Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Za týden začíná Ji.hlava. Představuje soutěžní české filmy a retrospektivu Susan Sontag

Za týden začíná Ji.hlava. Představuje soutěžní české filmy a retrospektivu Susan Sontag

Za týden začíná Ji.hlava. Představuje soutěžní české filmy a retrospektivu Susan Sontag

Za týden je tu pětadvacátá dokumentární Ji.hlava! Diváci se mohou těšit na tři stovky filmů. Na to nejnovější z českého i světového dokumentu. Na portrét posledního prezidenta SSSR. Na přehlídku rumunského experimentu nebo na retrospektivu americké myslitelky a esejistky Susan Sontag. Na Inspiračním fóru pak vystoupí například legenda z oboru gender studies Judith Butler. 25. MFDF Ji.hlava proběhne 26.–31. října.

Susan Sontagová: Filmování je výsada

Diváci se mohou letos těšit nejen na dokumentární novinky, ale i na výjimečné filmové retrospektivy. Pětadvacátá Ji.hlava pozve například na přehlídku filmové tvorby americké myslitelky, oceňované spisovatelky a aktivistky za lidská práva Susan Sontag. „Tvrdila, že filmování je tvůrčí výsada. Ona ji využila nadmíru důstojně. Jako režisérka natočila dva dokumentární a tři hrané filmy, které jsou rozšířením jejích úvah o filmu, společnosti, partnerských vztazích a politice. Kromě toho v nich nalezneme specifický styl významné intelektuálky a umělkyně dvacátého století,“ říká dramaturg sekce David Čeněk. Letošní Ji.hlava uvede celé její dílo v České republice vůbec poprvé.

Průhledné Rumunsko

Nesoutěžní sekce Průhledná krajina, která už sedmým rokem přibližuje vybranou národní kinematografii, je letos věnována Rumunsku. Jedinečná retrospektiva čtyřiadvaceti snímků vzniklých v undergroundových podmínkách totalitního Rumunska v letech 1968 až 1989 představí řadu kinematografických objevů, například poetický snímek Mircei Sauçana z industriálního prostředí Pozor! (1969). Film bude promítán za hranicemi Rumunska vůbec poprvé. „Rumunská experimentální scéna měla od šedesátých let minulého století několik center. V Aradu byl založen umělecký kolektiv Kino Ikon, v Temešváru začala působit umělecká skupina Sigma, dalším centrem pak byla Bukurešť, kde se objevilo několik nekonvenčních filmařských osobností. Filmy této retrospektivy reprezentují různorodé stylistické postupy, techniky práce s filmem i autorská gesta,“ uvádí dramaturgyně sekce Andrea Slováková.

Síla Martina Marečka v Opus Bonum

Soutěžní sekce Opus Bonum, která nabídne patnáct snímků, reprezentuje podle Marka Hovorky „různorodé postupy a tendence, které najdeme v současném světovém dokumentárním filmu“. Ve výběru tak diváci uvidí například filmovou esej německé režisérky Liny Zacherové (oceněné na předloňské Ji.hlavě za debut Fonja) s názvem Betula Pendula – o tom, nakolik formuje osobnost člověka skutečnost, že je nevidomý. Režisér Sebastian Mihăilescu nabídne pod názvem Pro mě jsi Ceaușescu kolektivní portrét současné rumunské mládeže; sleduje její hodnotové priority i vztah k dějinám vlastní země. Intimní snímek Bez touhy skrývat se čínského režiséra Rikun Zhua pak zachycuje životy mladých lidí v Číně se všemi jejich romantickými problémy, nenaplněnými sny a existenciálními krizemi, propisujícími se do každodenních rozhovorů s režisérem.

Krizi středního věku, ale i obecnější reflexe proměn a podob maskulinity v jednadvacátém století reflektuje skrze portrét filmového kritika Kamila Fily snímek Síla režiséra Martina Marečka. „Kamil mě přizval ke své fyzické proměně, kterou v oněch pěti letech plánoval. Velmi brzy mi ale bylo jasné, že jsem svědkem něčeho mnohem komplikovanějšího, intimnějšího a univerzálnějšího. Síla nakonec dobře doplňuje Dálavu a zapadá do mého záměru věnovat trilogii filmů současnému stavu maskulinity,“ řekl Mareček o filmu, který bude v kinech distribuovat Artcam Films.

Patnáct snímků České radosti: od bratrství po partyzány

Také soutěžní sekce Česká radost, která se zaměřuje na nový český dokument, představí patnáct filmů. Premiérován bude například snímek Očitý svědek režiséra a dramatika Jiřího Havelky, který zachycuje tragickou událost z června 1945; tehdy bylo u Přerova v rámci poválečných brutalit zabito 265 karpatských Němců, Maďarů a Slováků, většinou žen a dětí. „Přerovský masakr je výjimečný nebývale objemným vyšetřovacím spisem,“ říká Havelka, „Obludnost té popravy totiž nedovolila ji ututlat, a tak došlo k několikanásobnému vyšetřování civilním soudem i vojenskou prokuraturou. Postup vyšetřování navíc dokonale demonstruje zdejší erozi právního státu v letech 1945 až 1948.“ Režisér dodává, že natáčení jednotlivých výpovědí pro něj představovalo dost trýznivý zážitek: „V té jednoduché, ale nepříjemné situaci vyšetřovaného, který promlouvá k vyšetřujícímu – v našem případě do kamery –, začala ta krvavá akce před mýma očima doslova ožívat v celé své patologii. Najednou to nebyly protokoly, ale lidé.“

Česká soutěž uvede dále v české premiéře snímek Bratrství od absolventa pražské FAMU Franceska Montagnera; ten za film získal letošního Zlatého leoparda na mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu. Dokument vypráví příběh tří bosenských bratrů-pastýřů ovcí. Sleduje jejich dospívání, péči o stádo i domácnost během let, kdy je jejich otec zavřený ve vězení za terorismus. „Chtěl jsem být co nejblíž realitě. Zároveň jsem do filmu chtěl dostat něco poetického. Něco, co by se blížilo magickému realismu,“ říká režisér.

Jak funguje slovenské soudnictví a tamější politika, spojovaná často s korupcí, násilím a vraždami? Tak se ptá filmová Očista režisérky Zuzany Piussi. „Film ukazuje, že rozklad justice je jedním z důvodů, proč lidé volí antisystémové strany – s vírou, že právě ony tyto věci napraví,“ říká Piussi. „Ve skutečnosti jim ale tyto strany nepomůžou. Pokud by správně fungovala justice, stát by nemohli v takové míře ovládnout oligarcha a mafiánské skupiny.“

Ze Slovenska pochází rovněž dokumentaristka Vera Lacková, která uvede na letošní Ji.hlavě svůj film Jak jsem se stala partyzánkou; v něm přibližuje osud svého pradědečka – romského partyzána. „Je to moje osobní téma,“ říká Lacková, „příběhy o pradědečkovi si v rodině vyprávíme celý můj život a babičce jsem dala slib, že jeho odkaz, a odkaz všech Romů v odboji, pomůžu udržet naživu. Svým způsobem je to mé poslání,“ pokračuje režisérka, „ale nepovažuji to za autorskou nevýhodu, naopak – věřím, že právě díky osobnímu napojení jsem schopna se plně soustředit.“

Dále se mohou diváci těšit na snímek Let viny režisérky Terezy Tary. Ta se v dokumentu snaží uzdravit své nemocné ledviny. Setkává se s lékaři i terapeuty, léčiteli a průvodci, díky jimž zjišťuje, že stav jejího těla jen odráží stav její psychiky, a že oslabené ledviny jsou důsledkem disharmonických vztahů. Linda Kallistová Jablonská, autorka filmu Opouštět Počátky, pak sleduje život dívek, které prošly výchovným ústavem v Počátkách, jejich sny o svobodě i realitu, které musejí čelit.

Režisér Milan Klepikov se ve filmu Přípravy k filmu T. zabývá koncem světa, alespoň tedy tak, jak ho definoval básník a esejista Petr Král: Podle něj se děti rodí do světa, který má svůj konec už za sebou. Petr Hátle pak ve filmu Jednotřídka zachycuje důležitou etapu v životě mladých migrantů, pro něž představuje překážku nejen jazyková bariéra, ale i dlouhodobý lockdown v důsledku koronavirové epidemie. Film Kinloss režisérky Alice Doušové přibližuje život na jedné z největších lodí flotily tankerů dánské společnosti Maersk Line, která brázdí světové oceány. Na programu jsou dále novinky Kristýny Kopřivové (Al Amari, dočasný pobyt), Ivany Pauerové Miloševič (Svéráz českého rybolovu) a Tomáše Etzlera, který vezme prostřednictvím svého filmu Nebe diváky do čínského sirotčince.

Krátká radost: diváci rozhodnou o vítězi

Ještě před zahájením letošní jubilejní Ji.hlavy se mohou diváci naladit festivalovými filmy ze sekce Krátká radost. Všechny nominované krátké dokumenty uvedené ve světové nebo mezinárodní premiéře budou totiž dostupné zdarma na Dafilms.cz už od 11. října. Zde také i letos proběhne (až do 24. října) divácké hlasování o nejlepší krátký film. Ten pak bude vyhlášen na slavnostním zahájení festivalu.

25. MFDF Ji.hlava proběhne 26.–31. října 2021. Akreditace lze zakoupit na ji-hlava.cz a slouží jako plnohodnotná vstupenka na fyzickou část festivalu (filmové projekce, besedy a přednášky, offscreen program). Akreditace zároveň umožňuje čtrnáctidenní přístup do festivalové online videotéky (dostupné pouze na území ČR). Vstup na promítání i doprovodný program bude umožněn pouze po předložení potvrzení o očkování proti onemocnění covid-19, případně o platném antigenním či PCR testu. Prokázat se je možné buď pomocí mobilní aplikace Tečka, nebo vytištěného certifikátu.

Další informace na www.ji-hlava.cz a také na festivalovém Facebooku a Instagramu.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 987

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru