Ceny Silver Eye 2022 mají Láska není pomeranč a Avitaminóza
Ceny Silver Eye, které Institut dokumentárního filmu tradičně uděluje na MFDF Ji.hlava nejlepším filmům trhu East Silver, získaly v celovečerní kategorii Láska není pomeranč Otilie Babary a v krátkometrážní Avitaminóza Kateryny Ruzhyny. Zvláštní uznání má celovečerní film Plai. Horská stezka Evy Džyšjašvili.Oba vítězné filmy obdržely kromě unikátních trofejí vytvořených Zdeňkem Durdilem také finanční odměnu 2500 eur a celoroční festivalový servis East Silver Karavany v hodnotě dalších 3500 eur.
V celovečerní kategorii vyřkla porota ve složení Kathleen McInnis, Radu Sticlea a Christopher Small na slavnostním zakončení 29. října následující verdikt: „Ve dvou filmech s velmi odlišným přístupem vidíme obětavost matek, které se stávají mučednicemi, zachránkyněmi rodiny a vlasti, a předávání generačních traumat. Každý z těchto filmů promlouvá pohledem dítěte: jeden se odvíjí od formálnějšího přístupu k současnosti, druhý čerpá z archivované minulosti rodinných vzpomínek i národní kolektivní historie. Zvláštní uznání udělujeme filmu Plai. Horská stezka režisérky Evy Džyšjašvili. Cenu Silver Eye získává film Láska není pomeranč Otilie Babary.“
Režisérka ve zdravici uvedla: „Toto je první ocenění pro film Láska není pomeranč a jsem za něj nesmírně vděčná. Tento film jsem utvářela a přetvářela posledních osm let a je radost slyšet, že se lidí film dotýká. Velký dík patří Institutu dokumentárního filmu za nominaci, porotě za to, že film ocenila, a uznání mému týmu za citlivost a trpělivost.
Dopady migrace jsou v Moldavsku stále tabuizovaným tématem v mnoha rodinách. Doufám, že tento film pomůže otevřít se tomuto tématu, znovu se sblížit a začít léčit naše rány. Nesmírně děkuji všem rodinám, které mi svěřily své snímky. Tento film je pro ně.“
Porota krátkometrážní kategorie ve složení María Vera, Anna Feistel a Mathieu Janssen ocenila cenou Silver Eye film Avitaminóza: „Film nám umožňuje nahlédnout do osobního, složitého a mnohovrstevnatého kontextu, v němž se hlavní hrdina nachází ve stavu nevyhnutelné nejistoty. Režisérka otevřeným a upřímným způsobem prochází jejím životem, pohrává si se současnou estetikou, využívá performativní způsoby sebeprezentace a zároveň vykresluje širší obraz společenské nejistoty a nejistoty zejména mladých generací. Cenu Silver Eye 2022 získává odvážný a něžný film Avitaminóza režisérky Kateryny Ruzhyny.“
Oba vítězné filmy obdržely kromě unikátních trofejí vytvořených Zdeňkem Durdilem také finanční odměnu 2500 eur a celoroční festivalový servis East Silver Karavany v hodnotě dalších 3500 eur.
Institut dokumentárního filmu kromě otevřeného programu workshopu Ex Oriente Film a videotéky East Silver s více než 130 filmy nabídl panel zaměřený na krátký film. Na festivalu proběhlo také setkání zástupců a zástupkyň mezinárodního alternativního distribučního projektu KineDok.
Nominace na cenu Silver Eye 2022 – celovečerní dokumentární filmy:
5 Dreamers and a Horse (r. Aren Malakyan, Vahagn Khachatryan, prod. Vahagn Khachatryan, koprod. Eva Blondiau,AM, DE, CH, 82′, 2022)
Belarus 23.34 (r. & prod. Tatsiana Svirepa, Belarus, UA, BG, PL, 65′, 2022)
Burial (r. Emilija Skarnulyte, prod. Dagne Vildziunaite, co-prod. Elisa Fernanda, Pirir Ruiz, LT, NO, 60′, 2022)
Love is Not an Orange (r. Otilia Babara, prod. Hanne Phlypo, Jet Koomen, koprod. Christine Camdessus, BG, NL, FR, MD, 75′, 2022)
Magic Mountain (r. Mariam Chachia, Nik Voigt, prod. Mariam Chachia, Georgia, DE, 85′, 2022)
Plai. A Mountain Path (r. Eva Dzhyshyashvili, prod. Natalia Libet, Oksana Ivanyuk, UA, 75′, 2021)
The Cathedral (r. Denis Dobrovoda, prod. Matthew Bremner, SK, 87′, 2022)
The Hamlet Syndrome (r. Elwira Niewiera, Piotr Rosolowski, prod. Magda Kaminska, Matthias Miegel, PL, DE, 85′, 2022)
Whose Dog Am I? (r. Robert Lakatos, prod. Rita Balogh, Ada Solomon, HU, RO, 80′, 2022)
Yoyogi (dir. Max Golomidov, prod. Volia Chajkouskaya, Ivo Felt, Yu Nakajima, EE, BY, JA, 73′, 2022)
Porota celovečerní kategorie:
Kathleen McInnis (specialistka na marketing filmů, festivalová dramaturgyně, See-Through Films)
Christopher Small (kurátor, Dafilms)
Radu Sticlea (ředitel festivalu, Beast Film Festival)
Nominace na cenu Silver Eye 2022 – krátké dokumentární filmy:
After Betelgeuse (r. Len Murusalu, prod. Tauno Novek, koprod. Len Murusalu, EE, LV, 19′, 2022)
Aralkum (r. Daniel Asadi Faezi, Mila Zhluktenko, prod. Mila Zhluktenko, Fozil Yunusov, Daniel Asadi Faezi, UZ, DE, 14′, 2022)
Avitaminóza (r. & prod. Kateryna Ruzhyna, UA, CZ, 28′, 2022)
Babajanja (r. Ante Zlatko Stolica, HR, 14′, 2022)
CALLS (r. Ming-Wei Chiang, prod. Krzysztof Brzezowski, PL, 18′, 2022)
May the Earth Become the Sky (r. Ana Vijdea, PT, HU, BG, RO, 15′, 2022)
Moody (r. Karolina Karwan, Tomasz Ratter, prod. Ewa Jastrzebska, PL, 30′, 2022)
Mother’s Milk (r. Isaac Knights-Washbourn, prod. Dejan Petrović, Nađa Lapčević, RS, 18′, 2022)
Papagalo, What’s the Time? (r. & prod. Ingel Vaikla, EE, BG, 7′, 2022)
Strigov (r. & prod. Barbora Berezňáková, SK, 7′, 2022)
Porota krátkometrážní kategorie:
Mathieu Janssen (šéf soutěžní sekce, Go Short – International Short Film Festival Nijmegen)
Anna Feistel (dramaturgyně, Kurzfilm Festival Hamburg)
María Vera (festivalová distributorka a sales agentka, Kino Rebelde)