při jejich umělecké výmluvnosti odpovídající prostor v centru pozornosti širší veřejnosti, mainstreamové distribuce a kritiky kvůli přílišným komerčním tlakům, ať už u nás nebo v zahraniční.
Českou republiku ve výběru zastupuje vítěz loňské Ceny Andreje „Nikolaje“ Stankoviče – nedávno zesnulý režisér Karel Vachek se svým posledním filmem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Vstupuje tak do kontextu se snímky z Polska, Maďarska, Běloruska, Německa, z USA a dalších destinací, přičemž každou zemi reprezentuje zvláštní garant, který film vybírá. Majewski tak třeba za Polsko doporučil snímek Aucajdr.
Prague Spring Film Award 2021:
a) USA / WESTCOAST | Unabomber | USA, 2020, 4×60 min., dok. série Netflix | rež. Mick Grogan | Guarant: John Zerzan (filosof) | Link ke zhlédnutí filmu.
b) Germany / Německo | Undine | Německo, 2020, 130 min., drama | rež. Christian Petzold | Guarant: Daniel Kothenschulte (filmový kritik) | Link ke zhlédnutí traileru.
c) Slovakia / Slovensko | Ukradnutý štát (The State Capture) | SK / CZ, 2019, 79 min., dokument | rež. Zuzana Piussi | Hosté: Fedor Gál (sociolog), Zuzana Piussi (režisérka) | Guarant: Andrej ´Nikolaj´Stankovič´s Czech Film Award 2019 Winner |Link ke zhlédnutí traileru.
d) Czech Republic / Česká republika | Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie (Communism and the Net or The End of Representative Democracy) | ČR, 2019, 335 min., stylizovaný dokument | rež. Karel Vachek | Hosté: Karel Slach | Guarant: Andrej ´Nikolaj´ Stankovič´s Czech Film Award 2019 Winner | Link ke zhlédnutí traileru.
e) Poland / Polsko | Aucajdr | Polsko, 2018, 93 min., drama | rež. Adam Sikora | Guarant: Lech Majewski (režisér), Andrzej Jagodzinski (bohemista) | Link ke zhlédnutí traileru.
f) Hungary / Maďarsko | Visszatérés Epipóba (Return to Epipo) | Maďarsko, 2020, 84 min., dokument, HBO Europe | rež. Judit Oláh | Guarant: István Voros (spisovatel a překladatel) | Link ke zhlédnutí traileru.
g) Finland / Finsko | Tyhjiö (Void) | Finsko, 2019, 97 min., drama | rež. Aleksi Salmenperä | Guarant: Kaisa El Ramly | Link ke zhlédnutí traileru.
h) USA / EASTCOAST | Chappaqquiddick | USA, 2017, 106 min., drama | rež. John Curran | Guarant: Wes Haubrich (filmový kritik) | Link ke zhlédnutí traileru.
i) Basque / Baskitsko | Mudar la piel (Odhoďte kůži), 2018 | Baskicko, 2018, 89 min., dokument | rež. Cristóbal Fernández, Ana Schulz | Guarant: Fernando de Valenzuela, Diego Mellado Martínez | Link ke zhlédnutí traileru.
j) Romania / Rumunsko | Romanian People´s Humiliation Cathedral (Katedrála ponížení rumunského lidu), 2018, 19.40 min., reportáž | Reporters: Cristian Delcea, Iulia Marin, David Muntean, Alina Păduraru, Andrei Udișteanu, Laurențiu Ungureanu, Mihai Voinea | Guarant: Dan Duta (bohemista, filmový kritik) | Link ke zhlédnutí traileru.
k) Belarus / Bělorusko | Pure Art (Čisté umění) | Bělorusko, 2019, 51 min., dokument | rež. Maksim Shved | Guarant: Max Ščur (básník, filmový kritik) | Link ke zhlédnutí traileru.
l) Iran / Írán | Most spánku (Bridge of Sleep) | Írán, 2019, 79 min., feature film | rež. Ektaye Borahni | Guarant: Parviz Jahed (filmový kritik), Parviz Davaei (scénárista) | Link ke zhlédnutí traileru.
Do nového ročníku mezinárodního výběru byl ve spolupráci se zahraničními partnery z českého prostředí vybrán snímek Viery Čákanyové Bílá na bílé. K němu budou v zahraničí navolené „srovnávací práce“. Více o Prague Spring Film Award 2022 na stránkách českého organizátora.