Úsvit českého filmu: Rozhovor s Mirem Šifrou a Matějem Chlupáčkem
ROZHOVOR s Mirem Šifrou a Matějem Chlupáčkem o filmu Úsvit (režie: Matěj Chlupáček, scénář: Miro Šifra, produkce: Barletta, D.N.A. Production) – JANA BÉBAROVÁ
Začátkem května tohoto roku začalo v dobových kulisách vily v Lysé nad Labem natáčení nového filmu Úsvit režiséra a producenta Matěje Chlupáčka. Poté se natáčelo například ve Zlíně, Staré Boleslavi a v Popradu. Scenárista Miro Šifra zasadil děj filmu do roku 1937, kdy do slovenského města Svit přijíždí těhotná lékařka se svým manželem, ředitelem továrny. Ten má spolu s dalšími „baťovskými“ lidmi postavit nové město po vzoru Zlína. Jejich plán ale naruší tajemný nález v areálu továrny… V dramatickém příběhu s kriminální zápletkou si zahrají Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl ad. Premiéra je plánovaná na podzim 2023.
Úsvit je druhým celovečerním filmem dnes sedmadvacetiletého Matěje Chlupáčka, který v roce 2013 debutoval snímkem Bez doteku jako vůbec nejmladší evropský režisér. Matěj Chlupáček je zkušeným producentem (Hany, Polednice, Stínohra, TV série Terapie, Iveta atd.) a seriálovým režisérem, s Viktorem Taušem spolurežíroval úspěšný a oceňovaný projekt Zrádci. Svůj nový film definoval jako detektivku s hlavní ženskou postavou, která není policistou nebo vyšetřovatelem, ale zatímco všichni ostatní si vytvoří závěry podle toho, co se komu hodí, ona jediná chce vypátrat pravdu.
Díky pozvání producentky filmu Maji Hamplové jsem měla možnost zúčastnit se v červnu jednoho z natáčecích dní ve Staré Boleslavi, kde jsem pořídila následující rozhovor se scenáristou Úsvitu, Mirem Šifrou, a režisérem Matějem Chlupáčkem.
Jana Bébarová: Miro, to je tvůj původní námět?
Miro Šifra: Ano, původní námět vznikl tak, že jsem šel do antikvariátu a tam jsem se nějak prohraboval, byla tam učebnice soudního lékařství z 30. let od Františka Hájka a byly tam případy, které tehdy soudní lékaři řešili a mně to přišlo hrozně zajímavé. O mnohých věcech ani dnes nevíme. Zároveň já jsem zpod Tater, kde jsem celý čas chodil okolo Svitu – bylo to baťovské město, které mě hrozně fascinovalo – že ho postavili na zelené louce. Takže mi přišlo pěkné tyto dvě věci zkombinovat. Tak vznikl námět filmu. Později do toho přišel Matěj, se kterým jsme se potkali na seriálu Zrádci.
Jana Bébarová: Takže scénář jste pak vyvíjeli spolu?
Matěj Chlupáček: Miro to psal sám, ale probíhalo tam to klasické kolečko scenárista–režisér, režisér–scenárista, takže jsme si o tom povídali při každé verzi a při každém treatmentu, ale jinak to nebyla spolupráce na scénáři. Já jsem v životě nic nenapsal. (úsměv)
Jana Bébarová: Dostali jste na vývoj scénáře nějaké peníze?
Miro Šifra: Tento projekt šel velmi rychle. Všude, kde jme žádali o peníze, tak z námětu nebo scénáře byli nadšení.
Matěj Chlupáček: Dostali jsme všechny tři fondy: jak český Státní fond kinematografie, tak slovenský Audiovizuálný fond, tak i Creative Europe MEDIA. Takže jsme měli peníze na bohatý vývoj a mohli jsme si to užít, dělat to poctivě a dlouho a pořádně, což bylo super. Poskytlo nám to třeba i možnost si celý film nakreslit ve storyboardu, takže máme 1500 obrázků, které tu můžeme postupně naplňovat při natáčení.
Miro Šifra: Možná trochu pomohla i pandemie, když člověk seděl doma a mohl si to pořádně, poctivě napsat. Nikdo ho nerušil, protože se nedalo nic dělat. Kromě psaní scénáře. (úsměv)
Jana Bébarová: A v kterém roce vznikla původní idea? Jak dlouho jsi na tom pracoval?
Miro Šifra: To bylo asi před pěti lety, ale scénář jsem psal mezi lety podzimem 2021 a 2022.
Jana Bébarová: Psal jsi scénář s představou toho, kdo by měl hlavní postavy hrát?
Miro Šifra: Když se psal námět, představa nebyla žádná. Já nejsem ten typ scenáristy, který by pracoval už v hlavě s někým konkrétním. Ale když jsme se o tom s Matějem začali bavit, napadlo nás, že Eliška Křenková by byla správná volba pro hlavní postavu Heleny. V takové všeobecné dohodě jsme to začali dále vyvíjet a když jsem to psal, tak jsem si říkal, že Helena je Eliška, a v momentě, kdy se napsala první verze, udělali jsme s ní herecké zkoušky, kde se to potvrdilo, a od té doby jsme měli jasno – asi rok před všemi ostatními herci. Eliška je postava, která je na každém natáčecím dni – je to příběh velmi soustředěný na ni. Ostatní herci a herečky byli práce Maji Hamplové. (castingové režisérky a spoluproducentky filmu, pozn. autorky)
Jana Bébarová: Jaké bylo největší úskalí v preprodukci a realizaci filmu?
Matěj Chlupáček: Já vždycky rád říkám, že Miro si myslel, že píše vztahové drama z jedné vily (smích), a pak se ukázalo, že je to všechno mnohem složitější, protože to Miro samozřejmě napsal z místa, které už dnes neexistuje, respektive ten svět tak, jak ho dneska můžete vidět, je úplně jiné místo. Všechno je tam opravené, popřípadě zničené, je to mnohem větší, rozsáhlejší, barevně úplně odskočené od baťovského světa, na rozdíl třeba od Zlína, který se v centru moc nezměnil. Tohleto je opravdu nepoužitelné. Proto jsme se museli zorientovat v tom, jak to vizuálně dělat a jak vůbec přistoupit ke scénám, které se v tom městě odehrávají. VFX supervizor Boris Masník a architekt Heinrich Boráros přišli s koncepcí modelu, to znamená postavit si celé město Svit v té době, v jaké se v roce 1937 vyskytovalo, v sedmkrát zmenšeném modelu, 30 x 40 metrů, a k tomu postavit dekoraci na poli, kde zrovna jsme. Jenom v těch momentech, ve kterých herci přichází do kontaktu fyzicky s půdou. Máme tady kruhový objezd, silnice, přízemí Spoldomu, což byl baťovský hotel, který postavili, kde se bydlelo a kde byl velký kulturní sál. Tohle všechno zkombinovat dohromady, aby ten svět byl kompaktní a fungoval a celý film nebyl chudý, aby to prodávalo svět, ve kterém se děj odehrává, bylo realizačně, preprodukčně asi nejtěžší.
Jana Bébarová: Kromě Zlína, kde jste natáčeli v Baťově památníku, a Staré Boleslavi a Popradu, jste natáčeli ještě kde?
Matěj Chlupáček: V Praze v Radosti a ve Veletržním paláci, protože je to taková poslední nezničená funkcionalistická budova v Praze. Co se týče Orca, které je na Vltavské, tak to je odporná rekonstrukce, která vzala funkcionalismus a udělala z toho open space kanceláře. Zvenku to zachovalo nějakou strukturu, ale vnitřek je zničený. V České republice, která se k architektuře chová, jak se chová, je najít ta správná místa velký, velký oříšek.
Jana Bébarová: Koho jste měli jako lokačního manažera?
Matěj Chlupáček: Hned několik. (smích) Protože ten projekt byl velmi náročný, museli jsme je různě kombinovat. Každopádně hlavním lokačním manažerem projektu je Petr Baštář.
Jana Bébarová: Do distribuce plánujete jít příští rok na podzim?
Matěj Chlupáček: Aktuálně je premiéra stanovená na 16. listopadu 2023 s tím, že film by měl být hotový dřív a chtěli bychom se pokusit o festivalové uvedení. Všechno je to o sales agentech. Na listopad tohoto roku máme naplánované nějaké projekce zahraniční sales agentům, tak uvidíme, jak to dopadne.
Jana Bébarová: Držím palce a díky za rozhovor!
Čistá příroda Vysokých Tater, pod nimi komíny nové, moderní fabriky na umělé hedvábí. Je rok 1937 a česká podnikatelská elita přináší pokrok do tohoto zapomenutého kraje. Své štěstí v utopickém světě se snaží najít i Helena (Eliška Křenková), těhotná manželka vedoucího fabriky. V areálu fabriky se ale najde mrtvé tělo novorozence. A zatímco prvorepubliková kontrarozvědka hledá sabotéry, Helena začíná své vlastní pátrání. Co když jsme to dítě zabili my? A co když to všechno, co budujeme, je lež?
Úsvit
scénář: Miro Šifra
režie: Matěj Chlupáček
producenti: Maja Hamplová, Matěj Chlupáček / Barletta CZ
koproducent: Rasťo Šesták / D.N.A. Production SK
kamera: Martin Douba
architekt: Henrich Boraros
barvy: Natasha Leonnet (La La Land, The First Man)
hudba: Simon Goff (cena Grammy za seriál Černobyl)
střih: Pavel Hrdlička
zvuk: Pavel Rejholec
kino distribuce: Bontonfilm CZ / SK
plánovaná premiéra: 16. listopadu 2023
žánr: detektivní, drama, mysteriózní