Experimentální film a videoart v souvislostech. Vychází kolektivní monografie Mapování pohyblivého obrazu
Národní filmový archiv vydává první souhrnnou publikaci věnující se českému experimentálnímu filmu a videoartu Mapování pohyblivého obrazu. Editory knihy jsou Martin Mazanec a Sylva Poláková, grafickou podobu navrhlo Anymade Studio. Uvedení knihy se uskuteční v pražském knihkupectví ArtMap 30. června od 18 hodin.
Publikace Mapování pohyblivého obrazu s podtitulem Média, aktéři a místa v českém prostředí je věnována historii a kontextualizaci pohyblivého obrazu na pomezí uměleckého provozu a kinematografie. V jedenácti studiích této kolektivní monografie se autoři a autorky zabývají vlivem předchozích filmových praxí (Martin Blažíček), počátky videoartu (Martin Mazanec), dokumentací performance (Sylva Poláková), novými médii (Marie Meixnerová), uměleckým školstvím (Tomáš Pospiszyl), akademickým diskurzem (Kateřina Svatoňová), výstavní praxí (Markéta Mansfieldová), revizí odborných periodik (Eva Krátká), sběratelstvím (Matěj Forejt), systémem oceňování (Lenka Střeláková) a dlouhodobou archivní péčí (Matěj Strnad).
„Jako do značné míry insideři se v knize vypořádáváme s dědictvím fragmentárních dějin umění pohyblivého obrazu v českém prostředí. Naším cílem bylo rozkrýt vztahy mezi filmovými praxemi a uměleckými disciplínami jak v domácím kontextu, tak ve vztahu k zahraničí. Hlavním úkolem bylo doplnit historicky opomíjené události od konce 60. let, poukázat na aktéry, kteří mnohdy osamoceně, jindy v kontaktu s dalšími umělci a umělkyněmi experimentovali s pohyblivým obrazem, a analyzovat prostředí, v němž docházelo k tvorbě a prezentaci,” vysvětlují motivaci zabývat se pohyblivým obrazem editoři knihy Sylva Poláková a Martin Mazanec.
Grafičtí designéři z Anymade Studio pro knihu navrhli dvě varianty obálek. „Společně s Anymade Studio jsme se rozhodli na obálce neakcentovat jedno jediné dílo. Stříbrná obálka je variací na video Radka Pilaře a evokuje estetiku spjatou s českým raným videoartem. Na červené obálce je použita fotodokumentace výstavy současného umělce Dominika Gajarského, v níž se s nadsázkou ztělesňuje termín pohyblivý obraz, který je pro knihu klíčový,” doplňují editoři knihy.
Součástí knihy je seznam citovaných děl s náhledem a QR kódem, který odkazuje na záznam v souvisejícím katalogu Videoarchiv, jenž zpřístupňuje široké veřejnosti díla, která jsou součástí stejnojmenného sbírkového fondu Národního filmového archivu. Fond je průběžně doplňován a nabízí historický, tematický a generační průřez dějinami českého pohyblivého obrazu mimo kontext kinematografie.
Publikace vznikla jako výstup výzkumného projektu „Audiovizuální dílo mimo kontext kinematografie: dokumentace, archivace a zpřístupnění“, který byl financován z programu NAKI II Ministerstva kultury ČR.